نقاشی های استراپوشده در عالی قاپو نصب شد

به گزارش وبلاگ سایه، مدیر پایگاه جهانی میدان امام اصفهان گفت: تزیینات نقاشی استراپوشده (جداسازی لایه رنگ) عالی قاپو پس از 40 سال مرمت در محل اصلی بنا نصب شد.

نقاشی های استراپوشده در عالی قاپو نصب شد

میراث آریا: فریبا خطابخش با اعلام این خبر اضافه نمود: تزیینات نقاشی پرده سازی عمارت عالی قاپو که در دهه 50 توسط هیأت مرمتی ایتالیایی ها برای مرمت اضطراری از دیوارهای عالی قاپو به روش استراپو (جداسازی لایه رنگ) از بنا جدا شده بود، پس از آنالیز و تعیین شدن صندلی اصلی در راستا راه پله های شاهی در اتاق انتظار و در محل اولیه نصب شد.

او گفت: نقاشی های استراپو شده از زمان جداسازی تاکنون در طبقه چهارم عالی قاپو در یکی از اتاق های این عمارت تحت شرایط خاص نگهداری می شد.

مدیر پایگاه دنیای میدان امام اصفهان اضافه نمود: در مراحل مرمتی پارچه استراپو از روی نقاشی جداشده و پس از تعیین شدن طرح، پرده سازی و هماهنگی طرح با محل های کمبود طرح در بنای عالی قاپو، تزیینات استراپو شده در جای اصلی خود نهاده شد.

او با اشاره به این که در حال حاضر صندلی چهار عدد از این نقاش های استراپو شده تعیین شده است، اضافه نمود: پس از نصب نقاشی های استراپو شده، عملیات موزون سازی و تثبیت در دستور کار نهاده شد و اقدامات لازم مرمتی انجام شد.

خطابخش اضافه نمود: جداسازی تزیینات وابسته به معماری به سه روش استراپو (جداسازی لایه رنگ) استاکو (جداسازی با بستر گچی) و استاکو آماسلو (جداسازی دیوار) انجام می گردد.

راه پله های شاهی در عمارت عالی قاپو به منظور عبور و مرور افراد درباری و اتاق های انتظار برای رفتن به طبقات بالاتر عمارت و ملاقات با پادشاهان صفوی ساخته شده است. در بعضی موارد فضای سالن پذیرایی واقع در طبقه سوم عمارت، گنجایش حضور تمامی ملاقات کنندگان را نداشته لذا در طول راستا از طبقه همکف تا سالن مذکور، فضاهایی در راستا راه پله ها برای انتظار میهمانان تعبیه شده است.

کف راه پله ها با کاشی های هفت رنگ و دیوارها با شیوه ای تزئین موسوم به پرده سازی منقوش شده است. در راستا راه پله شاهی، سه ایستگاه انتظار تعبیه شده است.

عمارت عالی قاپو در ضلع غربی میدان نقش دنیا و روبروی مسجد شیخ لطف الله واقع شده است. ارتفاع آن 48 متر است و شش طبقه دارد که با راه پله های مارپیچ می توان از آن بازدید کرد.

منبع: توریسم آنلاین

به "نقاشی های استراپوشده در عالی قاپو نصب شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقاشی های استراپوشده در عالی قاپو نصب شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید