مسجد کبود ایروان ؛ یادگار هنر ایرانی در ارمنستان ، این مسجد تاریخی توسط ایران اداره می گردد

به گزارش وبلاگ سایه، مسجد کبود ایروان در پایتخت ارمنستان بزرگترین مسجد در جنوب قفقاز است که ساخت آن به دو قرن و نیم پیش باز می شود.

مسجد کبود ایروان ؛ یادگار هنر ایرانی در ارمنستان ، این مسجد تاریخی توسط ایران اداره می گردد

وبلاگ سایه: یورونیوز نوشت: معماری این مسجد از مسجد کبود تبریز است و سبک آن معماری صفوی - قاجاری است. این بنای تاریخی در سال 1179 هجری قمری یا 1764 میلادی به دست حسین علی خان ایروانی بنا شد.

این مسجد نمونه ای ارزشمند از یک مسجد چهار ایوانی است. گنبد این بنا دو پوسته بوده و منارهٔ آجری آن 24 متر بلندی دارد. کتیبه های سنگی این مسجد از اصفهان آورده شده اند.

مسجد کبود ایروان سه محراب دارد که نشانگر حضور پیروان مذاهب مختلف اسلام در شهر بوده است.

مسجد کبود ایروان در سال 1374 تا 1379 با هزینه بنیاد مستضعفان و نظارت سازمان میراث فرهنگی ایران مرمت شد. این مسجد در یکی از خیابان های اصلی پایتخت ارمنستان واقع شده است.

دولت ارمنستان در سال 1394 با تصویب طرحی حق ادارهٔ این مسجد را برای مدت 99 سال به ایران واگذار کرد تا از ساختمان این مسجد به عنوان مرکزی فرهنگی استفاده گردد. مالکیت مسجد کبود و زمین های پیرامون آن همچنان از آن ارمنستان خواهد بود.

اکنون در مسجد کبود ایروان زبان فارسی به علاقمندان تدریس می گردد. همچنین در ارمنستان تمبر و پاکت پستی با تصویر این مسجد نیز منتشر شده است.

تصاویری از این مسجد را در زیر ببینید:

منبع: چمدان

به "مسجد کبود ایروان ؛ یادگار هنر ایرانی در ارمنستان ، این مسجد تاریخی توسط ایران اداره می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسجد کبود ایروان ؛ یادگار هنر ایرانی در ارمنستان ، این مسجد تاریخی توسط ایران اداره می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید