معروف ترین فستیوال های هند؛ سرزمین نور و رنگ و پایکوبی

به گزارش وبلاگ سایه، فستیوال های هند، یکی از زیباترین و هیجان انگیزترین دیدنی های این کشور هستند که خارج از هند، در هیچ کشور و هیچ سرزمینی؛ این جشن های باشکوه را شاهد نخواهیم بود. هند کشور صلح و همزیستی محبت آمیز ادیان، مذاهب، فرقه ها و قبایل مختلف است. اجتماعی از اقوام و تفکرات مختلف و بعضاً متناقض که به دور از تشویش و تنش، در کنار هم ملتی یکپارچه و منسجم را شکل داده اند. علی رغم وجود نواقص و مسائل مختلف، شادی و سرزندگی مشخصه اصلی کشور هند است. از پوشش و مراسمات مختلف گرفته تا معماری و هنر؛ همه چیز بازتابی از شادی و امید به زندگی است. نماد اصلی این شور و شوق عمومی، جشنواره ها و فستیوال های مختلفی است که در ایام مختلف سال در هندوستان برگزار می شود.

معروف ترین فستیوال های هند؛ سرزمین نور و رنگ و پایکوبی

بیش از چهل فستیوال مهم در کشور هند برگزار می شود. هر یک از این جشن ها، مناسبت و خاستگاه خاصی دارد که عمدتاً به سه حوزه جشن های استانی، فستیوال های مذهبی و گردهمایی های اجتماعی مربوط هستند. اگرچه هر روز جشنی و مناسبتی در گوشه ای از این سرزمین شاد و آزاد برپا است؛ با این وجود می توان گفت جشن های سراسری و مهم هند در فاصله زمانی اکتبر تا ژانویه برگزار می شوند. در این مقاله با وبلاگ سایه همسفر باشید تا بواسطه آشنایی با فستیوال های هند، به سفری متفاوت برای تجربه ای ناب و بی مانند از شادی و دوستی بیندیشید. سفری از جنس نور و پایکوبی و رنگ و آواز.

Diwali؛ جشنواره نور و شعله ها

دیوالی مهم ترین و بزرگترین جشن هندوستان است که هر ساله و در فصل پاییز در سراسر این کشور و به مدت پنج روز برگزار می شود. دیوالی که در لغت به معنی صف نور است؛ در هر منطقه از هند در نکوداشت پیروزی یکی از اساطیر و نمادهای خوبی در این کشور بر نشانه های جهل، فقر و بدی برگزار می شود و بطور کل، جشن پیروزی خیر بر شر است. اصلی ترین روز این جشن، روز سوم و موعد افروختن آتش و چراغانی کردن است.

در تمام مدت برگزاری جشنواره دیوالی فضایی شاد و دلنشین بر کشور حکم فرماست. لباس های سنتی خوش نقش و نگار، شیرینی ها و غذاهای مخصوص جشن و آیین های شکرگزاری دیدنی و متفاوت از بخش های مهم و چشم نواز دیوالی هستند. هر خانه ای با ذوق و دقت خاصی تزیین شده و با نور و شعله چراغ های برقی روشن و چشمگیر می شود. از شروع روز و مراسم شکرگزاری و آیینی تا رفتن به پیشواز شب در پرتو نورهای خیره کننده و غذاهای مخصوص، دیوالی فستیوال صلح و برادری و پیروزی خیر بر شر؛ یکی از اصلی ترین کنندگان نمایش فرهنگ غنی هند در سراسر جهان است. همه ساله توریستان فراوانی را در ایام این جشنواره راهی این سرزمین می شوند. مهم ترین شهرهای هند برای بازدید از این فستیوال پر آوازه عبارتند از: بنارس، دهلی و جایپور.

Holi؛ جشنواره رنگ ها

هولی یکی از محبوب ترین فستیوال های هند و نماد شادی و سرزندگی فرهنگ هندو است. این جشنواره ، جشن رنگ و پایکوبی و موسیقی است. جشن پرتاب بسته های رنگی بسوی یکدیگر و پاشیدن رنگ و آب بسوی هم. فضای محبت آمیز و پر از شادی و آکنده از موسیقی و پایکوبی این جشن، سبب شده تا فستیوال هولی به معروفیتی جهانی دست یابد.

جشنواره هولی، همه ساله در ماه مارس و در سراسر هندوستان برگزار می شود. جشن رنگ ها در اماکن روباز و وسیع برپا می شود. در طول شب، همه جا آتش های بزرگی افروخته شده و تا پاسی از نیمه شب، پایکوبی و پایکوبی ادامه دارد. این جشن محبوب، هزاران توریست از نقاط مختلف جهان را به هند می کشاند تا با شلیک آب و پرتاب بمب های رنگی و ساعت ها خندیدن؛ جهانی پر از جنگ و تنش های سیاسی برای چند روز هم که شده بی اعتبار شود. مهم ترین شهرهای هند که در فستیوال هولی توریستان زیادی را پذیرا هستند عبارتند از: دهلی، استان راجستان و جایپور، گوآ و ماتورا.

Dussehra؛ دیدنی پیروزی خیر بر شر

دوسه را که با عنوان Vijayadashami نیز شناخته می شود یکی از معروف ترین فستیوال های هند است که در اکتبر هر سال و بصورت سراسری برگزار می شود. هر منطقه و شهر هند، این جشنواره را با شیوه ها و آیین های خاصی برگزار می کند. مراسم اصلی این جشن، برگزاری نمایش های آیینی از رامایانا تحت عنوان راملی لا به مدت ده روز است. اوج هیجان و زیبایی این جشن، مراسم به آتش کشیدن تمثال های بسیار بزرگ Ravana، Meghnath و Kumbhkaran است که به راوان داهان مشهور است.

پایکوبی و مراسم آیینی جالب توجه از مهم ترین مشخصه های این فستیوال است. آذین بندی شهرها و صدای طبل و موسیقی محلی در تمام ایام جشن به گوش می رسد. برای همراه شدن با این گردهمایی بزرگ و شادی بخش باستانی؛ توریستان همه ساله از مراکز مهم و اصلی برپایی این فستیوال در بنارس، میسور، کلکته و کولا دیدن می کنند.

Navratri؛ جشنی با رنگ و بوی عرفان و مکاشفه

ناوراتی یا دورگا پوجا یکی دیگر از بیاد ماندنی ترین فستیوال های هند است که هر ساله به مدت 9 روز در بیشتر منطقه ها این سرزمین برگزار می شود. این جشن ملی و زیبا، تلفیقی از باورهای مذهبی و آیینی با آموزه های علمی و پاسداشت طبیعت است. روزه داری که در آیین هندو تاکید فراوانی بر آن می شود؛ یکی از اصلی ترین مناسک این جشن است. همزمان با تغییر فصل، فضای شهرها نیز در طول ایام برگزاری این جشن تازه می شود. همه جا نشاط و تازگی است، همه جا لباس های شاد و نقوش خیره کننده هر چشمی را به خود خیره می کند.

در هر استان و هر شهر هند، برنامه ها و مراسم متفاوت و جالبی در نکوداشت این فستیوال برگزار می شود. پایکوبی های سنتی، لباس های فاخر و زیبا و مراسم آیینی اسرار آمیز و مجذوب کننده؛ از مهم ترین مشخصه های این جشن سرشار از انرژی های زیبا و پر از شور و جوانی است. مهم ترین مراکز برگزاری ناوراتی می توان به آسام، کلکته، بیهار و شهرهای استان گجرات اشاره کرد.

Krishna Janmashtami؛ جشنی اسرار آمیز از شکوه و تاریکی

یکی از مهم ترین و شناخته شده ترین آیین های مذهبی هندو، جشن جان ماشتامی است. مراسمی در بزرگداشت کریشنا که بخاطر مناسک و اعمالی که در آن انجام می گیرد از معروفیتی جهانی و محبوبیت فراوانی برخوردار است. روزه داری اصلی ترین مراسم این ایام است. اما شادی و مکاشفات نشاط آور این جشنواره فراوان است: خواندن دعا و سرودهای مذهبی، بازدید از معابد و پایکوبی های آیینی. پوشاندن لباس ها و نمادهای کریشنا از طریق بچه ها نیز یکی از دیدنی های جالب توجه این جشن است.

جان ماشتامی یکی از بزرگترین فستیوال های هند است که هر سال در اواخر آگوست و در سراسر هندوستان برگزار می شود. همچون بیشتر جشن های هندو، این فستیوال نیز شادی و رنگ را به شکل های مختلف در سرتاسر این شبه قاره پخش می کند و توریستان بسکمک را برای شرکت در این تجربه ناب به این کشور جذب می کند. باشکوه ترین این مراسم را می توان در ماتور، وِرین داوان و وارکا به نظاره نشست.

Ganesh Chaturthi؛ یازده روز شادی خیره کننده در حضور عالیجناب گانش!

بدون شک یکی از منحصربفردترین و مهیّج ترین آیین های مذهبی که در هیچ نقطه ای از جهان نمی توان مشابهی برای آن ذکر کرد؛ جشنواره گانش چاتورتی است. این جشنواره به مدت ده روز برگزار می شود و در روز یازدهم که به روز ویسارجان معروفیت دارد روز تطهیر و غسل یکی از بت ها است، جشن به اوج زیبایی خود می رسد. تمثال ها و بت های بزرگ الجثه ی دست ساز که به شکل متفاوت و بسیار چشمگیری تزیین می شوند از اصلی ترین نمادهای این جشن هستند. در ایام ده روزه جشن گانش، این مجسمه ها در خانه، ورودی ساختمان ها و اماکن عمومی خودنمایی می کنند.

پایکوبی، آواز، موسیقی و پایکوبی جزء لاینفک این جشنواره است. چنانچه اشاره شد در روز یازدهم شادی و خوشگذارانی به اوج خود می رسد و البته کمپ های خیریه نیز کمک های دارویی و پزشکی قابل توجهی جمع آوری می کنند. گانش چاتورتی یکی از پرطرفدارترین فستیوال های هند است که در سپتامبر هر سال برگزار می شود. استان ماهاراشترا مرکز اصلی این جشن است و در کنار آن می توان از شهرهای حیدر آباد، مومبای و پیون برای تجربه این جشنواره دیدن کرد.

Bihu؛ پایکوبی، موسیقی، خنده های از ته دل!

بیهو جشن منطقه ها شمالی هند و یکی از شادترین فستیوال های این کشور است. برای شرکت در این جشن، همه ساله توریستان فراوانی راهی استان آسام می شوند تا از نزدیک شاهد یکی از شگفت انگیزترین مراسم شکرگزاری باشند. جشنواره بیهو که با عنوان جشن برداشت محصول نیز شناخته می شود در آوریل هر سال برپا می شود.

بیهو یکی از معروف ترین فستیوال های هند و از زیباترین نمادهای فرهنگی این کشور بعنوان کشوری شاد و آزاد است. مردان و زنان جوان با پوشیدن لباس های سنتی و شاد، ساعت ها به پایکوبی و پایکوبی مشغول می شوند. در هیاهوی آوازها و نغمه های شاد و در فضایی جان گرفته از طرح ها و رنگ های چشم نواز این جشن؛ هر بیننده ای مسحور اعجاز و غنای سرزمین هند خواهد شد.

Hemis؛ نغمه های آرامش بخش و لباس های رنگارنگ

همیس یکی دیگر از خاص ترین و شگفت انگیزترین جشن های مذهبی هندوستان است. مراسمی ویژه که هر سال در بزرگداشت سالروز تولد بنیانگذار بودیسم تبت در لاداخ هند برگزار می شود. این جشنواره دو روزه در ژوئن هر سال بازدیدکنندگان بسکمک از نقاط مختلف هند و سایر کشورهای جهان به این منطقه می آورد. پایکوبی آیینی اسرار آمیز و جادویی موبدان که با نوای سنج ها، طبل ها و ترومپت های راهبان جوان انجام می گیرد؛ اصلی ترین نماد این جشنواره منحصر بفرد است.

جامو و کشمیر لاداخ کانون این جشن بعنوان یکی از شناخته شده ترین فستیوال های هند است. لباس های زیبا و نمادین موبدان در این جشن در کنار ماسک های جالب توجه آنان، یکی از اصلی ترین دیدنی هایی این مراسم است. تمامی بازدیدکنندگان سعی می کنند تا با گرفتن عکس یادگاری با موبدان و برگزارکنندگان این جشن بی همتا، خاطرات این تجربه بی نظیر را جاودانه کنند.

Maha Shivratri؛ شب جادویی الهه ویرانی

یکی دیگر از فستیوال های آیینی مشهور هند، شیوراتی یا شب شیوا است. در این مراسم آیینی که در سراسر هند برگزار می شود مردم در معابد شیوا گرد هم آمده و به برگزاری مراسم خاص خود می پردازند. در هر ناحیه، برنامه های مختلفی برای بزرگداشت این شب اجرا می شود. اما آنچه که توریستان از فضای اعجاب آور و خوشایند این جشنواره به خاطر می سپارند، آوای باشکوه و دلنشین سرودهای مذهبی است که بصورت گروهی به اجرا در می آید.

شب شیوا همه ساله در ماه مارس و با مناسک مختلفی از جمله روزه گرفتن از طریق مردم هند گرامی داشته می شود. هدایا و موقوفات فراوانی که در هاله نورانی و با عظمت تمثال شیوا جمع می شوند نیز برای توریستان جالب توجه است. شهرهای بنارس، سری سایلام، گواهاتی و هاریدوار از اصلی ترین مراکز برپایی جشنواره شب شیوا بعنوان یکی از بزرگترین فستیوال های هند هستند.

Makar Sankranti؛ سال نوی هندو

سال نو هندو جشنی باشکوه، پر از آیین های ستودنی و غنی، سرشار از شادی و سرزندگی و البته، جهانیی از انرژی های مثبت و زیبا است. این جشنواره مشهور که تاریخ آن براساس چرخه های خورشیدی تنظیم می شود؛ اواسط ژانویه هر سال از طریق هندوهای منطقه ها شمالی و سیک ها برپا می شود. در این ایام به شکرانه رسیدن بهار و تکمیل چرخه یک ساله کشت و کار و شروع دوره نو زراعت؛ مردم به شکرگزاری و برگزاری نیایش های گروهی دلنشین و زیبا می پردازند.

پرواز با کایت و پختن غذاهای لذیذ و شیرین های مخصوص، از مهم ترین مراسم و برنامه های این روز است. شادی و شور به همراه فضای پر انرژی و محبت آمیز این جشن؛ توریستان بسکمک را در این روز مهمان منطقه ها شمالی هندوستان می کند. بسکمک از بازدیدکنندگان، از جشن سال نو هندو بعنوان یکی از بهترین فستیوال های هند یاد می کنند.

سخن پایانی

هندوستان سرزمینی شاد، آزاد و پویا است. کشور ادیان و مذاهب مختلف، سرزمین اقوام و آیین های شگفت انگیز. در این قاره کوچک بیش از چهل جشنواره و جشن با مناسبت های مختلف برگزار می شود که اشاره به تمامی آن ها خارج از وقت و حوصله خواهد بود.این مقاله سعی شده است تا مشهورترین فستیوال های هند حضور شما معرفی شود. در معرفی این جشنواره ها، معیار انتخاب، بومی و هندو بودن مراسم است. لذا بدیهی است که اشاره ای به جشن های مذهبی بزرگی مانند کریسمس، عید پاک و عید فطر که در هندوستان با شور و هیجان بالایی برگزار می شود نشده است.

از طرفی به کنندگی از جشن های برداشت محصول به یک مورد پرطرفدار اشاره شد و لازم بذکر است در نقاط مختلف هندوستان، این جشنواره ها با عناوین مختلف و البته به همین زیبایی برگزار می شوند. آیین هندو جشنواره های مذهبی مختلفی دارد که در این بخش به مهم ترین آن ها و مراسم و مناسکی که در تمامی آن ها مشترک است اشاره شد.

سرزمین وسیع و جادویی هندوستان، دیدنی های فراوان و زیبایی بی کرانی دارد. در میان فستیوال های هند، شما کدام جشن و آیین باشکوه را پیشنهاد می کنید؟

منبع: الی گشت

به "معروف ترین فستیوال های هند؛ سرزمین نور و رنگ و پایکوبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معروف ترین فستیوال های هند؛ سرزمین نور و رنگ و پایکوبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید