مجسمه نادر مرمت می شود

به گزارش وبلاگ سایه، عملیات آسیب شناسی و مرمت مجسمه نادرشاه افشار که در سال های گذشته به دلیل تاثیر آلاینده های محیطی و فضولات پرندگان بر سطح آن دچار خردگی و ترک شده، آغاز شد.

مجسمه نادر مرمت می شود

مجسمه برنزی نادرشاه افشار با ارتفاع 17 متر از سطح زمین یکی از بزرگترین مسجمه های تاریخی و شهری کشور محسوب می شود. محمدرضا کارگر رییس اداره کل موزه های کشور گفت:

مجسمه نادر یکی از آثار منحصر به فرد فرهنگی و تاریخی کشور محسوب می شود که اندازه، ارتفاع و نوع قرارگیری و ایستایی آن به گونه ای است که نمونه های مشابه آن را تنها می توان در کشور ایتالیا مشاهده کرد.به گفته وی، از آنجایی که مجسمه نادر در نزدیکی خیابان اصلی باغ موزه نادری واقع شده، طی سالهای گذشته به دلیل تاثیر آلاینده های محیطی، فضولات پرندگان و صمغ های تولید شده از درختان کاج باعث شده که سطح مجسمه دچار خردگی و ترک های متعدد شود. بر این اساس فاز اول آسیب شناسی و بررسی های پایه ای مجسمه نادر با همکاری و هماهنگی اداره میراث فرهنگی استان خراسان رضوی و پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور از ابتدای سال 94 درحال انجام است و فاز دوم مرمت و آسیب شناسی اثر نیز از نیمه دوم سال جاری آغاز شده است. بر اساس گزارش رییس اداره کل موزه های کشور، درحال حاضر مستندنگاری و اسکن سه بعدی تمام زوایای مجسمه مورد بررسی قرار گرفته و از ترک ها و خردگی ها نیز نمونه برداری کامل شده است. وی با بیان اینکه فاز دوم آسیب شناسی و مرمت، مطالعات و تحلیل های استاتیکی سازه را مورد بررسی قرار می دهد، گفت:استفاده از این روش میزان تخریب عوامل زیست محیطی را به طور کامل ارزیابی می کند. همچنین قرار است از مجسمه نادر یک مدل سازی هندسی صورت بگیرد تا میزان فشاری که بر نقاط مختلف اثر وارد می شود اندازه گیری شود.به گفته رییس اداره کل موزه های کشور، پژوهش ها و مطالعات فعلی که روی مجسمه نادر انجام می گیرد نه تنها برای استحکام بخشی و جلوگیری از تخریب و فرسایش اثر اهمیت دارد بلکه مطالعات پایه ای و اصولی روی این مجسمه به حفظ و نگهداری مجسمه های شهری کمک بسکمک خواهد کرد. او تاکید کرد، درحال حاضر ما با یک اثر نمایشی روبرو نیستیم، چراکه مجسمه نادر به لحاظ ارزش تاریخی و نوع ساخت در ایران منحصر به فرد است. منبع: خبرگزاری مهر مجسمه نادرشاه و سربازان توسط استاد ابوالحسن صدیقی در موسسه برینی ایتالیا ساخته شده و در سال 1339 روی پایه سنگی به ارتفاع 17 متر در داخل باغ نادری مشهد در جهت شمالی و جنوبی نصب و اجرا شده است. اثر شامل یک مجسمه سواره به ارتفاغ 5 متر و سربازان همراه آن است که بیش از 14 هزار کیلوگرم وزن دارد.منبع: کجارو

به "مجسمه نادر مرمت می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مجسمه نادر مرمت می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید