قهرمانی با هزینه شخصی

به گزارش وبلاگ سایه، حسن ویزواری - گرگان - خبرنگار: پرهام مقصودلو جوان شطرنج باز گلستانی یکی از نخبگان ورزش کشور است.

قهرمانی با هزینه شخصی

ورزشکار 17 ساله گلستانی سابقه قهرمانی در مسابقات مختلف رده های سنی بین المللی را در کارنامه دارد. وی جوان ترین استاد بزرگ تاریخ شطرنج ایران است و در 15 سالگی به این عنوان دست یافت. مقصودلو علاوه بر کسب عنوان های مختلف ملی و دنیای، 2 سال نیز به عنوان ورزشکار برتر سال استان معرفی گردید. گفت وگوی وبلاگ سایه را با این ورزشکار پر افتخار گلستانی بخوانید.

  • ورزش شطرنج را چگونه آغاز کردید؟

شطرنج را از 9 سالگی در هیات شطرنج آغاز کردم. پس از 3 ماه از آغاز ورزش شطرنج قهرمان شهرستان شدم و پس از 6 ماه قهرمانی استان را کسب کردم.

  • از نخستین مسابقه و مقام بین المللی خود بگویید.

نخستین مسابقه بین المللی من به جام خزر بازمی گردد که در جدول زیر 14 سال بازی کردم، اما مقامی به دست نیاوردم. اولین مقام بین المللی ام را در مسابقات برق آسای قهرمانی دنیا که در العین برگزار گردیدم کسب کردم و اول شدم.

  • درباره حضور در تیم ملی و المپیاد دنیای زیر 16 سال شرح دهید.

3 سال با تیم ملی در المپیاد دنیای زیر 16 سال شرکت کردیم. سال اول در مجارستان با بد اقبالی سوم شدیم، اما در 2 المپیاد دنیای بعدی در کشورهای مغولستان و اسلواکی به مقام قهرمانی رسیدیم.

  • آیا تاکنون در رده بزرگسالان پیروز به کسب مقام شده اید؟

بله، در مسابقات قهرمانی آسیا توانستم به مقام ششم برسم و جواز حضور در جام دنیای را کسب کنم. این مسابقات در کشور آذربایجان برگزار گردید و حضور در آن برای من تجربه بزرگی بود.

  • به قهرمانی دنیا در رده بزرگسالان هم فکر می کنید؟

من همه تلاشم را برای رسیدن به قهرمانی دنیا خواهم کرد و آن را دست نیافتنی نمی دانم. در 4 سال آینده این مقام را به دست خواهم آورد.

  • مسئولان ورزش استان از شما به عنوان یک قهرمان چقدر حمایت می نمایند؟

آنطور که باید حمایت وجود ندارد. 2 سال است وعده داده اند که ماهانه مبلغ 700 هزار تومان بابت مربی پرداخت نمایند، اما این مبلغ به صورت منظم پرداخت نمی گردد و هزینه مربی هم بیشتر از این رقم است. در خصوص مشکل مدرسه من هم هیچ اقدامی نمی نمایند. من باید زمان زیادی را به دلیل حضور در مسابقات از مدرسه غیبت کنم و یک امتحان از خرداد هنوز باقی مانده است؛ در حالی که مسئولان می توانستند با رایزنی غیبت هایم را موجه نمایند تا استرس کمتری به من وارد گردد و با فشار کمتری در مسابقات حضور پیدا کنم، اما متاسفانه این کار انجام نشد.

  • هزینه حضور شما در مسابقات را فدراسیون پرداخت می نماید؟

فدراسیون شطرنج فقط هزینه اعزام به تعدادی از مسابقات را تقبل می نماید و در دیگر مسابقات با هزینه شخصی حضور پیدا می کنم. هر مسابقه بین المللی حدود 6 میلیون تومان برای من هزینه دارد. از مسئولان ورزش استان تقاضا دارم با توجه به این که قهرمانی های من باعث سربلندی ورزش استان می گردد، برای هزینه های مسابقاتی که فدراسیون متقبل نمی گردد به من یاری نمایند. اکثر ورزشکاران که در مسابقات دنیای شرکت می نمایند، اسپانسر دارند ولی من اسپانسر ندارم.

  • آیا حضور نیافتن در مسابقات قهرمانی جوانان دنیا در ایتالیا هم به دلیل هزینه بود؟

برای آن مسابقات ویزای من صادر نشد. کشور میزبان در صورت معرفی سرپرست از طرف فدراسیون اقدام به صدور ویزا برای ورزشکاران زیر 18 سال می نماید ولی متاسفانه فدراسیون شطرنج به دلیل شرایط نامناسب اقتصادی خود اقدام به معرفی سرپرست نکرد.

  • بهترین مقامی که با تیم ملی کسب کردید کدام بود؟

در مسابقات المپیاد دنیای بزرگسالان که در باکو برگزار گردید با تیم ملی توانستیم در جدول ب به مقام قهرمانی برسیم که بهترین مقام تاریخ تیم ملی ایران در این مسابقات بود.

  • از جوایزی که دریافت کردید خاطره ای هم دارید؟

یک بار پس از مسابقات خانواده ام با من تماس گرفتند و گفتند از طرف یکی از اداره ها به عنوان جایزه، 11 عدد رب برایم ارسال شده است که بعدا متوجه شدم 11 قوطی رب گوجه فرنگی بوده است.

  • از نظر شما در حال حاضر شطرنج گلستان در چه وضعیتی واقع شده است؟

به نظر من وضعیت شطرنج در گلستان از گذشته بهتر شده است. تعداد شطرنج بازان هم افزایش یافته و باشگاه ها و مدارس شطرنج در کنار هیات به آموزش شطرنج مشغول شده اند که بستر را برای رشد هرچه بیشتر ورزش شطرنج در استان فراهم می نماید.

  • به نظر شما چگونه می توان علاقه مندان بیشتری را به این ورزش جذب کرد؟

برای این کار راه های متفاوتی وجود دارد. برای مثال شهرداری می تواند در یک مکان عمومی شرایطی مهیا کند که من با مردم شطرنج بازی کنم. این کار می تواند باعث علاقه مندی افراد به شطرنج گردد. علاوه بر این می توان شرایطی مهیا کرد که مربیان شطرنج حضور بیشتری در مدارس داشته باشند. شطرنج انسان را به فکر کردن عادت می دهد و باعث افزایش تمرکز، اعتماد به نفس و قدرت تصمیم گیری می گردد.

  • سخن پایانی؟

تقاضا دارم در مدارس به ورزش شطرنج توجه بیشتری گردد و مسئولان هم اقدام به استعدادیابی در مدارس نمایند. با توجه به ظرفیت هایی که در مدارس ما وجود دارد، قطعا با یک نگاه ویژه می توان قهرمانان زیادی را از بین دانش آموزان مستعد یافت و پرورش داد.

منبع: همشهری آنلاین

به "قهرمانی با هزینه شخصی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قهرمانی با هزینه شخصی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید