طراحی رابط کاربری One UI سامسونگ احتیاج به تغییر دارد

به گزارش وبلاگ سایه، اندروید 12 در سال 2021 با تغییرات ظاهری چشمگیری معرفی گردید. گوگل برای این نسخه به بهره گیری از زبان طراحی Material You روی آورد که در کنار تغییرات گسترده، امکانات شخصی سازی جذابی را برای کاربران امکان پذیر می نماید. اما در این میان، رابط کاربری One UI سامسونگ در طول عمر 4 ساله خود، از نظر ظاهری با تغییرات گسترده ای روبرو نشده است.

طراحی رابط کاربری One UI سامسونگ احتیاج به تغییر دارد

اگرچه برای بعضی کاربران ثابت ماندن طراحی رابط کاربری گوشی اهمیت زیادی ندارد، ولی واقعیت این است که بخش بزرگی از کاربران همیشه در پی بهره گیری از ویژگی های ظاهری نو هستند. اگرچه رابط کاربری One UI امکانات جذابی دارد و در زمینه شخصی سازی هم قابلیت های زیادی به ارمغان می آورد، اما در کل طراحی آن به شدت خسته نماینده و تکراری شده است. به همین دلیل رابط کاربری گوشی های نو سامسونگ عملا تفاوت زیادی با گوشی های 4 سال پیش این شرکت ندارد. بنابراین دیگر زمان آن رسیده که سامسونگ به فکر تغییرات ظاهری گسترده برای این رابط کاربری باشد.

ثابت ماندن طراحی

در تصاویر بالا، می توانید طراحی نسخه 1 تا 4 رابط کاربری One UI سامسونگ را مشاهده کنید. همانطور که می بینید به غیر از تصویر پس زمینه، عملا هیچ تغییری عملی نشده است.

حالا ممکن است پیش خود بگویید که در هوم اسکرین قرار نیست تغییرات خاصی اتفاق بیفتد. اما حتی در بخش هایی مانند پنل نوتیفیکیشن ها، منوی تنظیمات سریع، app drawer و تنظیمات سیستم عامل هم شاهد هیچ تغییر مهمی نیستیم. این یعنی سامسونگ از سال 2018 عملا توجه چندانی به طراحی این رابط کاربری نشان نداده است.

در این میان فقط بعضی تغییرات جزئی عملی شده است. به عنوان مثال همراه با One UI 4 ویجت های نو هماهنگ با زبان طراحی Material You ارائه شد ولی تغییرات گسترده اندروید 12 به این رابط کاربری راه پیدا نکرد. حالا بعد از رونمایی نسخه پنجم One UI، باید بگوییم که متاسفانه این نسخه هم با تغییرات زیادی روبرو نشده است. بنابراین سوالی که مطرح می گردد این است که آیا اصلا تغییر ظاهر One UI برای سامسونگ اهمیت دارد؟

اهمیت زیاد ثبات برای سامسونگ

درک اینکه چرا سامسونگ نمی خواهد One UI را تغییر دهد، اصلا سخت نیست. این شرکت هر ساله ها ده ها گوشی در رده قیمتی 100 تا حدود 2000 دلار راهی بازار می نماید که تمام این گوشی ها از One UI بهره می برند. به نظر می رسد ثبات تجربه کاربری بین این گوشی ها، برای استراتژی برند سامسونگ اهمیت زیادی دارد.

از سوی دیگر، سامسونگ در زمینه ارائه آپدیت نرم افزاری برای گوشی های خود برترین شرکت در زیست بوم اندروید محسوب می گردد. گوشی های مهم سامسونگ 4 نسخه اندروید را دریافت می نمایند و به مدت 5 سال از آپدیت های امنیتی بهره مند می شوند. این در حالی است که خود گوگل هم چنین خدماتی را ارائه نمی دهد. بنابراین ممکن است در صورت تغییرات ظاهری گسترده، کار سامسونگ برای ارائه آپدیت های بلندمدت بسیار سخت تر گردد.

در نهایت باید به موضوع بازگشت سرمایه هم اشاره کنیم. احتمالا سامسونگ در این زمینه تحقیقات گسترده ای انجام داده و در نهایت به این نتیجه رسیده که تکراری بودن ظاهر این رابط کاربری، برای بیشتر کاربران اهمیت زیادی ندارد. در همین زمینه می توانیم به iOS اشاره کنیم که تا سال ها ظاهر یکسانی داشت و کاربران آیفون هیچ مسئله ای با این موضوع نداشتند.

سخن آخر

علت سامسونگ برای عدم تغییر One UI هرچه که باشد، واقعیت این است که بعد از سال ها ارائه ظاهر تکراری، دیگر وقت آن رسیده که سامسونگ ظاهر این رابط کاربری را تا حدی تغییر دهد. در حال حاضر اندروید خام طراحی مدرن تری نسبت به رابط کاربری سامسونگ دارد و رابط کاربری گوشی های سامسونگ یادآور گذشته هستند. با توجه به اینکه One UI 5 هم از ظاهر تکراری استفاده می نماید، امیدواریم حداقل نسخه ششم این رابط کاربری با ظاهر نوی معرفی گردد. باید ببینیم آیا سامسونگ بالاخره این تغییرات را عملی می نماید یا نه.

منبع: Android Authority

منبع: دیجیکالا مگ

به "طراحی رابط کاربری One UI سامسونگ احتیاج به تغییر دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طراحی رابط کاربری One UI سامسونگ احتیاج به تغییر دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید