آنالیز اپل ویژن پرو؛ مجذوب کننده تر از چیزی که فکرش را می کردیممعرفی اپل ویژن پرو

به گزارش وبلاگ سایه، هدست اپل ویژن پرو اینجاست! شاید کمتر کسی فکرش را می کرد ویژن پرو در ایران هم عرضه گردد. اما این رخ داده و شما می توانید این هدست مجذوب کننده را با قیمت جهانی 3500 (حوالی 250 میلیون تومان در لحظه نگارش این متن) دلار از خبرنگاران بخرید. اما قبل از اینکه شوک بزرگی به حساب بانکی خود وارد کنید، باید بدانید چه چیزی باعث شده این هدست تا این میزان گران قیمت باشد و آیا اصلا ارزش خرید دارد یا خیر؟ در این مطلب همراه ما باشید تا به آنالیز و معرفی اپل ویژن پرو اپل بپردازیم.

آنالیز اپل ویژن پرو؛ مجذوب کننده تر از چیزی که فکرش را می کردیممعرفی اپل ویژن پرو

معرفی اپل ویژن پرو

ویژن پرو اپل چیست؟ جدول مشخصات فنی

ویژن پرو یک هدست محاسباتی فضایی است که تجربه واقعیت افزوده و واقعیت مجازی را با هم ترکیب نموده و در اختیار کاربران قرار می دهد. ساده ترین چیزی که می توانیم درباره این محصول بگوییم تا متوجه کاربرد آن شوید، همان ایجاد حسی است که گویا در یک محل خیالی حضور دارید. اما این تمام ماجرا نیست؛ این هدست مجذوب نماینده، امکانات بسیار بیشتری را هم در اختیار شما قرار می دهد که در این مطلب به آنالیز آن ها خواهیم پرداخت.

نام محصولهدست اپل Vision Pro
قیمت3500 دلار
تراشهاپل M2 و R1
نمایشگرmicro-OLED با 23 میلیون پیکسل - رفرش ریت 90، 96 و 100 هرتزی
حافظه داخلی256/512/1024 گیگابایت
دوربین6.5 مگاپیکسلی Stereoscopic با دید سه بعدی و امکان ثبت ویدیوها و تصاویر به صورت فضایی و سه بعدی - 18 میلی متری با گگرددگی دیافراگم f/2.0
سنسورها2 دوربین اصلی، 6 دوربین ردیابی رو به بیرون، 4 دوربین ردیاب چشم، سنسور TrueDepth، سنسور LiDAR، سنسور رفع نماینده سوسو زدن نور، 4 واحد میزان گیری داخلی، سنسور نور محیط
اسپیکرپادهای فضایی با سیستم پایش حرکت سر دینامیکی، 6 میکروفون
امکانات بی سیموای فای 6 و بلوتوث 5.3
باتری2 ساعت در صورت استفاده معمولی و 2.5 ساعت در صورت پخش ویدیو
وزن600 تا 650 گرم

قیمت هدست اپل ویژن پرو

خرید اپل ویژن پرو در حال حاضر در بازار ایران و بسیاری از بازارهای دنیا امکان پذیر است. قیمتی هم که برای این محصول در بازار دنیای در نظر گرفته شده 3500 دلار است که در حال حاضر در بازار ایران با قیمت حدود 250 میلیون تومان به فروش می رسد.

آنباکس اپل ویژن پرو

محتوای داخل جعبه ویژن پرو خیلی کامل تر از محتویات داخل بسته بندی آیفون هاست. جعبه این هدست بسیار بزرگ و پر از چیزهای لازم است. مثلا خود هدست واقعیت مجازی اپل ویژن پرو، پوشش مسدودنماینده ورود نور برای جلوی صورت، بالشتک مسدودنماینده نور، بند Dual Loop (بند دوگانه دارای یک جفت بند در بالا و پایین برای تنظیم دقیق هدست است که برای هدست واقعیت افزوده ویژن پرو طراحی شده).

Solo Knit Band (بند تکی بافته شده به صورت سه بعدی که ساختار منحصر به فردی ایجاد می نماید که به شما اجازه می دهد محل هدست روی سر خود را تنظیم کنید. این بند با یک مکانیسم ساده و ایمن به بندهای صوتی متصل می گردد و در صورت احتیاج هم می توانید آن ها را از هدست واقعیت افزوده اپل جدا کنید).

البته باتری اپل ویژن پرو هم درون بسته بندی هست که به خود هدست متصل می گردد. بعلاوه یک پوشش مسدودنماینده نور ضخیم تر، پارچه تمیزنماینده لنز و شارژر 30 واتی هم درون این بسته بندی دیده می شوند.

طراحی، کیفیت ساخت و میزان راحتی هدست روی سر

عکس اپل ویژن پرو نشان می دهد که این محصول چقدر کیفیت ساخت خوبی دارد. اما نباید آن را در معرض خطرات روزانه نظیر خط و خش قرار دهید. تست اپل ویژن پرو در خط و خش که به وسیله زک نلسون صورت گرفت خیلی خوب نشان داد که نباید آن را در معرض جسم تیز قرار دهید. چون نمایشگر آن خیلی در برابر خط و خش آسیب پذیر است.

این هدست مجذوب نماینده، از شیشه منحنی در پنل جلو بهره می برد و از طراحی ماژولاری بهره می برد. به این معنا که کاربر می تواند آن را متناسب با حالت خود، شخصی سازی کند. البته هدست واقیت افزوده ویژن پرو اصلا هدست سبکی نیست. با وزن تقریبا 600 تا 650 گرم، نباید انتظار داشته باشید ساعت ها بدون اینکه گردنتان درد بگیرد، بتوانید از آن بهره ببرید. البته در ابتدا قرار بود عینک اپل ویژن پرو وارد بازار گردد که دیگر مشکل وزن گریبان گیرش نبود.

البته اگر کاربر حساسی باشید، بعد از 30 دقیقه استفاده مداوم، قطعا فشار را روی سر و صورت خود حس خواهید کرد. در غیر این صورت، خود هدست آنقدر نرم و باکیفیت هست که در همان 30 دقیقه نخست، جز فشار به سر و گردن و صورت، هیچ مشکل دیگری با آن نخواهید داشت.

همانطور که در بخش مربوط به آنباکس اپل ویژن پرو گفتیم، محتوای داخل جعبه ویژن پرو شامل دو بند تکی و دوگانه می گردد. بند تکی، چون خاصیت کشسانی دارد، درآوردن و پوشیدن هدست اپل Vision Pro را خیلی راحت می نماید. چون می توانید آن را سفت یا شل کنید.

بند دوگانه، پایداری هدست روی سر را بیشتر می نماید. یک بند وجود دارد که از بالای سر شما می گذرد و به گردن می رسد. اگر می خواهید برای جلسات طولانی از اپل ویژن پرو بهره ببرید، این بند می تواند هدست را محکم روی سرتان چفت کند.

وزن اپل ویژن پرو به 600 تا 650 گرم می رسد. این تفاوت تقریبا 50 گرمی هم به خاطر میزان و وزن بالشتک های مسدودنماینده نوری است که متناسب با میزان صورت شما عرضه می گردد. این وزن زیاد سبب می گردد وقتی هدست را در می آورید، قرمزی ناشی از فشار واردشده روی صورت تان چند دقیقه بماند.

در سمت راست اپل ویژن پرو، یک کلید دیجیتالی دیده می گردد که به عنوان دکمه هوم عمل می نماید. بالا و پایین کردن این دکمه در اپل Vision Pro هم به شما یاری می نماید صدا را کنترل کنید. کلید تعبیه شده در سمت چپ دستگاه، برای ثبت تصاویر و ضبط ویدیوهای فضایی و تأیید فرایند خرید استفاده می گردد.

ماژولار بودن هدست اپل به شما یاری می نماید خیلی ساده آن را روی سر خود تنظیم کنید. بندهای یادشده به صورت مغناطیسی به دستگاه متصل می شوند و جدا کردن آن ها هم بسیار راحت است. فقط کافی است بند نارنجی رنگ را بکشید تا این بندها جذا شوند.

البته قدرت مغناطیسی این بندها بهتر بود که بیشتر باشد. چون گاهی اوقات در هنگام بلند کردن اپل ویژن پرو از آن جدا می شدند. بنابراین پیشنهاد می کنیم هنگام بلند کردن دستگاه، حتما فریم شیشه ای و فلزی آن را نگه دارید.

رابط کاربری

رابط کاربری اپل ویژن پرو ساده تر از چیزی است که فکرش را بکنید. از آن جایی که هیچ کنترلری در آن وجود ندارد، شما باید از چشم و ژست های دستی برای برقراری تعامل با دنیای اطراف خود بهره ببرید. مثلا شما با چشم خود، به هر چیزی که می خواهید انتخاب کنید نگاه می کنید (فرض مثال پنجره یک اپلیکیشن)، سپس شصت و انگشت اشاره خود را به هم می زنید تا روی آن کلیک کنید.

هنگامی هم که چشم خود را از آیکونی به آیکون دیگر ببرید، کمی رنگشان شفاف می گردد. این یعنی آماده انتخاب کردن هستند. بنابراین خیلی راحت می توانید یک آیکون را انتخاب کنید. از آن جایی هم که ویژن پرو دوربین هایی به سمت پایین دارد، به راحتی، حرکات دست شما را هم می تواند پایش کند. این یعنی فقط کافی است روی یک آیکون خیره شده و انگشتان شصت و اشاره را به هم بزنید؛ برنامه باز می گردد.

هنگام راه اندازی دستگاه، یک نقطه به نمایش در می آید که باید آن را دنبال کنید تا دستتان بیاید عملکرد اپل ویژن پرو چگونه است. سپس صفحه هوم با آیکون هایی شبیه به آیکون های iOS را روبروی خود مشاهده خواهید کرد؛ آن هم با پس زمینه محلی که در آن حضور دارید.

Vision OS سیستم عامل هدست واقعیت مجازی اپل است که نمای واقعی محلی که در آن حضور دارید را به عنوان پس زمینه و پایه کار در نظر می گیرد. آن هم به این خاطر که شعار اپل این بوده که دنیای دیجیتال را با دنیای واقعی ترکیب کند، نه که آن را جایگزین تجربیات واقعی شما کند.

بدین ترتیب شما می توانید هنگام پوشیدن هدست واقعیت مجازی اپل، خیلی راحت در محیط اتاق رفت و آمد کنید، با گوشی خود کار کنید و هر کار دیگری. هرچند ممکن است عدم تطابق فریم ریت ها، کمی تجربه کار با گوشی را مختل کند.

تراشه R1 در نظر گرفته شده برای هدست واقعیت افزوده ویژن پرو هم آنقدر سریع، تصاویر را روی نمایشگر microOLED آن استریم می نماید که اصلا متوجه آن نمی شوید. چون سرعتش به 12 میلی ثانیه می رسد؛ 8 برابر سریع تر از سرعت پلک زدن انسان!

قابلیت پایش چشم عملکرد بسیار خوبی دارد و برای تأیید هویت هم استفاده می گردد. هدست واقعیت مجازی اپل ویژن پرو این کار را به وسیله OpticlID انجام می دهد و با میزان گیری مردمک، امنیت دستگاه را فراهم می نماید. البته این سیستم تأیید هویت همواره عالی عمل نمی نماید و گاهی اوقات مجبور خواهید بود به وسیله رمز عبور، تأیید هویت را انجام دهید.

از لحاظ ژست های حرکتی دستی هم همه چیز به برترین شکل ممکن صورت می گیرد. سوایپ از راست به چپ، بالا به پایین و برعکس، به سادگی جفت کردن انگشتان دست (ژست زوم)، صورت می گیرد. حالا کافی است به جهتی که می خواهید، درگ کنید.

عملکرد اپل ویژن پرو در زوم کردن هم مشابه همین است با این تفاوت که اینجا شما باید از هر دو دست خود یاری بگیرید. در نور شب هم دوربین های ویژن درو در تشخیص حرکان دست شما عملکرد خوبی خواهند داشت. بنابراین می توانید در خواب هم فیلم ببینید.

محیط های هدست اپل ویژن پرو

یکی از جنبه های منحصربه فرد اپل ویژن پرو انتخاب چند محیط مختلف است. آن ها را می توان به عنوان دسکتاپ های سه بعدی مجذوب نماینده تصور کرد. خوشبختانه چندین گزینه هم در دسترس است، از جمله دره یوسیمتی کالیفرنیا و هالی آکالا تا ماه. جالب است بدانید تصاویر این صحنه ها آنقدر واقعی است که احساس می کنید در آن جا حضور دارید. تجربه ای فراگیر و فوق العاده و فراموش نشدنی.

تایپ کردن و چت صوتی با هدست اپل ویژن پرو

علاوه بر امکان کار با کیبورد در صورت اتصال مک بوک به ویژن پرو، شما بعلاوه می توانید با استفاده از کیبورد معلق هم کار کنید. البته تجربه کار با آن خیلی سریع و مجذوب نماینده نیست. چون هیچ بازخوردی دریافت نمی کنید، حتی اگر صدای کلیک ها را بشنوید. چون سرعت تایپ هم بالا نیست، خیلی کاربردی نخواهد بود.

البته نکته مجذوب نماینده این است که شما می توانید با فرامین صوتی هم تایپ کنید. برای مثال در سافاری، می توانید به آیکون میکروفون کلیک نموده و بگویید می خواهید به چه وب سایتی بروید. شما می توانید یک کیبورد بلوتوثی هم به اپل ویژن پرو متصل نموده و با آن سریع تر و ساده تر تایپ کنید.

تماشای فیلم های فراگیر و سه بعدی و گوش دادن به صداهای فراگیر

فیلم اپل ویژن پرو نشان می دهد که برای تماشای فیلم و سریال می توانید روی این دستگاه به عنوان یک هدست بسیار سرگرم نماینده حساب ویژه ای باز کنید. تماشا فیلم ها با هدست واقعیت مجازی اپل واقعا نفسگیر است.

صدایی هم که از این هدست خارج می گردد به شکل غافلگیرنماینده ای بلند و شفاف است. دو پاد صوتی هم درون بندها قرار گرفته اند که نزدیک گوشتان باشند. صدای تولیدشده به وسیله این بلندگوها هم بسیار متعادل و باکیفیت است.

از قابلیت ویدیوهای فراگیر هدست اپل ویژن پرو هم می توانید بهره ببرید که تجربه تماشای فیلم های 8K را به صورت سه بعدی برایتان فراهم می نماید؛ آن هم با زاویه دید 180 درجه ای. حتی صحبت درباره این قابلیت هم مجذوب نماینده است، چه برسد تجربه آن. عملکرد اپل ویژن پرو در واقعیت حتی نفسگیرتر از چیزی است که می خوانید ! چون گویا خودتان تمام اتفاقاتی که در حال وقوع هست را تجربه می کنید.

تصاویر و ویدیوهای فضایی

یکی از اصلی ترین دلایل محبوبیت زودهنگام اپل ویژن درو در بازار، امکان ثبت تصاویر و ضبط ویدیوهای 3D فضایی است. بعلاوه امکان پخش ویدیوهای فضایی ضبط شده به وسیله آیفون 15 پرو و پرو مکس را هم به وسیله هدست واقعیت افزوده ویژن پرو خواهید داشت. تصاویر پانوراما هم دورتادور شما قرار دارند و یک تجربه بسیار نو و نو از نمای بیشتر از 180 درجه را برایتان به ارمغان می آورند.

نرم افزار اپل ویژن پرو

هدست واقعیت مجازی اپل اگرچه امکان اجرای بیش از یک میلیون اپلیکیشن آیفون و آیپد را دارد، اما تعداد اپلیکیشن های اختصاصی خودش کم ولی با این حال مجذوب نماینده و کاربردی هستند. برای این دستگاه در حال حاضر 600 اپلیکیشن نوشته شده که قطعا به تعداد آن ها اضافه خواهد شد. بعضی از این اپ ها هم دیوانه وار عالی و مجذوب نماینده هستند.

یکی از اپ های جالب هدست واقعیت مجازی اپل هم Djay است؛ اپلیکیشنی که میکسر را روبروی شما قرار می دهد تا بتوانید به واقعی ترین شکل ممکن، مهمانی تکنفره داشته باشید. تجربه این اتفاق خیلی واقعی تر از چیزی است که فکرش را بکنید.

اپلیکیشن SkyGuide هم یک برنامه فوق العاده مجذوب نماینده است که شما را در داخل یک سیاره نما قرار می دهد. هنگامی که به آسمان شب نگاه می کنید، می توانید صورت ستاره ها را ببینید و بعلاوه از یک نشان گر لیزری برای کشیدن اشکال مختلف در آسمان بهره ببرید.

JigSpace برای مشاهده شکل سه بعدی اشکال مختلف، Voyager برای مشاهده پرواز و فرود هواپیما، Encounter Dinosaurs برای تجربه تماشای دایناسورها و… هم از جمله سایر اپ های جالب این هدست واقعیت مجازی اپل محسوب می شوند.

اپل ویژن پرو یک قابلیت دیگر هم دارد با نام EyeSight که به افراد دیگر اجازه می دهد یک نسخه دیجیتالی از چشم شما را هنگامی که هدست را روی سر دارید مشاهده نمایند. وقتی در حال تماشای محتوا هستید و آن ها وارد اتاق می شوند، ممکن است یک تابش نور روی نمایشگر جلویی را ببینند، اما هنگامی که نزدیک تر می آیند و آغاز به حرف زدن با شما می نمایند، مشاهده خواهید کرد که فرد وارد دید شما می گردد و آن ها نیز چشمان شما را می بینند.

قابلیت جالب دیگر، Persona است. البته این قابلیت هدست واقعیت افزوده ویژن پرو در حالت بتا واقع شده است که در حالت اولیه، کمی حس و حال متاورس را به شما می دهد، نه داشتن محصولی از اپل. چون در واقع به شما اجازه می دهد یک هویت مجازی از خود بسازید و با آن، با افراد دیگر تعامل برقرار کنید؛ مثلا در تماس فیس تایم.

البته ای کاش دستگاه کمی بیشتر وقت برای اسکن چهره شما می گذاشت تا آواتار شما واقعی تر باشد. هرچند فعلا این اپ در نسخه بتا واقع شده است و اپل آن را بهتر خواهد نمود.

این محصول از لحاظ مولتی تسکینگ، یعنی انجام چند کار به صورت همزمان، فوق العاده است. تراشه ای که به عنوان قلب تپنده در اپل ویژن پرو به کار گرفته شده، M2 است که قدرت پردازشی کم نظیری دارد. شما می توانید چندین اپلیکیشن را به صورت همزمان اجرا نموده و از انجام آن ها لذت ببرید.

علاوه بر این ها، جابجایی و تغییر میزان اپ ها هم بسیار ساده است. فقط کافی است روی نوار پایینی اپ ها خیره شده و آن ها را با انگشت خود به گوشه های مختلف صفحه بکشید. اگر هم می خواهید اپی را ببندید، فقط کافی است پایین آیکون X را ببینید. بعلاوه می توانید از سیری بخواهید اپ را برایتان ببندد.

برای دسترسی به کنترل سنتر، کافی است به فلش معلق که به سمت پایین است نگاه کنید. از این طریق شما می توانید محیط را تغییر دهید، حالت مهمان را فعال کنید، به وای فای و بلوتوث دسترسی داشته باشید و یا حتی از صفحه فیلم بگیرید.

یکی از امکانات کنترل سنتر هم امکان اتصال به مک است. البته شما می توانید فضای دسکتاپ خود را فقط با نگاه کردن به آن، به صفحه هدست واقعیت افزوده ویژن پرو بیاورید. متأسفانه امکان داشتن چند صفحه روی هدست فراهم نیست اما تصاویر با کیفیت 4K و فوق العاده واضح و شفاف برایتان به نمایش در می آید. حتی امکان استفاده از کیبورد و ماوس مک در Vision Pro هم وجود دارد.

بازی های اپل ویژن پرو

هدست واقعیت افزوده ویژن پرو امکان بازی کردن را هم به شما می دهد؛ امکانی که اگر نبود، باید تعجب می کردیم چون تمام لذت یک هدست واقعیت مجازی مثل Vision Pro، امکان انجام بازی با آن است.

البته بازی های مجذوب نماینده زیادی برای تجربه وجود ندارد، اما تعدادی بازی به صورت پیش فرض وجود دارد که می توانید تجربه کنید. امکان اتصال کنترل هم وجود دارد. حتی می توانید بازی های آیپد و مک را هم با آن تجربه کنید و لذت ببرید. البته مک بوک تان باید قدرتمند باشد.

طول عمر باتری اپل ویژن پرو

باتری اپل ویژن پرو عجیب است؛ این باتری آلومینیومی است که باید همواره آن را با خود به همراه داشته باشید تا بتوانید با هدست کار کنید. این اتفاق خوب نیست، به خصوص اینکه بدانید وزن آن از یک آیفون 15 پرو مکس هم بیشتر است. مشکل این طراحی را زمانی متوجه می شوید که هنگام انجام یک کار پرتحرک، ممکن است باتری از دستگاه افتاده و به زمین بیفند. کابل های متصل به باتری هم گاهی اوقات گره می خورند که این موضوع مجبورتان می نماید کابل را قطع نموده و گره را باز کنید.

از لحاظ دوام، باتری اپل ویژن پرو طبق ادعای خود اپل، در صورت عادی تا 2 ساعت و در صورت پخش ویدیو 2.5 ساعت دوام دارد. در دنیای واقعی، شاید بتوانید حتی به میزانی بیشتر از این هم دست پیدا کنید اما اگر به باتری بیشتر احتیاج دارید، می توانید همواره باتری را به وسیله کابل USB-C به آن متصل کنید.

هدست واقعیت مجازی اپل ویژن پرو؛ سخن پایانی

هدست اپل ویژن پرو به عنوان اولین تجربه اپل در ساخت چنین محصولی، عالی است و تجربه لذت بخشی را برایتان به ارمغان می آورد؛ تجربه ای فراگیر و سه بعدی که خوشبختانه از دنیای واقعی هم دورتان نخواهد نمود. به صورت کلی، نقاط قوت و ضعف اپل ویژن پرو به توضیح زیر است:

نکات مثبت

  • نمایشگر بسیار باکیفیت و روان
  • سیستم پایش چشم و دست دقیق حتی در نور شب
  • تجربه شگفت انگیز و نفسگیر تماشای ویدیوی سه بعدی و فضایی
  • سازگاری سریع و بدون مشکل با زیست بوم اپل
  • عملکرد نرم افزاری خوب

نکات منفی

  • گران
  • سیستم تأیید هویت ممکن است گاهی اوقات درست کار نکند
  • پرسونا همچنان ضعف دارد
  • از اپ هایی نظیر یوتیوب و نتفلیکس در آن خبری نیست
  • داخلی نبودن باتری ایده جالبی نیست

حال شما بگویید، نظرتان درباره هدست واقعیت افزوده ویژن پرو چیست؟

منبع: The Verge ,Toms Guide

منبع: دیجیکالا مگ

به "آنالیز اپل ویژن پرو؛ مجذوب کننده تر از چیزی که فکرش را می کردیممعرفی اپل ویژن پرو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز اپل ویژن پرو؛ مجذوب کننده تر از چیزی که فکرش را می کردیممعرفی اپل ویژن پرو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید