شب یلدا چقدر بلندتر است

به گزارش وبلاگ سایه، شب یلدا بلندترین شب سال است، اما آیا می دانید در واقعیت شب یلدا چقدر بلندتر است که در همه جهان به عنوان شبی متفاوت شناخته می گردد؟ شب یلدا چند ساعت یا چند دقیقه بیشتر است؟ کوتاه ترین و بلندترین شب یلدا متعلق به کدام شهرهای ایران است؟ طولانی ترین شب سال چند ساعت است؟ چرا شب یلدا یا شب چله طولانی تر از دیگر شب ها است؟ در این مقاله از سرویس سبک زندگی و در مجله خبرنگاران به شما می گوییم که شب یلدا چند ثانیه یا چند دقیقه بلندتر است و چرا. در انتهای مقاله به سوالات متداول در خصوص شب یلدا پاسخ خواهیم داد.

شب یلدا چقدر بلندتر است

بلندی شب یلدای در آیین کهن ایران

شب یلدا از زمان های قدیم و در آیین مهرپرستی، به عنوان روز تولد ایزد مهر، میترا شناخته می شد. از همین رو این روز قرن های متمادی به عنوان روزی مقدس با آداب و رسوم شب یلدا جشن گرفته می شد. جالب است بدانید که آخرین شب پاییز یا همان یلدا (شب چله) برای مردم ایران باستان همراه با غم و اندوه از دست دادن خورشید همراه بوده است.

در آن موقع این که شب یلدا چقدر بلندتر است برای آن ها مهم نبود. این مردم از این که خورشید دوباره طلوع نکند نگران بودند. آن ها به همراه افراد خانواده و آشنایان دور هم جمع می شدند، دعا و نیایش می کردند و با انواع خوراکی ها خودشان را سرگرم می کردند و تا اندوه طلوع دیرهنگام خورشید را از یاد ببرند.

در هزاران سال پیش بعضی مردم ایران در شب یلدا تا طلوع صبح بیدار می ماندند و در دامنه کوه ها به نیایش مشغول می شدند و منتظر می ماندند تا فرشته خوبی ها بر اهریمن پیروز شود و خورشید باری دیگر بر فراز آسمان طلوع کند. این رسم یلدایی در کشورهای مختلف جهان مرسوم بوده است. می توانید در خصوص این رسم بیشتر در مقاله عجیب ترین آداب و رسوم شب یلدا در کشورهای مختلف جهان بخوانید.

اطلاع از آخرین مطالب مجذوب کننده و پرطرفدار

تاریخ شب یلدای 1400 کی است؟

تاریخ شب یلدای 1400 در روز سه شنبه 30 آذر و تاریخ قمری یلدای سال جاری 16 جمادی الاولی 1443 است. در واقع یلدا، آخرین شب پاییز و آغاز طلوع اولین روز زمستان است.

شب یلدا چقدر بلندتر است؟

شب یلدا که همه ما آن را به عنوان طولانی ترین شب سال می شناسیم، از زمان های کهن به عنوان شب زایش خورشید شناخته می شد. اما شب یلدا چقدر بلندتر است و چگونه این اتفاق می افتد؟ شب یلدا شبی است که تنها یک دقیقه با شب های قبل و بعد خود تفاوت دارد.

باید بدانید که طولانی ترین شب یلدا به این معنا نیست که این شب نسبت به سایر شب ها خیلی طولانی تر است. تفاوت طولانی بودن شب یلدا نسبت به سایر شب ها کمتر از 1 دقیقه است. همین یک دقیقه موجب شده تا این شب به عنوان طولانی ترین شب سال شناخته شود.

بیشتر بخوانید: چرا شب یلدا هندوانه می خوریم؟

چرا شب یلدا طولانی است؟

همان طور که می دانید محور زمین در مدار 23/5 درجه به منظومه شمسی قرار گرفته است. این موضوع موجب پیدایش فصل های مختلف می شود. اگر محور زمین این انحراف را نداشت، خورشید همواره به یک حالت به زمین می تابید و این همه تنوع آب و هوایی در نقاط مختلف زمین وجود نداشت. در واقع انحراف مداری زمین موجب شده تا فصل ها به وجود بیایند.

از طرف دیگر کم و زیاد شدن ارتفاع خورشید نسبت به زمین موجب بلند و کوتاه شدن شب و روز می شود. در آخرین روز پاییز و قبل از آغاز اولین روز زمستان نیمکره شمالی زمین کوتاه ترین روز و بلندترین شب خود را تجربه می نماید. از این روز خورشید رفته رفته در مدار خود به سمت اعتدال جابجا می شود و ارتفاع خورشید نسبت به زمین افزایش پیدا می نماید. این مسئله موجب می شود تا از ابتدای زمستان هر چقدر به جلوتر برویم طول روز نسبت به طول شب بیشتر شود.

بیشتر بخوانید: چرا شب یلدا فال حافظ می گیریم؟

بیشترین اختلاف طول شب و روز در شهرهای مختلف

طولانی ترین شب یلدا در ایران در شهر ماکو و کوتاه ترین شب یلدای کشور در چابهار اتفاق می افتد. در ایران هر چقدر به سمت جنوب می رویم، شب یلدا کوتاه تر می شود و هر چقدر به شهرهای سمت شمال غربی برویم، شب یلدا طولانی تر می شود. جالب است بدانید که اختلاف زمان در بعضی شهرهای ایران تا 1 ساعت و 10 دقیقه نیز می رسد.

در قسمت جنوب شرق چابهار طول شب یلدا حدود 13 ساعت و 26 دقیقه است. در بخش شمال غرب در شهر ماکو 14 ساعت و 36 دقیقه است.

سخن پایانی

شاید خیلی از ما تا امروز فکر می کردیم شب یلدا تفاوت زمانی زیادی نسبت به شب های دیگر دارد. اما طولانی ترین شب سال تنها 1 دقیقه با دیگر شب ها فرق دارد. این شب که از سالیان دور و در زمان ایران باستان نیز روزی خاص و مقدس شمرده می شد، هنوز هم از رسوم مهم و مجذوب کننده ما ایرانی ها محسوب می شود. سال جاری شب یلدا در تاریخ سه شنبه 30 آذر است و شما می توانید از این شب در کنار دوستان و اعضای خانواده لذت ببرید.

سوالات متداول

شب یلدا در سال 1400 چه روزی است؟

تاریخ دقیق شب یلدای 1400 روز سه شنبه 30 آذر است.

شب یلدا چقدر بلندتر است؟

شب یلدا تنها 1 دقیقه نسبت به شب های دیگر طولانی تر است.

چرا شب یلدا طولانی تر است؟

کم شدن ارتفاع خورشید نسبت به زمین موجب می شود تا شب یلدا طولانی تر شود.

طولانی ترین شب سال چند ساعت است؟

طولانی ترین شب سال در بخش شمال غرب ایران و در شهر ماکو است که 14 ساعت و 36 دقیقه است.

نوشته های مرتبط

زمان وقوع زلزله چه بکنیم که زنده بمانیم | مثلث حیات خطرناک است؟

ترفندهای مراقبت از کیف و کفش چرم | برطرف چروک و شکستگی و براق کردن چرم

ترفندها و راهکارهای تمیز کردن کفش کتانی و چرمی سفید

برترین روش های پاک کردن چربی هود آشپزخانه با جوش شیرین و سرکه

منبع: افق کوروش

به "شب یلدا چقدر بلندتر است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شب یلدا چقدر بلندتر است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید