شارژر GaN چیست و چرا روز به روز محبوب تر می گردد؟

به گزارش وبلاگ سایه، طی سال های گذشته با افزایش سرعت شارژ، مقدار شارژرها هم به طور قابل توجهی افزایش پیدا نموده است. اما طی چند سال گذشته به لطف فناوری GaN، شارژر ها با کاهش مقدار قابل توجهی روبرو شده اند. اما شارژر GaN چیست و دقیقا چه مزایایی ارائه می نماید؟ در ادامه با ما همراه باشید.

شارژر GaN چیست و چرا روز به روز محبوب تر می گردد؟

گالیوم نیترید چیست؟

اول از همه باید به اهمیت ماده گالیوم نیترید یا همان GaN بپردازیم. گالیوم نیترید یک ماده نیمه هادی است. مواد نیمه هادی با توجه به میزان ولتاژی که به آن ها راه پیدا می نماید، می توانند به عنوان عایق یا رسانا عمل نمایند و به همین دلیل از اصطلاح نیمه هادی برای تعریف آن ها استفاده می گردد. در این میان نیمه هادی ها در ترانزیستورها نقش بسیار حیاتی دارند که می توانند سیگنال های الکتریکی را تقویت یا سوئیچ نمایند و در کنار هزاران و حتی میلیون ها ترانزیستور دیگر، برای اجرای منطق های برنامه ریزی شده مورد استفاده قرار می گیرند. متدوال ترین ماده ای که در ترانزیستورها استفاده می گردد، سیلیکون است.

در این میان گالیوم نیترید یک نیمه رسانای معمولی نیست. بلکه متعلق به خانواده خاصی از مواد است که به عنوان نیمه هادی های با شکاف گسترده شناخته می شوند. این عبارت شکاف گسترده به ولتاژ بسیار بالایی اشاره دارد که یک نیمه هادی را از عایق بودن به ماده رسانا تبدیل می نماید. گالیوم نیترید برخلاف دی اکسید سیلیکون، مقاومت کلی کمتری نسبت به رسانا بودن دارد و به همین دلیل در زمینه سوئیچ کردن سیگنال های الکتریکی، عملکرد سریع تر و بهتری را ارائه می دهد. بعلاوه این نوع ماده ها، نسبت به نیمه رساناهای معمولی می توانند در ولتاژها و دماهای بالاتری کار نمایند. چنین مشخصه ای برای یک شارژر اهمیت بسیار زیادی دارد.

گالیوم نیترید چه نقشی در شارژر ایفا می نماید؟

بسیاری از کاربران فکر می نمایند شارژر گوشی یک قطعه بسیار ساده است؛ اما در واقعیت این قطعه از بخش های بسیار پیچیده ای تشکیل شده. یک شارژر مناسب برای گوشی، باید بتواند تشخیص دهد که گجت وصل شده به آن چه ولتاژ و آمپری را می تواند بپذیرد، جریان AC را به DC تبدیل کند و سپس از پایدار بودن جریان برق هم مطمئن گردد. تمام این قطعات باید در یک محصول بسیار کوچک کنار یکدیگر قرار بگیرند. در این میان یک شارژر GaN، نسبت به شارژر معمولی چندین برابر مزایای بیشتری ارائه می نماید.

یک شارژر GaN بهتر می تواند انرژی را انتقال دهد و ضمناً میزان تلف شدن انرژی هم کاهش پیدا می نماید. به لطف همین مزیت ها، با توجه به حداکثر توان خروجی، به ترانزیستورهای کمتری احتیاج پیدا می نمایند. علاوه بر این به لطف همین مزایای اشاره شده، یک شارژر GaN می تواند میزان بسیار کوچک تری داشته باشد.

آیا یک شارژر GaN ارزش خرید بالایی دارد؟

بعد از اینکه اپل تصمیم گرفت آیفون ها را بدون شارژر راهی بازار کند، روز به روز شرکت های بیشتری برای گوشی های خود همین تصمیم را عملی می نمایند. به همین دلیل بعد از خرید یک گوشی تازه، به احتمال زیاد باید یک شارژر هم برای آن بخرید. حتی اگر در خانه چند شارژر وجود داشته باشد، به احتمال زیاد بیشتر این شارژرها سرعت بالایی ندارند و بنابراین برای بهره گیری از حداکثر سرعت شارژ گوشی، به احتمال زیاد چاره ای جز خرید یک شارژر تازه نخواهید داشت.

اگر می خواهید یک شارژر مناسب بخرید و دنبال گزینه های باکیفیتی هستید، پس توصیه می کنیم به شارژرهای GaN هم نگاهی بیندازید. با وجود اینکه این نوع شارژرها معمولا قیمت بالاتری نسبت به رقبای خود دارند، اما از سوی دیگر باید به مزایای مهمی مانند وزن پایین تر، میزان کوچک تر و کیفیت بهتر اشاره کنیم. در هر صورت شارژرهای GaN از همه جهت حرف زیادی برای گفتن دارند و احتمالا به مرور زمان، قیمت آن ها به طور قابل توجهی کاهش پیدا می نماید.

منبع: pocket-lint

منبع: دیجیکالا مگ

به "شارژر GaN چیست و چرا روز به روز محبوب تر می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شارژر GaN چیست و چرا روز به روز محبوب تر می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید