سندروم پرخوری شبانه چیست و چگونه درمان می گردد؟

به گزارش وبلاگ سایه، اگر سندروم خوردن شبانه دارید، احتمالا یک چهارم کالری دریافتی روزانه خود را بعد از شام می خورید ویا ممکن است حداقل دو بار در هفته از خواب بیدار شوید تا غذا بخورید.

سندروم پرخوری شبانه چیست و چگونه درمان می گردد؟

سندروم خوردن شبانه (NES) ترکیبی از پرخوری در شب و مسائل خواب است. اگر دچار شب خوری باشید، بعد از ساعات معینی از شب اندازه زیادی غذا می خورید و یا حتی ممکن است از خواب شب بیدار شوید تا غذا بخورید.

این سندرم تهدید کننده زندگی در نظر گرفته نمی گردد، اما اگر درمان نگردد می تواند باعث اضافه وزن و اختلا خواب گردد که به نوبه خود بر سلامت جسم و روان تاثیر می گذارند.

دلیل ابتلا به سندروم خوردن شبانه چیست؟

دقیقاً معین نیست که چه چیزی باعث سندروم خوردن شبانه می گردد، با این حال بعضی از کارشناسان معتقدند که مسائل مربوط به چرخه خواب و بیداری یا اختلالات هورمونی می توانند از دلایل بروز آن باشند.

اگر چاق هستید یا اختلال خوردن دیگری دارید، احتمال ابتلا به شب خوری در شما بیشتر است. علاوه بر این، کسانی که سابقه عوارض سلامت روانی مانند اضطراب یا افسردگی دارند، یا کسانی که سابقه سوء مصرف مواد دارند نیز احتمالاً از این سندروم رنج می برند. تصور می گردد که این سندرم از هر 100 نفر 1 نفر را تحت تاثیر قرار می دهد و اگر اضافه وزن دارید، 1 در 10 محتمل است که به آن مبتلا شوید.

علائم شب خوری چیست؟

اگر سندروم خوردن شبانه دارید، احتمالا یک چهارم کالری دریافتی روزانه خود را بعد از شام می خورید ویا ممکن است حداقل دو بار در هفته از خواب بیدار شوید تا غذا بخورید. اگر حداقل سه مورد از موارد زیر را داشته باشید، به احتمال زیاد از سندروم خوردن شبانه رنج ببرید:

- میل زیاد به خوردن بین شام و خواب

- بیدار شدن برای خوردن

- کاهش اشتها در طول روز

- خوردن کالری زیاد در شب

- بی خوابی چهار یا پنج شب در هفته

- بی اشتهایی در صبح

- افسردگی یا اضطراب

چگونه می توانم از سندروم خوردن شبانه جلوگیری کنم؟

ممکن است نتوانید به طور کامل از سندروم خوردن شبانه جلوگیری کنید، اما می توانید برای بهبود سلامت خود و داشتن یک خواب خوب شبانه اقدامات اثر بخشی را انجام دهید:

رعایت بهداشت خواب

بهداشت خواب برای اطمینان از یک خواب آرام شبانه لازم است. باید از مصرف غذا های شیرین در آخر شب اجتناب کنید. در صورت امکان باید از مصرف کافئین خودداری نموده و در غیر این صورت سعی کنید مصرف خود را محدود کنید و بعد از ظهر کافئین مصرف نکنید. اطمینان حاصل کنید که دمای اتاق خواب شما دمای مناسبی باشد.

تخت و ملحفه های تخت شما نیز باید گرم و راحت باشند. شب خوبی داشته باشید، روال معمول خود را به سرانجام برسانید، مطالعه کنید، حمام آب گرم بگیرید، از شر وسایل الکترونیکی خلاص شوید و سعی کنید خود را خواب آلود کنید. اگر میل به غذا خوردن دارید، سعی کنید با خوردن یک لیوان آب یا یک چای داغ، آن را سرکوب کنید.

انتخاب غذا های سالم

مطمئن شوید که فقط غذا های سالم در خانه نگه دارید تا از خوردن میان وعده های غیرضروری خودداری کنید. اگر غذا های ناسالم در خانه وجود داشته باشد، احتمال خوردن آن ها بیشتر است، در حالی که با اطمینان از اینکه چیز بدی ندارید، احتمالاً از این موارد اجتناب می کنید. خلاص شدن از شر غذا های پرچرب و قند می تواند به شما یاری کند از زیاده روی در آن ها در شب اجتناب کنید.

سعی کنید در طول روز یک رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشید، اندازه زیادی میوه و سبزیجات مصرف کنید و سعی کنید روزانه 2 لیتر آب بنوشید تا هیدراته بمانید و بعلاوه هرگونه اشتهای ناخواسته برای خوردن میان وعده را سرکوب کنید.

سلامت روان خود را مدیریت کنید

سعی کنید هر گونه استرس یا اضطراب را تا جای امکان با چیز هایی مانند یوگا، مدیتیشن و تمرینات تنفسی مدیریت کنید. ممکن است بخواهید به یک درمانگر مراجعه کنید تا به شما در مدیریت احساسات و رابطه با غذا و بعلاوه بهبود خلق و خوی کلی، یاری کند. سعی کنید با مشغول بودن، تماشا دوستان، پیاده روی یا رفتن به باشگاه، توجه خود را از خوردن میان وعده یا احتیاج به خوردن در شب دور کنید.

فعال ماندن در طول روز

بر کسی پوشیده نیست که ورزش منظم و فعالیت بدنی در طول روز به بهبود کیفیت خواب در شب یاری می نماید؛ بنابراین با انجام یک ورزش روزانه، چه یک پیاده روی کوتاه باشد یا یک تمرین قدرتی، شانس بیشتری برای داشتن یک خواب آرام شبانه به خود می دهید.

منبع: روزیاتو

منبع: فرادید

به "سندروم پرخوری شبانه چیست و چگونه درمان می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سندروم پرخوری شبانه چیست و چگونه درمان می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید