خرید بلیط چارتر، مزایا و معایب آن

به گزارش وبلاگ سایه، اگر به دنبال خرید بلیط هواپیما بوده باشید، حتما واژه چارتر به گوشتان خورده است. این واژه در بسیاری از پیامک ها یا بروشورهای آژانس های هواپیمایی و تورهای گردشگری دیده می شود. اما پرواز چارتر چیست و چرا اغلب در تبلیغات تورها و پیشنهادهای ویژه لحظه آخریشان این واژه را می بینیم. آیا خرید بلیط چارتر به نفع مشتری است؟ با ما همراه باشید تا با داستان بلیط چارتر و مزایا و معایب آن آشنا شوید.

خرید بلیط چارتر، مزایا و معایب آن

چارتر به چه معنی است؟

ابتدا اجازه دهید با معنی واژه چارتر (charter) آشنا شویم. چارتر در لغت به معنای دربست کرایه کردن بوده و فقط در مورد بلیط هواپیما به کار نمی رود. رزرو هتل و اتاق، هواپیما، قطار یا هر وسیله نقلیه دیگری می تواند شامل چارتر شود. اگر واضح تر بخواهیم توضیح دهیم باید بگوییم، وقتی یک شرکت هواپیمایی تمام صندلی ها یا بخشی از آن را به یک آژانس مسافرتی می فروشد، به آن چارتر گفته می شود. این جریان در مورد دیگر شرکت های حمل و نقل و هتل ها نیز وجود دارد. به عنوان مثال ممکن است یک هتل همه یا تعدادی از اتاق های خود را به یک آژانس مسافرتی اجاره دهد.

چرا پرواز چارتر ارزان تر است؟

شرکت های چارتر یا آژانس های هواپیمایی در ابتدای فصل یا اول هر سال تعدادی از بلیط های رفت و برگشت یک جهت پر رفت و آمد را به صورت عمده خریداری می نمایند. به عنوان مثال یکی از پر رفت و آمدترین جهتهای پروازهای داخلی، پرواز تهران- مشهد هست. تمام یا بخشی از صندلی های این جهت در ابتدای هر فصل توسط شرکت های مسافرتی خریداری می شوند. با توجه به اینکه خرید به صورت عمده انجام می شود، شرکت ها تخفیف های قابل توجهی از هواپیمایی گرفته و خرید بلیط چارتر ارزان تر از حد معمول در می آید.

انواع چارتر

چارتر هواپیماها به دو دسته فول چارتر و سیت چارتر تقسیم می شود که در ادامه با مفهوم هریک از آن ها آشنا می شوید.

دسته اول: سیت چارتر (Seat Charter)

در این نوع چارتر، آژانس ها تعدادی از صندلی های یک جهت را برای یک دوره تعیین اجاره می نمایند.

دسته دوم: فول چارتر (Full Charter) یا اجاره کامل

در این نوع چارتر، آژانس ها تمام صندلی های یک هواپیما را برای یک دوره تعیین اجاره می نمایند. از این رو خرید به صورت عمده تر اجرا شده و قیمت ها نیز نسبت به حالت اول، پایین تر هست.

مزایای بلیط چارتر

همانطور که در بحث پرواز چارتر چیست اشاره شد، بلیط های چارتر قیمت های ارزان تری نسبت به بلیط های عادی دارند. شرکت های هواپیمایی برای اینکه بتوانند تمام صندلی های خود را پر نمایند و ضرر ننمایند، بلیط ها را به صورت عمده و با قیمت مناسب تری به آژانس های مسافرتی می فروشند. آژانس ها نیز با توجه به اینکه بلیط ها را به قیمت بسیار خوبی خریداری کرده اند، می توانند سود خوبی از مشتری دریافت نمایند. البته به شرطی که بتوانند بلیط های خود را به موقع بفروشند. از این رو، برای رقابت با دیگر آژانس ها و جذب مخاطب بیشتر، بلیط ها را با کمترین سود به فروش می رسانند. در این صورت مشتری می تواند بلیط خود را با قیمت مناسب تری نسبت به بلیط های عادی خریداری نماید. نکته دیگر در مبحث پرواز چارتر چیست، پروازهای لحظه آخری است. آژانس ها در ساعات آخر مانده به پرواز، زمانی که بلیط ها روی دستشان مانده و مشتری ندارد، آن ها را با قیمت های فوق العاده ای به مسافران می فروشند. در این مواقع برای اینکه ضرر به حداقل برسد، بلیط ها حتی با قیمتی بسیار پایین تر از قیمت خریداری شده به خود آژانس داده می شود. اگر مسافر بتواند در این مواقع بلیط خود را تهیه نماید، برایش بسیار مقرون بصرفه بوده و سفری راحت و ارزان را تجربه خواهد کرد.

معایب بلیط چارتر

در بالا گفتیم خرید بلیط چارتر به سود مشتری است و این مسئله را مزیت خرید این نوع بلیط عنوان کردیم. اما همیشه هم اینطور نیست! معایب بلیط های چارتر عبارتند از:

  • -در زمان های شلوغ و مواقعی که مسافر بسیار زیاد است، شرکت ها و آژانس هایی که قبلا بلیط ها را خریداری کرده اند، برای دریافت سود بیشتر قیمت ها را بالا می برند. تا جایی که مسافر مجبور است بلیط را با قیمتی گران تر از بلیط های عادی خریداری نماید.
  • -اگر بلیط خود را به صورت چارتری تهیه نمایید، امکان کنسل کردن آن را نخواهید داشت. یعنی در صورتی که نتوانید پرواز خود را انجام دهید، پول بلیط به شما برگشت داده نمی شود. پس در صورتی که به سفر خود اطمینان دارید، بلیط چارتر تهیه نمایید.

-در خرید بلیط های چارتری هیچ تفاوتی میان کودک و بزرگسال وجود نداشته و در هر دو حال قیمت بلیط یکی است.

نکته! شاید فکر کنید که هواپیمای چارتر همان بلیط چارتر است، اما مفهوم این دو کاملا باهم فرق دارد. هواپیمای چارتر به هواپیماهایی گفته می شود که تعداد محدودی صندلی دارند. تعداد صندلی های این هواپیماها کمتر از 10 صندلی بوده و معمولا برای جابجایی افرادی خاص مانند ثروتمندان، افراد معروف و سیاستمداران مورد استفاده قرار می گیرند. قیمت اجاره این هواپیماها نیز بسیار بالاست.

منبع: همگردی

به "خرید بلیط چارتر، مزایا و معایب آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خرید بلیط چارتر، مزایا و معایب آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید