تنهایی کوتاه قامتان بلندهمت در اردبیل، بیکاری مشکل اصلی کوتاه قامتان

به گزارش وبلاگ سایه، شاهین فرزانه مدیرانجمن کوتاه قامتان اردبیل: مسولان برای راه اندازی و تولید و اشتغالزایی برای کوتاه قامتان باید تدابیری در نظر بگیرند تا این قشر بتواند درحوزه منشی گری، اداری وصنایع دستی فعالیت کنند.

تنهایی کوتاه قامتان بلندهمت در اردبیل، بیکاری مشکل اصلی کوتاه قامتان

با ما همراه باشید و درباره خرید متعادل بیشتر بدانید.

در جامعه افرادی در کنار ما زندگی می نمایند که به لحاظ قامت متفاوت هستند. بزرگسالانی در قامتی بچگانه که گاهی توانمندی هایشان بسیار بیشتر از افراد بلند قد است.

شهروندانی که از بیماری نانیسم یا همان کوتاه قامتانی که از نگاه های عجیب و غریب، ناعادلانه و منفی دیگران زجر می کشند. بیماری نانیسم هنگامی بروز می کند که هیپوفیز مادر به تولید مقدار کافی هورمون رشد در دوران کودکی نباشد، این مسئله باعث تأخیر در رشد می شود، تکامل جنسی نیز معمولاً به تأخیر می افتد، این اختلال نسبتاً نادر است و سوء تغذیه و بیماری های مادر زادی قلب از علل شایع تر توقف رشد هستند.

اما نگاهی کنیم به مسائل این کوتاه قامتان که نزدیک به 15 هزار کوتاه قامت در سطح کشور شناسایی شده که آمار کمی نیست و باید مسئولان امکانات و برنامه هایی برای این قشر در نظر بگیرند.

انجمن کوتاه قامتان اردبیل در سال جاری با مدیریت یکی از فعالان این حوزه و با حضور رییس کل دادگستری استان درموسسه خیریه ائمه اطهار افتتاح شد.

صغرا موسوی کوتاه قامتی که عضو انجمن کوتاه قامتان است. وی 7 سال است با کوتاه قامتی مانند خودش ازدواج کرده است و مسائل فراوانی دارد که قابل تامل است. این کوتاه قامت می گوید: بخاطر کوتاهی قدم نتوانستم بیشتر از مقطع دوم راهنمایی ادامه تحصیل بدهم. همسرم از من نیز کوتاه تر است و تا مقطع پنجم ابتدایی درس خوانده است.

وی در ادامه می گوید: ما مسائل بسیار زیادی داریم ازجمله بیکاری همسرم که سال هاست گریبانگیرمان شده است. ما کوتاه قامتان بخاطر کوتاهی قد نمی توانیم جایی مشغول کار شویم و امرارمعلاش برای ما بسیار سخت شده است. بسیار تلاش کرده ایم که بتوانیم از جایی وامی برداریم تا شغلی دست و پا کنیم اما پیروز نشده ایم.

وی در ادامه از بیماری خود و همسرش می گوید: همسرش دچار بیماری سرطان است و من نیز سنگ کلیه دارم. حتی نمی توانیم به دکتر مراجعه کنیم و تا راه حلی برای درمانمان پیدا کنیم. صدای ما کوتاه قامتان را هیچ کس نمی شنود. بارها به اداره بهزیستی بخاطر بیماریمان مراجعه کردیم و از مسائلمان گفته ایم اما کمکی نشده است.

وی در ادامه گفت: برای فرزندآوری باید به مشاور ژنتیک مراجعه کنیم که آن هم بخاطر هزینه زیاد و حمایت نکردن هیچ ارگانی نتوانسته ایم اقدام کنیم. مبلغی که بهزیستی برای امرارمعاش به ما می دهد به قدری ناچیز هست که تنها کفاف دو روز زندگی را می دهد. بهزیستی ما را به عنوان معلول حساب نمی کند اما هیچ جایگاهی هم جایی در جامعه نداریم. من از سمت پای راستم نیز معلول هستم و حتی توانایی انجام کارهای شخصی را هم ندارم.

این کوتاه قامت در ادامه گفت: طبیعی است که تمامی کوتاه قامتان از مسائل روحی رنج می برند زیرا در جامعه نگاه تمسخرآمیزی به ما می شود. در حالیکه ما هم مانند بقیه انسانها از هوش بالایی برخورداریم و این نگاه ها بسیار ما را ناراحت و افسرده می کند.

وی در ادامه گفت: ما بخاطر کوتاهی قد نمی توانیم از امکانات عمومی مانند عابربانک ها استفاده کنیم و از مردم کمک می گیریم. یا در سرویس های بهداشتی از آب خوری ها نمی توانیم استفاده کنیم. مسئولان باید شرایط ما کوتاه قامتان را در محیط شهری نیز لحاظ نمایند. از مسئولان می خواهم به فکر ما کوتاه قامتان باشند. ما نیاز به کار مناسب داریم تا بتوانیم به زندگی ادامه دهیم. همچنین از همین جا از آقای شاهین فرزانه که بلندگوی ما کوتاه قامتان بوده اند تشکر و قدردانی می کنم.

نرگس اشکانی یکی دیگر از کوتاه قامتان این انجمن است. وی می گوید: من بخاطر کوتاهی قدم نتوانسته انم ادامه تحصیل دهم و سواد زیادی نیز ندارم. شرایط روحی من اصلا خوب نیست. پدرو مادرم سالهاست که از دنیا رفته اند و من تنها زندگی می کنم. هیچ کسی را ندارم که همراهم باشد. من مشغول هیچ کاری نیستم و مسئولان هم حمایت نمی نمایند تا شغلی داشته باشم و به زندگی ادامه دهم. از مسئولان خواهش می کنم برای ما کوتاه قامتان شرایطی فراهم نمایند تا در باشگاهی مخصوص کوتاه قامتان بتوانیم ورزش کنیم تا حداقل بار مسائل روحی و جسمی مان کمتر شود.

وی در ادامه می گوید: ما همه کوتاه قامتان این انجمن از آقای شاهین فرزانه بسیار راضی هستیم. زیرا ایشان تنها کسی هستند که می خواهند از حق و حقوق ما دفاع نمایند. آقای فرزانه تنها کسی است که از ما حمایت می کند اما برای مسئولان بود و نبود ما برایشان بی اهمیت است.

شاهین فرزانه مدیرانجمن کوتاه قامتان اردبیل بازیگرتئاتروتلویزیون دراردبیل است. وی با توجه به شرایط جسمی کوتاه قامتان از نحوه استخدام و تحصیلاتشان می گوید: به استخدام کوتاه قامتان در استان اردبیل هیچ توجه جدی نمی شود. برای استخدام باید در آموزن شرکت نمایند اما با این حال هیچ کوتاه قامتی هیچ جایی استخدام نشده است.

وی ادامه داد.: کوتاه قامتی را می شناسم که مدرک فوق لیسانس دارد وچندین باردرآزمون استخدامی شرکت کرده اما متاسفانه جایی نتوانسته مشغول به کار شود.

فرزانه در خصوص شرایط وام دهی به آنان و راه اندازی و تولید و اشتغال می گوید: بیشتر کوتاه قامتان نمی توانند از وام دولتی بهره مند شوند زیرا شرایط سختی را در میان می گذارند.

وی ادامه داد: مسولان برای راه اندازی و تولید و اشتغالزایی برای کوتاه قامتان باید تدابیری در نظر بگیرند تا این قشر بتواند درحوزه منشی گری، اداری وصنایع دستی فعالیت نمایند.

وی در ادامه با بیان اینکه کوتاه قامتان به دلایل فیزیکی خاص باید مسکن هایشان مناسب سازی شود. گفت: هیچ مسکنی به کوتاه قامتان داده نشده است. با توجه به شرایط جسمی این عزیزان باید مسکن هایشان نیز مناسب سازی شود اما نه تنها چنین امکاناتی وجود ندارد که کوتاه قامتی هم که با پدرومادرزندگی می کند و قصد ازدواج دارد با مشکل روبرو است. همچنین اداره بهزیستی هیچ کمک و حمایتی از این کوتاه قامتان نمی کند.

وی در ادامه اضافه کرد: نداشتن درامد کافی، نداشتن شغل مناسب و اقلیت بودن این قشر در جامعه باعث افسردگی بیشتر کوتاه قامتان شده است که باید بررسی شود.

وی در ادامه گفت: ما کوتاه قامتان ازمسولان می خواهیم کارگاهی برای ما راه اندازی نمایند. بخصوص درحوزه صنایع دستی و اداری، تا ما کوتاه قامتان دورهم جمع شویم و مشغول کاری شویم. ماهیچ فعالیت ورزشی نداریم، اگه یک تیم ورزشی داشته باشیم سلامتی مان را نیزبه دست می آوریم. در خصوص اشتغال کوتاه قامتان درفرودگاه و تعمیرهواپیما با مسولان مشورت کرده ایم که نتیجه بخش نبود. درحالیکه کوتاه قامتان ساکن تهران باک هواپیما را تعمیروتمیزمی نمایند ولی استان اردبیل چنین فرصتی به ما نمی دهد.

وی در ادامه اضافه کرد: از آقای نیکزاد می خواهم انجمن کوتاه قامتان را درمجلس به تصویب برسانند وبودجه ای برای انجمن کوتاه قامتان درنظر بگیرند. از ایشان می خواهم از حقوق کوتاه قامتان درمجلس دفاع نمایند واجازه ندهند درحق کوتاه قامتان ظلم شود زیرا ما کوتاه قامتان عضوی از این جامعه محسوب می شویم.

از آقای نیکزاد خواهش می کنم از مدیرکل اموراجتماعی استانداری پیگیری کنید که چرامی خواهند مدیرانجمن کوتاه قامتان اردبیل تغییر کند؟ دلیل تغییرمدیرانجمن ماچیست؟ اگر مدیرما پیگیرمسائل ماکوتاه قامتان نباشد چه کسی پیگیرمسائل مامی شود؟

این مدیر در ادامه گفت: انجمن آمادگی برای ثبت نام عضو جدید از بین کوتاه قامتان استان برای مشارکت در برنامه های مختلف فرهنگی ، ورزشی و اجتماعی را دارد.

شاهین فرزانه در ادامه اضافه کرد: تا به امروز کوتاه قامتان شهرستان های خلخال، پارس آباد، سرعین، بیله سوار، گرمی، نیر، نمین و بخش هیر برای ثبت نام اقدام نکرده اند که انتظار می رود این افراد با مراجعه به دفتر انجمن به نشانی اردبیل، ایستگاه سرعین، رو به روی پادگان ارتش، مؤسسه خیریه ائمه اطهار (ع). یا با تماس با شماره 04533718360 نسبت به ثبت نام اقدام نمایند.

گزارش از سولمازنعمتی خبرنگار وبلاگ سایه

منبع: جام جم آنلاین

به "تنهایی کوتاه قامتان بلندهمت در اردبیل، بیکاری مشکل اصلی کوتاه قامتان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تنهایی کوتاه قامتان بلندهمت در اردبیل، بیکاری مشکل اصلی کوتاه قامتان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید