تداوم حضور کتاب فروشی ها درنمایشگاه؛ آری اما با نظارت بیشتر

به گزارش وبلاگ سایه ، سی و چهارمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران که 20 اردیبهشت ماه با مشارکت 2 هزار و 700 ناشر داخلی شروع شد، درحالی وارد هفتمین روز شد که علی رمضانی، سخنگوی این دوره، از فروش 144 میلیارد تومانی و فروش ناشران 480 هزار نسخه کتاب تا ساعت 20 روز پنجم اطلاع داد.

تداوم حضور کتاب فروشی ها درنمایشگاه؛ آری اما با نظارت بیشتر

ایبنا با برخی ناشران درباره شرایط فروش، سامانه نمایشگاه مجازی و نخستین حضور کتاب فروشان به گفت وگو پرداخته است.

ناشران از حضور کتاب فروشان در نمایشگاه منتفع شدند

مهدی حبیب اللهی، مدیر نشر شفاف، درباره استقبال بازدیدنمایندگان و فروش تا پنجمین روز خبرنگار ایبنا، گفت: چند روز اول، امور اجرایی نمایشگاه کاستی هایی داشت، هم استقبال ضعیف بود، اما سه شنبه استقبال خیلی خوب بود؛ به طوری که فروش انتشارات با پنج روز گذشته برابری می نماید و حقیقتا روز ششم نمایشگاه به بچه های نشر انرژی داد .

وی با اشاره به نحوه جذب مخاطب در فروش مجازی بیان کرد: در نمایشگاه مجازی، یک نوع فروش معمول وجود دارد؛ به ویژه برای کسانی از سازمان و نهادهای مختلف بن خرید کتاب دارند؛ کتاب هایشان را به وسیله مجازی تهیه می نمایند.

این ناشر درباره همزمانی نمایشگاه مجازی و فیزیکی و پیوند آن با سامانه خرید از کتاب فروشی در سی و چهارمین دوره نمایشگاه با مدیر صهبا موافق بود و گفت: همواره نوعی رقابت بین کتاب فروش ها و ناشران در این حوزه ها وجود داشته، ناشران معمولا دوست ندارند که کتاب فروش ها در نمایشگاه وارد شوند و می گفتند که از سهم فروش نشر گرفته می گردد، اما من به شخصه با این سیستم و سهیم کردن کتاب فروش ها در نمایشگاه کتاب موافقم.

حبیب اللهی در توضیح دلایل موافقش با این موضوع، به شرایط مالی اشاره نمود و ادامه داد: وقتی خانواده ای از نظر مالی دچار مشکل می گردد از اولین گزینه هایی که به حذف آن فکر می نماید، کتاب است! پس به نظرم در این وانفسا باید هر کسی که در چرخه نشر یاری می نماید را در رویداد فرهنگی سهیم کرد. حتی با چند نفر از همکاران ناشر که مخالف شدید حضور کتاب فروشان در نمایشگاه بودم شخصا صحبت کردم و گفتم چرا اینقدر نسب به این حضور گارد دارید، کتاب فروشی محل عرصه کتاب ناشران است و اگر ناشر از کتاب فروش حمایت نکند، آن کتاب فروش هم می رود تغییر کاربری می دهد و کبابفروش می گردد؛ یعنی ضرر ناشر.

ورود کتابفروشان به نمایشگاه کتاب؛ یک ایراد بزرگ

مختارصحرایی، مدیر اجرایی انتشارات رشد درباره استقبال مردم و اندازه فروش از نمایشگاه کتاب، به خبرنگار ایبنا گفت: متاسفانه سال جاری، اندازه استقبال مردم نسبت به سال های گذشته خیلی کمتر است، اما در نمایشگاه مجازی تفاوت زیادی با سال گذشته نداشتیم.

وی معتقد است، زمان برگزاری نمایشگاه و اطلاع رسانی بیشتر درباره آن در استقبال مردم تاثیر گذار است. صحرائی ادامه می دهد؛ استقبال مردم در رزوهای اول ممکن است مربوط به این باشد که افراد در روزهای غیرتعطیل، خیلی فرصت برای حضور و بازدید ندارد.

این ناشر اضافه کرد: با وجود گذشت سی وسه سال از برگزاری نمایشگاهی و ورود به دوره سی وچهارم، برخی وقت ها به نظر می رسد، گویی در حال تجربه نخستین دوره هستیم؛ صحرائی با تاکید بر بهره مندی از تجربیات ادورا مختلف نمایشگاه درباره همزمانی نمایشگاه مجازی و فیزیکی و پیوند آن با سامانه خرید از کتاب فروشی در سی و چهارمین دوره نمایشگاه نظری متفاوت از مدیر انتشارات صهبا و قمدیر انتشارات شفاف داشت و اعلام کرد: به عنوان ناشر با این ماجرا خیلی موافق نیستم، بنای نمایشگاه این است که مردم به نمایشگا بیایند و با آثار تازه آشنا شوند. آثار تازه را هم ناشران فراوری می نمایند نه کتاب فروشان، به همین علت به نظرم ورود کتابفروشان به این رویداد یک ایراد بزرگ است.

وی در ادامه پیشنهاد کرد؛ البته می توان در زمانی دیگر، نمایشگاهی بزرگ برگزار گردد و در آن کتاب فروشان حضور داشته باشند، اما در نمایشگاه بین المللی کتاب قرار بر این بوده، ناشران حضور داشته باشند و کتابفروشان خارج از محدوده و حقی که دارند، صاحب یک فروش خاص شوند .

سامانه خرید از کتاب فروشی یاری به ناشران است

حسین ادیب زاده، مسئول انتشارات صهبا در نمایشگاه کتاب درباره استقبال مردم، نظری متفاوت از مدیر انشارات رشد داشت و به خبرنگار ایبنا گفت: شنبه، نسبت به اول هفته در نمایشگاه ، روز شلوغی بود اما روزهای بعد، در برخی ساعت ها این استقبال را شاهد بودیم. در مجموع معتقدم اندازه استقبال و خرید از نمایشگاه نسبت به سال گذشته خیلی بیشتر بود.

این ناشر با مثبت ارزیابی کردن همزمانی نمایشگاه مجازی و فیزیکی و پیوند آن با سامانه خرید از کتاب فروشی در سی و چهارمین دوره نمایشگاه، اعلام کرد: به عنوان یک ناشر با حضور کتاب فروشی ها در نمایشگاه، بسیار موافقم. این کار علاوه براینکه فشار کار ناشران در نمایشگاه را کم می نماید؛ بعلاوه دیدگاه رایج درباره تاثیر منفی نمایشگاه بر عملکرد کتاب فروش ها را از بین می برد.

ناشر و کتابفروش، حکم پدر پسری دارند

احمدشایان فر، مدیر انتشارات هاجر، ناشر تخصصی زن و خانواده درباره استقبال مردم در اوایل هفته در این دوره از نمایشگاه به ایبنا گفت: روز اول هفته استقبال کمتر بود،اما رفته رفته بهتر شد. در مجموع فروش مجازی انتشارات خیلی بهتر از حضوری بوده و با توجه به رویکرد تخصصی نشر، در نمایشگاه بیشتر برای ارتباط گیری با ناشران مرتبط با حوزه زنان و خانواده و البته ارتباط گرفتن با مخاطب تمرکز داریم.

این ناشر درباره همزمانی نمایشگاه مجازی و فیزیکی و پیوند آن با سامانه خرید از کتاب فروشی دیدگاه متفاوتی داشت و به خبرنگار ایینا اعلام کرد: ناشر و کتابفروش، حکم پدر پسری دارند، یعنی ناشر فراوری نماینده کتاب است و کتابفروش عرضه نماینده آن.

شایان فر در ادامه توضیحاتش اعلام کرد: خیلی فرقی بین این ها نیست چون، فراوری ناشر به فروش می رود. وی تاثیر گذاری این طرح را وابسته به تداوم آن می داند و تاکید دارد بر قیمت ها مسائلی وجود دارد که باید نظارت گردد.

وی گفت: نکته دیگر نظارتی می تواند این باشد که کتاب فروش حتما کتاب را موحود داشته باشد و بعد در سایت بارگذاری کند، چراکه خیلی اوقات کتاب فروش، کتاب هایی که با ناشرش مرتبط است را در سایت موجودی می زند، بعد که سفارش گرفت به سراغ ناشر می رود و خیلی از مواقع قیمت کتاب تغییر نموده اما کتاب فروش اصرار می نماید که ناشران با همان قیمت قدیم کتاب را به آن ها بدهند، که این خود یک آسیب است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "تداوم حضور کتاب فروشی ها درنمایشگاه؛ آری اما با نظارت بیشتر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تداوم حضور کتاب فروشی ها درنمایشگاه؛ آری اما با نظارت بیشتر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید