بی سلیقگی فوتبال ایران در معارفه ها، از نصب بنر تا عکس با کانال کولر

به گزارش وبلاگ سایه، باشگاه های ایرانی در بسیاری از بخش ها ضعف دارند و غیرحرفه ای هستند. یکی از این بخش ها جایی است که بازیکنان و سرمربیان جدید به رسانه ها و هواداران معرفی می شوند، البته به بدترین شکل ممکن.

بی سلیقگی فوتبال ایران در معارفه ها، از نصب بنر تا عکس با کانال کولر

به گزارش وبلاگ سایه، از هر زاویه ای که به فوتبال ایران نگاه کنیم حرفه ای نیست. از کل تا جزء فوتبال و باشگاه های ایران دچار نقص هایی است که چهره بسیار زشتی به دنیایان مخابره می کند. یکی از مواردی که باشگاه های حرفه ای در دنیا به آن اهمیت می دهند بخش مولتی مدیای باشگاه است. بخشی که وظیفه ساخت و انتشار کلیپ های جذاب از بازیکنان، تمرینات، سفرها و مواردی از این دست را دارد. همچنین عکاسی و ساخت پوسترهایی از بازیکنان و عوامل تیم برعهده این بخش است. افرادی که در این بخش کار می کنند باید در شاخه هایی مثل گرافیک، عکاسی، تدوین و فیلم برداری آموزش دیده باشند و تبحر داشته باشند. علاوه بر مباحث فنی داشتن ذوق و دید هنری برای کار کردن در این بخش لازم است.

در روزهایی که تیم های فوتبال چه در ایران چه در خارج از کشور مشغول جذب بازیکنان جدید یا تمدید قرارداد هستند، بخش ضعیف دیگری از فوتبال ایران خودش را نشان داده است. باشگاه های اروپایی وقتی با یک بازیکن جدید قرارداد می بندند به زیباترین شکل ممکن او را به هواداران و مردم دنیا معرفی می کنند. باشگاه های اروپایی با ساخت تصاویر زیبا از لحظه امضای قرارداد بازیکنان جدیدشان این موضوع را تبدیل به یک اتفاق مهم می کنند.

مراسم معارفه هم که دیگر جای خود دارد. هرچند این روزها به دلیل شیوع بیماری کرونا معارفه با حضور هواداران انجام نمی شود اما در گذشته تصاویر معارفه بازیکنان اروپایی را می دیدیم و لذت می بردیم. در شرایط فعلی هم باشگاه ها برای خوش آمدگویی به بازیکنان جدیدشان سنگ تمام می گذارند. مثلا برای باشگاه بارسلونا فرقی ندارد که با ستاره بزرگی مثل آنتوان گریزمان قرارداد بسته یا یک بازیکن 17 ساله. همین چند وقت پیش بود که بارسلونا برای معارفه پدری از اسطوره باشگاه یعنی آندرس اینیستا خواست تا در روز معارفه با او تماس ویدئویی بگیرد و برایش آرزوی پیروزیت کند چون اینیستا الگوی دوران کودکی و نوجوانی پدری بوده است. همین حرکت زیبا در رسانه ها بازخوردهای بسیار مثبتی داشت و پدری را در همان ابتدا از یک بازیکن ناشناخته به بازیکنی مورد توجه رسانه ها تبدیل کرد. همین توجه رسانه ها اگر با کیفیت بالای بازیکن همراه شود می تواند برای باشگاه در نهایت صرفه اقتصادی داشته باشد. همین موارد جزئی است که در نهایت شاکله یک باشگاه را می سازد و تفاوت ها را ایجاد می کند.

ضعف باشگاه های ایرانی در پوشش خبری جابجایی

اگر در این چند روز اخبار مربوط به جابجایی ایران را دنبال کرده باشید قطعا متوجه این ضعف در بین باشگاه های ایران شده اید. البته برخی از باشگاه ها مثل سپاهان سعی می کنند تصاویر بهتری از بازیکنان جدیدشان مخابره کنند اما در تصاویر این باشگاه ها هم نقاط ضعف بسیاری وجود دارد.

کار را با باشگاه پرسپولیس شروع می کنیم که مسئولانش همیشه ادعا می کنند پرهوادارترین تیم آسیا هستند. آیا لازم نیست چنین باشگاهی بازیکنانش را به شکل بهتری معرفی کند؟ با هم نگاهی می اندازیم به تصاویر اولیه باشگاه پرسپولیس از خریدهای فصل جدید.

در این عکس ها کاملا مشخص است که عکاس نه شناختی از منبع نور دارد و نه نورسنجی. کیفیت بد نورپردازی در این تصاویر کاملا مشهود است. همچنین باشگاه پرسپولیس برای زمینه این عکس ها از یک بنر بی کیفیت استفاده کرده که حتی زحمت نداده اند آن را درست نصب کنند تا چین نخورد.

از این ها که بگذریم می رسیم به نحوه ایستادن سرپرست و بازیکن جدید باشگاه. این دو نفر طوری ایستاده اند که لوگوی باشگاه و اسپانسر را پوشانده اند. اگر قرار بود این لوگوها دیده نشوند چرا اصلا روی بنر چاپ شدند؟ اگر قرار بود دیده شوند چرا عکاس به این مساله توجهی نکرده است؟

در تصویر سوم، عکاس از یک کادربندی صحیح و اصولی و مقدماتی عاجز است. این تصویری است که روی خروجی باشگاه پرسپولیس قرار گرفت. در این تصویر مشخص نیست سقف، صندلی، میکروفون و بخشی از میز چرا دیده می شوند؟ یعنی عکاس نمی داند هر جزئی از عکس می تواند پیغامی داشته باشد. در این تصویر هم ضعف نورپردازی دیده می شود و باز هم نحوه قرار دریافت رسول پناه و حامد لک طوری است که لوگوهای روی بنر را پوشانده است.

پرسپولیس تنها باشگاهی نیست که در این بخش ضعف دارد. حالا نگاهی می اندازیم به تصاویری که باشگاه فولاد در صفحه اینستاگرامش برای توافق با بازیکنان جدید و قدیمی منتشر کرده است.

باشگاه فولاد سعی کرده با انتخاب یک بخش مشخص از اتاق و عکس دریافت در آن بخش ذهن مخاطب را درگیر کند تا بیننده با دیدن تصویر حتی نیازی به خواندن نوشته های روی عکس نداشته باشد و متوجه شود که این عکس مربوط به باشگاه فولاد است اما آیا نمی توانستند بخش دیگری را انتخاب کنند؟ بخشی که در آن نقشه جغرافیا وجود نداشته باشد؟ چه لزومی دارد در تصویری که یک باشگاه از توافق با بازیکنانش منتشر می کند نقشه جغرافیا هم دیده شود؟ اگر بخواهیم خیلی جزئی نگاه کنیم حتی داکت های روی دیوار و پریزهای برق هم از جذابیت تصویر کم می کند. همچنین اشتباه باشگاه پرسپولیس را باشگاه فولاد هم تکرار کرده و با پوشاندن پرچم های ایران، باشگاه و شرکت فولاد حضور این پرچم ها را در تصویر بی معنی کرده است.

باشگاه سپاهان که یکی از بزرگ ترین باشگاه های ورزشی ایران است و به گواه بسیاری از اهالی ورزش ساختار منظم و منسجمی دارد هم در این بخش عملکرد بسیار خوبی ندارد و نمره متوسط می گیرد.

سپاهانی ها هم یک جای تقریبا مشخص برای معرفی اعضای جدید باشگاه دارند اما نحوه نورپردازی و کادربندی سپاهانی ها هم غیر اصولی است و کیفیت خوبی ندارد. با این حال در برخی از تصاویر منتشر شده توسط این باشگاه برخی از موارد رعایت شده اند اما این یک رویکرد مشخص نیست چرا که در همه تصاویر دیده نمی شود. مثلا این دو تصویر را نگاه کنید.

در تصویر اول که مناسب تر از تصویر دوم است، سرمربی جدید باشگاه یعنی نویدکیا با شال گردن این باشگاه کنار محمدرضا ساکت ایستاده و پرچم باشگاه و ایران پوشانده نشده اند اما نگاه نویدکیا و ساکت به این دوربین نیست و مشخص است که دوربین دیگری را نگاه می کنند اما چرا باشگاه سپاهان از این عکس استفاده کرده است؟ کادربندی این عکس هم نمره خوبی نمی گیرد و قاب عکسی که در بالای تصویر شماره یک است، تصویر را نامنظم کرده است. وجود پریزهای برق روی دیوار هم به سادگی و در عرض چند دقیقه با استفاده از نرم افزار فتوشاپ قابل پاک شدن هستند.

در تصویر دوم همه اعضای هیات مدیره در کنار این دو نفر قرار دریافتد که همین موضوع باعث پوشیده شدن پرچم ها شده است. واقعا چه لزومی دارد برای معرفی سرمربی جدید تصویری از سوی باشگاه منتشر شود که همه اعضای هیات مدیره در آن حضور دارند؟ در این تصویر هم اجزای اضافه مثل میز و پریز برق دیده می شوند.

باشگاه گل گهر که سرمایه گذاری خوبی در فوتبال کرده فصل جدید را با یک مربی مطرح یعنی امیر قلعه نویی شروع می کند. چند روز پیش از اعلام رسمی خبر پیوستن قلعه نویی به گل گهر در محافل ورزشی صحبت هایی در این خصوص شنیده می شد اما همه منتظر اعلام رسمی آن بودند. اعلام رسمی انتخاب یک مربی در سطح قلعه نویی باید به چه صورت باشد؟ عکسی که می بینید اولین عکس منتشر شده از حضور و توافق قلعه نویی با مسئولان باشگاه گل گهر است. دریچه و کانال کولر را کجای دلمان بگذاریم؟

ملوان، پیشتاز در بین باشگاه های ایرانی

یکی از باشگاه هایی که سعی دارد در این بخش عملکرد خوبی داشته باشد ملوان بندر انزلی است. مشخص است که تیم عکاسی ملوان سعی دارند عکس ها و کلیپ های اصولی و جذابی را برای معرفی نفرات جدید باشگاه تولید کنند که در این زمینه تا حدود زیادی پیروز بوده اند.

باشگاه های خارجی، تفاوت از زمین تا آسمان

حالا با هم نگاهی می اندازیم به عکس های باشگاه های خارجی برای معرفی و انتشار خبر عقد قرارداد با نفرات جدید. خودتان می توانید با مقایسه این عکس ها به غیرحرفه ای بودن باشگاه های ایرانی در این بخش هم پی ببرید.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "بی سلیقگی فوتبال ایران در معارفه ها، از نصب بنر تا عکس با کانال کولر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بی سلیقگی فوتبال ایران در معارفه ها، از نصب بنر تا عکس با کانال کولر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید