بیمه ها چطور کار می نمایند؟

به گزارش وبلاگ سایه، بیمه به زبان ساده؛ بیایید ببینیم بیمه چیست، چه کسی آن را ارائه می دهد و چه چیزی را می توان بیمه کرد.

بیمه ها چطور کار می نمایند؟

با درنظرگرفتن یک گروه بزرگ و متنوع از مردم آغاز می کنیم. بعضی از آن ها زندگی نسبتاً عاری از بیماری خواهند داشت و در اثر کهولت سن خواهند مرد. بعضی در تصادفات و ... خواهند مرد.

اما در میان آنها، افرادی وجود دارند که با شرایطی مزمن دست و پنجه نرم می نمایند؛ مثلاً بیماری هایی که شاید تا انتها عمر درگیرشان باشند و حتی بدتر از آن، درمان بعضی از آن ها آنقدر گران است که ممکن است باعث گردد فرد همه چیزش را از دست بدهد.

بیمه راهی برای جلوگیری از موقعیت های مالی نامطلوب است و حول محور جمع آوری منابع از افراد زیادی می چرخد تا در صورت بروز سناریو های منفی به هر فرد یاری گردد. به عبارت دیگر همه پرداخت می نمایند و در نهایت هدف رسیدن به نوعی تعادل است.

بعضی از افراد در زندگی خوش شانس خواهند بود و تقریباً هرگز مجبور به استفاده از بیمه خود نمی شوند بنابراین بیشتر از گرفتن خدمات، پرداخت می نمایند. دیگران کمتر خوش شانس خواهند بود و در نهایت بیشتر از پرداختشان دریافت می نمایند، در حالی که بقیه تقریباً در نقطه سر به سر خواهند بود.

اما آیا همه دقیقاً هزینه یکسانی را پرداخت می نمایند؟ خب، نه. چون شانس تنها عامل مؤثر نیست. تصمیماتی مثل سیگار کشیدن یا رانندگی بدون احتیاط وجود دارند که احتمال پیامد های منفی را افزایش می دهد.

معمولاً از کسانی که این تصمیمات را می گیرند خواسته می گردد بر اساس الگوریتم های ارزیابی دقیق ریسک، هزینه بیشتری برای بیمه بپردازند.

اما چه کسی بیمه می نماید و چرا؟

در بیشتر موارد شرکت های خصوصی ما را بیمه می نمایند تا سود ببرند، زیرا امیدوارند به میزان کافی پول از همه جمع آوری نمایند تا به همه افرادی که به یاری احتیاج دارند یاری نمایند، هزینه های اداری را پوشش دهند و نهایتاً سودی هم برایشان بماند. بعلاوه دولت در بعضی موارد به دلایل مختلف افراد را بیمه می نماید. برای نمونه، تضمین هایی که قرار است عامل اصلی اعتماد مردم به سیستم مالی باشد.

چه چیز هایی را می توان بیمه کرد؟

سوال آخر این است که دقیقاً چه چیزی را می توان بیمه کرد و پاسخ این است که این روز ها تقریباً هر چیزی را بیمه می نمایند. از موارد اولیه، مانند بیمه عمر که از خانواده شما در صورت مرگتان محافظت می نماید یا بیمه درمانی که از شما در هنگام بیماری محافظت می نماید، تا انواع محصولات پیچیده بیمه مانند معاوضه پیش فرض اعتبار که از سرمایه گذاران در برابر موقعیت های نادرست محافظت می نماید.

بیمه ها چطور کار می نمایند؟

طی هر قرارداد بیمه، ریسک مشخصی از یک طرف قرارداد (که بیمه گذار نام دارد) به طرف دیگر (که بیمه گر نامیده می گردد) منتقل می گردد. بنا به تعریف، بیمه گر شخص حقوقی است که در مقابل دریافت حق بیمه از بیمه گذار، جبران خسارت یا پرداخت مبلغ مشخصی را در صورت وقوع حادثه تعهد می نماید. در مقابل، بیمه گذار شخص حقیقی یا حقوقی است که با پرداخت حق بیمه، جان، مال یا مسئولیت خود یا شخص ثالث را تحت پوشش بیمه قرار می دهد.

منبع: فردای اقتصاد

منبع: فرارو

به "بیمه ها چطور کار می نمایند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیمه ها چطور کار می نمایند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید