بدهی ملی آمریکا به بالاترین رقم از زمان جنگ جهانی دوم رسید

به گزارش وبلاگ سایه، به خاطر شیوع ویروس کرونا و سیاست محرک اقتصادی که از سوی دولت و بانک مرکزی فدرال آمریکا انجام شد و با هدف جلوگیری از ورود اقتصاد این کشور به رکود، بدهی عمومی آمریکا به سطحی رسیده که از جنگ جهانی دوم به بعد، بی سابقه بوده است.

بدهی ملی آمریکا به بالاترین رقم از زمان جنگ جهانی دوم رسید

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ سایه، دولت آمریکا و بانک مرکزی فدرال این کشور، برای جلوگیری از شکل گیری یک رکود جدید در اقتصاد این کشور، طی هفته های گذشته سیاست های محرک مالی بی سابقه ای را در این کشور اجرایی کردند که از جمله آن ها انجام هزاران میلیارد دلار هزینه های متعدد، و ارائه ضمانت وام برای شرکت ها، بوده است.

به گزارش واشنگتن پست، به خاطر شیوع ویروس کرونا، اقتصاد آمریکا به شدت تحت تاثیر قرار گرفته و همه این سیاست ها با هدف جلوگیری از افت مالی این کشور، انجام می شود.

به لطف اپیدمی کرونا، حالا شاهد آن هستیم که میزان بدهی عمومی و مجموعه بدهی شرکت های آمریکایی، به رکورد جدیدی رسیده و این نگرانی در حال گسترش است که میزان بدهی ها به زودی به نقطه ای خواهد رسید، که آمریکا توان تسویه کردن آن ها را نخواهد داشت.

بانک مرکزی آمریکا و کنگره این کشور، طی هفته های آینده 6 هزار میلیارد دلار، برای مقابله با افت مالی ناشی از شیوع ویروس کرونا، به اقتصاد این کشور تزریق کرده اند که بخش قابل توجهی از این پول، به بانک های بزرگ و شرکت ها ارائه شده و سهم مردم این کشور، از این حجم پول، فقط یک چک 1200 دلاری و ویزیت رایگان در بیمارستان ها در صورت ابتلا به کرونا، بوده است.

به خاطر بحران پیش آمده، انتظار می رود حجم مخارج دولتی در آمریکا 4 هزار میلیارد دلار، بیشتر از درآمد دولت این کشور، باشد و در نتیجه کسری بودجه دولت فدرال، به دو برابر بالاترین کسری بودجه این کشور از سال 1945 و جنگ جهانی تا کنون، خواهد رسید.

در این میان، بانک مرکزی آمریکا، با چاپ پول، پایین آوردن نرخ بهره نزدیک صفر، و ایجاد تسهیلات برای پرداخت 2 هزار میلیارد دلار وام، عمل کرده، اما این استراتژی به شدت کارشناسان را نگران کرده است. چرا که ایجاد این حجم بی سابقه بدهی جدید در بلندمدت، ممکن است به هم خوردن تعادل مالی، در آمریکا، منجر شده و امید ها برای بهبود اوضاع را از بین ببرد.

نکته حائز اهمیت اینجاست که در صورتی که چک 1200 دلاری، از سوی دولت آمریکا به تمام 320 میلیون نفر شهروند این کشور ارائه شود، این رقم حداکثر به 384 میلیارد دلار خواهد رسید که نشان می دهد، سهم کل جمعیت آمریکا، از بودجه تخفیف داده شده برای مقابله با کرونا، تنها یک پانزدهم بوده است.

دکتر عفیف میان، استاد اقتصاد دانشگاه پرینستون آمریکا، می گوید: ما باید خیلی نگران باشیم. ما از سطحی از بدهی صحبت می کنیم که به طور قطع، در تاریخ معاصر و حتی در طول تاریخ، بی سابقه بوده است و ما حالا به یک نقطه بحرانی رسیده ایم.

در بحران های پیشین آمریکا با استفاده از اهرم سلطه دلار بر بازار های مالی جهانی، با تزریق پول بدون ترس، نسبت به اینکه روزی سرمایه داران به این نتیجه برسند که آمریکا نمی تواند بدهی خود را صاف کند اقدام به تزریق پول، می کرد که این مسئله به بالا رفتن نرخ بهره وتورم، در این کشور، منجر می شد، اما حالا به اعتقاد میان، شرایط خیلی متفاوت است و هم اکنون حجم بدهی دولتی، شرکت ها و خانوار های آمریکایی به دو و نیم برابر تولید ناخالص داخلی این کشور رسیده است.

این استاد اقتصاد که مقالات متعددی نسبت به تاثیرات فاجعه بار چاپ پول، بر به هم زدن نظم بازار های مالی نوشته، معتقد است ادامه دادن این استراتژی می تواند به منفی شدن رش مالی، در آینده منجر شود.

پروفسور میان، معتقد است، آمریکا هم اکنون شببه به ژاپن در یک تله بدهی گرفتار شده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "بدهی ملی آمریکا به بالاترین رقم از زمان جنگ جهانی دوم رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بدهی ملی آمریکا به بالاترین رقم از زمان جنگ جهانی دوم رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید