لذت پرواز با هواپیماهای دو نفره درنا
به گزارش وبلاگ سایه، تجربه خلبانی، رویای مشترک بسیاری از ماست؛ با این حال فقط شیفتگان واقعی پرواز هستند که این راه را ادامه می دهند تا به رویای خود رنگ واقعیت بدهند.
در این بین مهندسی ساخت هواپیماها حوزه ای است که لذتی مضاعف تر از خلبانی در بین علاقه مندانش دارد.
ساخت و طراحی هواپیما از حوزه های بسیار جالب مهندسی است که جلوه گاه پیوند علوم و فناوری های پیشرفته گوناگون است و در اثبات توانمندی فناورانه و اقتصادی کشورها محک بسیار خوبی است.
دراین رابطه شرکت هوافضایی درنا با بررسی نیازهای داخلی توانسته حوزه نیاز به طراحی و ساخت هواپیماهای سبک در کشور را به درستی شناسایی کند و توان مهندسی کارشناسان ایرانی را برای رفع یکی از نیازهای مهم صنعت هوافضا به کار بگیرد.
این شرکت را سال 67 گروهی از مهندسان و تکنیسین ها پایه گذاری کردند و با هدف طراحی و ساخت هواپیماهای سبک در رده CS-VLA و CS-23 ، ساخت قطعات فلزی، کامپوزیت، تبدیل قطعات فلزی به کامپوزیت و انجام پروژه در زمینه مواد پیشرفته کامپوزیت به فعالیت خود ادامه می دهد.
یعقوب انتصاری، مدیرعامل شرکت هوافضایی درنا درباره ماجرای راه اندازی این مجموعه به جام جم می گوید: از کودکی به هواپیماها علاقه مند بودم و در نوجوانی به فکر ساخت آنها افتادم. این علاقه را در دانشگاه دنبال کردم و در رشته های مدیریت صنعتی و مهندسی هوافضا تا مقطع کارشناسی ارشد تحصیل کردم. تا اینکه سرانجام در 35 سالگی اولین هواپیما را با کمک همکارانم ساختم. ما برای این که بتوانیم هزینه های اضافه را کاهش دهیم و برای تهیه ابزار و قطعات هزینه کنیم در زیرزمین منزل مان کار ساخت هواپیماها را آغاز کردیم و اکنون هواپیمای دو نفره کامپوزیتی پیکا 1 (Pica1 پرنده آبی) و همچنین هواپیمای دو نفره فوق سبک و اسپرت پرنده آزاد (پیکا 2) را در این شرکت طراحی نموده و می سازیم.
مزایای رقابتی هواپیماهای تولید شده شرکت درنا تعمیر و نگهداری با هزینه پایین
خدمات پس از فروش در هواپیماهای مشابه خارجی وارداتی هزینه های بسیار بالایی دارد. اما هزینه تعمیر و نگهداری هواپیماهای شرکت درنا به نام محصول داخلی دانش بنیان طبیعتا بسیار کمتر است.
سرعت در ارائه خدمات پس از فروش
وقتی امکان تعمیر قطعات مختلف در داخل کشور وجود داشته باشد غیر از کاهش هزینه ها سرعت رسیدگی را هم پایین می آورد. در حال حاضر هر مسئله ای برای هواپیماهای ساخت شرکت درنا پیش بیاید فقط با یک تماس تلفنی طی 48 تا 72 ساعت قابل حل است.
قیمت رقابتی در مقایسه با نمونه های خارجی
گرچه قیمت مواد اولیه و محصولات مورد نیاز در طراحی و ساخت هواپیما افزایش پیدا نموده است اما چون درنا، شرکتی دانش بنیان است با حمایت های صندوق نوآوری و شکوفایی این امکان را دارد که هزینه های خرید هواپیماها را در مقایسه با نمونه های خارجی کاهش داده و فراهم کردن آن را برای شرکت ها و افرادی که می خواهند به صورت شخصی هواپیما بخرند امکان پذیر سازد. در زمان انتشار این رپرتاژ، هزینه خرید پیکا 1 برای آموزش خلبانی CPL/IR حدود 198هزار یورو و قیمت عرضه پیکا 2 حدود 120هزار یورو است.
امکان خرید اقساطی با کارمزد اندک
این امکان برای خریداران هواپیماهای درنا فراهم شده که بتوانند به دلیل دانش بنیان بودن محصول، 30 درصد قیمت اولیه هواپیماها را به صورت نقدی و بقیه را به شکل اقساط در مدت 36ماه تسویه کنند و تنها کارمزد 11 درصدی روی هواپیما پرداخت کنند.
چالش های تولید در صنایع هوافضا
انتصاری می گوید: شرکت ما دغدغه های زیادی درباره نحوه ساخت هواپیما دارد. زیرا باید مواد و مصالح اولیه استاندارد هوایی را از خارج تهیه کنیم و بعد مراحل طراحی و ساخت را هم انجام بدهیم. که این فرآیند حدود 40درصد از قیمت یک هواپیما است، در حالی که مدل رایج در کشورهای اروپایی و آمریکایی به این گونه است که به دلیل گستردگی پیمانکاران در این حوزه و بر اساس نیازشان قطعاتی که باید به شرکت های دیگر سفارش داده شود معین شده و شرکت خودش به تنهایی تمام قطعات مورد نیاز را نمی سازد. اما در ایران به دلیل سفارش خرید محدود، برای شرکت های دیگر توجیه اقتصادی ندارد که قطعات مورد نیاز هواپیماهای آموزشی این شرکت را تولید کنند.
از آنجا که صادرات وسایل هوایی نیازمند نوعی تعهد و توافق خاص بین دو کشور است و قوانین پیچیده ای دارد، اعتبار و تخصص در حوزه داخلی و خارجی اهمیت زیادی پیدا می کند و این جلب اعتماد در زمینه ساخت هواپیما آسان به دست نمی آید. درنا سال ها تحقیق و مطالعه و تلاش را برای این موضوع صرف نموده تا به جایی برسد که شرکت های دولتی و خصوصی نام درنا را به نام شرکت متخصص در این زمینه بشناسند و به کیفیت محصولات آن اطمینان داشته باشند.
چشم انداز پیش روی درنا
به گفته انتصاری، شرکت هوافضایی درنا تنها شرکت خصوصی است که در زمینه طراحی و ساخت هواپیماهای فوق سبک و سبک در ایران فعالیت دارد و برنامه اش برای آینده، تمرکز بیشتر بر حوزه تامین کامل نیاز کشور و صادرات به کشورهای همسایه است. به دست دریافت بازار کشورهای دیگر می تواند برای توسعه کار این شرکت و شناخته شدن سطح فعالیتش بسیار موثر باشد.
این فناور دانش بنیان تصریح می کند: تعامل هر چه موثرتر در رده های بالای کشور می تواند باعث شود توان متخصصان در جای درست به کار گرفته شود و نیازهای اساسی کشورمان را تامین کنند تا به این ترتیب برای کالاهایی که امکان طراحی و ساختشان در ایران وجود دارد به کشورهای دیگر وابسته نباشیم و دست واردکننده را از این چرخه کوتاه کنیم.
انتصاری تأکید می کند: یکی از چالش های مهم فعالیت ما تحریم داخلی است؛ باورنداشتن به توانایی و دانش فنی متخصصان ایرانی می تواند موانع زیادی بر سر راه پیشرفت کشور ایجاد کند. این مسئله ای است که اگر حل شود، چرخ تولید صنایع پیشرفته در کشور می تواند روی ریل صحیح قراربگیرد.
کاربردهای هواپیماهای شرکت درنا
به گفته مدیرعامل شرکت هوافضایی درنا هواپیمای پیکا وان (پیکا1) از سری هواپیماهای تولید شده در شرکت هوافضا درنا است که برای آموزش خلبانی و کسب گواهینامه های PPL, CPL و IR در این حوزه به کار می رود. این هواپیما؛ گواهینامه دفتر طراحی Design Organization Approval (DOA) در سال 1379،گواهینامه Production Organizition Approval (POA) در سال 1381 وگواهی نامه Type Certification (TC) را در سال 1380دریافت نموده و تا به امروز نزیک به 30 فروند تولید و 200 دانشجوی خلبانی با هدایت این هواپیما گواهینامه خلبانی را دریافت نموده اند. هواپیما پیکا تو (پیکا 2) چند سالی است که تولید آن آغاز شده و فعلا دو نمونه از آن ارائه شده و طراحی و ساخت نمونه های جدیدتر در دست مطالعه و تحقیق است.
راه های ارتباط با شرکت هوافضایی درنا
وبسایت: dornaaircraft.com
ایمیل: [email protected]
تلفن تماس: 56232421 و 56232420 - 021
آدرس: آزادراه تهران - قم ، حسن آباد فشافویه، شهرک صنعتی شمس آباد، بلوار سروستان ، بلوار مهستان، گلسرخ 15
مریم ملی - نشان ایرانی 2 / روزنامه وبلاگ سایه
منبع: جام جم آنلاین