15 ابزار عیب یابی ویندوز برای آنالیز سلامت کامپیوتر؛ شناسایی سریع و فوری

به گزارش وبلاگ سایه، با ابزار عیب یابی ویندوز شما می توانید ابتدا سلامت کامپیوتر خود را چک نموده و سپس برای حل ایرادات اقدام کنید. در این مقاله به طور مفصل درباره ابزار تشخیصی ویندوز صحبت می کنیم.

15 ابزار عیب یابی ویندوز برای آنالیز سلامت کامپیوتر؛ شناسایی سریع و فوری

چه شما یک فرد مبتدی در کار با کامپیوتر باشید و چه یک فرد حرفه ای که سال ها با رایانه شخصی کار می کنید، احتمالا با مسائلی روبه رو شده اید که تشخیص آنها آسان نیست. با این حال، قبل از تماس با یک فرد متخصص یا کارشناس کامپیوتر به منظور تعمیر، شاید بهتر باشد از ابزار تشخیصی ویندوز یاری بگیرید. در ادامه ابزارهای تشخیصی ویندوز را برای شناسایی ایرادات در هر قطعه سخت افزار معرفی می کنیم.

ابزار عیب یابی ویندوز برای مسائل نرم افزاری و سیستم عامل

مسائل سخت افزاری احتمالا برای بیشتر کاربرها عذاب آور خواهد بود. زمانی هم این ایراد بیشتر رخ می دهد که شما از یک نسخه قدیمی تر ویندوز در حال استفاده باشید. اگر شما به یک برنامه احتیاج دارید که به شما اطلاع دهد چه مدل سخت افزاری روی کامپیوتر خانگی شما نصب شده، نرم افزارهای زیر چند مورد از برترین ها محسوب می شوند.

1. نرم افزار HWiNFO

نرم افزار HWiNFO برترین ابزار برای کسب اطلاعات در رابطه با سخت افزارهای محسوب می گردد. این برنامه تمام اطلاعات مربوط به کامپیوتر، از دمای پردازنده گرفته تا ولتاژ فن ها را نشان می دهد. در واقع اگر شما از پردازنده رایزن استفاده می کنید، این برنامه برای سیستم شما بهتر است؛ چرا که نرم افزارهای CPU-Z تعیین شده که اطلاعات نادرستی را نشان می دهد. در هر صورت، برنامه HWiNFO دقیق ترین اطلاعات را از جنبه سخت افزاری نشان می دهد.

2. نرم افزار Performance Monitor

شبیه به نسخه های قبلی ویندوز، در سیستم عامل ویندوز 10 و 11 هم برنامه ای برای رصد عملکرد وجود دارد. البته برخلاف نسخه های قدیمی ویندوز، خوشبختانه یک ابزار تشخیصی ویندوز مستقل طراحی شده است. به طور پیش فرض، این برنامه تنها Processor Time یا زمان پردازنده را نشان می دهد که بیانگر اندازه استفاده از CPU در هر بازه زمانی است. اگر چه، شما می توانید پارامترهایی مثل استفاده از هارد دیسک، انرژی مورد استفاده، اندازه Paging File، اندازه شاخص جست وجو و سایر موارد را اضافه کنید.

3. نرم افزار Reliability Monitor

Reliability Monitor یک ابزار کمتر شناخته شده محسوب می گردد که از زمان ویندوز ویستا وجود داشته است. با باز کردن نوار جست وجوی ویندوز و تایپ عبارت View Reliability History می توانید این ابزار را پیدا کنید. با این که عبارت متفاوتی با نام برنامه را جست وجو می کنید، ابزار Reliability Monitor اجرا خواهد شد.

در این برنامه شما می توانید تاریخچه ای از سیستم خود و جدول زمانی رویدادها و خطاهایی که در یک دوره تعیین اتفاق افتاده را ببینید. خط آبی، تقریبی از 1 تا 10 از پایداری سیستم شما در گذر زمان به شمار میرود. در بخش پایین شما می توانید ببینید که کدام موارد موجب بروز ارور و خطا می شوند. شما با نگاه کردن به این دسته از آیتم ها می توانید پایداری سیستم ویندوز را بهبود بخشید.

ابزار عیب یابی ویندوز برای مسائل شبکه و ارتباطات

چه از اتصال وای فای استفاده کنید و چه ADSL، مسائل و خطاهای شبکه رسما شما را بیچاره خواهند کرد! خوشبختانه ابزارهای تشخیصی ویندوز متعددی برای آنالیز دلایل و مرتفع ساختن ایرادات وجود دارد.

4. نرم افزار WiFi Analyzer

نرم افزار WiFi Analyzer یک ابزار رایگان محسوب می گردد که دقیقا از نام برنامه تعیین است که برنامه دقیقا چه کاری را انجام می دهد. این برنامه اتصال شبکه وای فای شما را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده تا کانال های بی سیم که در اتصال شما اختلال ایجاد می نمایند را پیدا کند. پس از انجام تجزیه و تحلیل، این برنامه به شما تنظیمات مطلوب را پیشنهاد می دهد. با این که تنظیمات پیشنهادی، یک انتخاب بی نقص نیست، در محیط های آپارتمانی و شهرها با برج های بسیار بلند این انتخاب بسیار خوبی محسوب می گردد. اگر چه، این برنامه می توانید سرعت و پایداری شبکه وای فای شما را تقویت کند.

5. نرم افزار SoftPerfect Network Scanner

نرم افزار SoftPerfect Network Scanner یک ابزار ساده به شمار میرود که کار کردن با آن بسیار آسان است. این ابزار می تواند هر دستگاهی که به شبکه شما متصل شده را شناسایی نموده و از فناوری IPv4 و IPv6 پشتیبانی کند.

شما می توانید از برنامه SoftPerfect Network Scanner در منزل استفاده کنید تا تعداد دستگاه هایی که به مودم شما متصل هستند را مشاهده کنید. حتی آدرس آی پی یک دستگاه خاص مثل گوشی هوشمند را هم می توان با این برنامه مشاهده کرد. از همین رو، شما این قدرت را دارید تا دسترسی دستگاه های ناشناس به مودم را یک بار برای همواره قطع کنید.

نسخه رایگان برنامه تا 10 دستگاه را پشتیبانی می نماید که برای استفاده کاربران خانگی کافی به نظر می رسد.

ابزار عیب یابی ویندوز برای مسائل فضای ذخیره سازی

زمانی که رایانه شخصی خود را برای یافتن ایرادات آنالیز می کنید، حافظه داخلی دستگاه را نمی توان به این راحتی نادیده گرفت. شما می توانید یک پردازنده، رم یا کارت گرافیک نو را تهیه کنید اما از دست دادن فایل های شخصی، هزینه ای دارد که نمی توان با پول نقد آن را جبران کرد. نرم افزارهای زیر برای عیب یابی فضای ذخیره سازی عالی به نظر می رسند.

6. نرم افزار CrystalDiskInfo

تا به حال به این موضوع فکر نموده اید که آیا هارد دیسک یا حافظه SSD سیستم شما در شرایط خوبی واقع شده است؟ در صورت وجود علائم هشدار دهنده که سلامتی SSD را تهدید می نمایند، پیشنهاد می کنیم که قبل از بروز مسائل حادتر نسبت به شناسایی خرابی درایو اقدام کنید. نرم افزار CrystalDiskInfo یکی از برترین نرم افزارهای تشخیصی کامپیوتر برای شناسایی مسائل فضای ذخیره سازی به شمار می رود. این برنامه به شما یک دورنمای کلی از شرایط درایوهای ذخیره سازی نظیر حافظه HDD، SSD و درایوهای USB می دهد. شما می توانید از این برنامه برای رصد دمای دستگاه و خطاهای درایوها هم استفاده کنید. تمام این فاکتورها به صورت نمره سلامتی (Health Score) نشان داده می گردد تا شما به یک درک کلی از عملکرد درایو برسید.

این برنامه، یک نرم افزار خواهری تحت عنوان CrystalDiskMark هم دارد که شما می توانید بنچمارک درایورها را هم آنالیز کنید. به زبان ساده تر، شما می توانید بفهمید که هر قطعه سخت افزاری تا چه اندازه می تواند سریع اطلاعات را خوانده یا بنویسد.

7. نرم افزار WinDirStat

نرم افزار WinDirStat یک ابزار مهم برای افرادی به شمار می رود که در پی یک راهنمای بصری برای فضای ذخیره سازی هستند. WinDirStat واژه اختصاری برای عبارت Windows Directory Statistics بوده و دقیقا همچون نام عمل می نماید. این برنامه درایوهای شما را اسکن نموده و به شما می گوید که چه اندازه فضا به وسیله پوشه ها و فایل های مختلف روی درایو اشغال شده است. تمامی اطلاعات بر حسب یک چارت درختی به شما نشان داده می گردد. به تبع هر اندازه فایل یا پوشه بزرگتر باشد، حجم بیشتری روی گراف اشغال می گردد.

برنامه مذکور نه تنها برای تصویرسازی فضای اشغال شده روی درایوها عالی است، بلکه برای پاک کردن فایل های مفقود شده و احیای مجدد فضای آزاد درایو عالی به نظر می رسد.

8. نرم افزار Windows Disk Management

برنامه Windows Disk Management یک ابزار درونی سیستم عامل ویندوز برای مدیریت پارتیشن های درایو به شمار می رود. این ابزار بعلاوه سلامتی SSD یا HDD سیستم را هم آنالیز نموده و می توان حتی برای ساخت پارتیشن نو از این ابزار ویندوز بهره برداری کرد.

با این حال، شما می توانید هر پارتیشن را برای یافتن ارور و خطاهای احتمالی دیسک هم اسکن کنید. به این منظور، برنامه Disk Management را باز نموده، روی پارتیشن دلخواه خود راست کلیک نموده و سپس به مسیر Properties > Tools > Check بروید. شما برای انجام این کار به دسترسی ادمین احتیاج دارید.

ابزار عیب یابی ویندوز برای مسائل مربوط به حافظه

از آنجایی که برنامه ها از اندازه رم بیشتری اجرا استفاده می نمایند، این موضوع به شدت اهمیت دارد که رم سیستم شما سالم باشد. اگر شما با ارورهای رم روبرو شدید، ابزارهای پیش رو برای عیب یابی و تشخیص ایراد جالب خواهند بود.

9. نرم افزار Resource Monitor

برنامه Resource Monitor یک ابزار تشخیصی ویندوز به شمار میرود که اطلاعات کلی سیستم را به طور کامل ارائه می دهد. در گذشته برای اجرای ابزار باید ابتدا تسک منیجر اجرا باز می کردیم، اما حالا شما می توانید این ابزار را که هویت مستقلی پیدا نموده به تنهایی اجرا کنید.

ابزار Resource Monitor یک روش پیشرفته برای نمایش اطلاعات سیستم تان به صورت لحظه ای است و معمولا از این برنامه به همراه Performance Monitor استفاده می گردد. اگر شما تمایل دارید ببینید که پردازنده چطور از سخت افزار کامپیوترتان استفاده می نماید، پس ابزار Resource Monitor را از دست ندهید.

10. نرم افزار Windows Memory Diagnostic

یکی دیگر از ابزارهای درونی سیستم عامل ویندوز که می تواند ماژول های RAM را برای آنالیز خطاها اسکن کند، برنامه ای تحت عنوان Windows Memory Diagnostic به شمار می رود. شما می توانید برترین فرایند تشخیصی را انجام دهید. با یک جست وجوی ساده در اینترنت می توانید نحوه کار با با Windows Memory Diagnostic را متوجه شوید.

ابزار تشخیصی ویندوز برای مسائل مربوط به صفحه نمایش

آیا چیزی روی صفحه نمایش به نظر عجیب بوده یا نقطه ای ظاهر شده است؟ اگر شما متوجه نقطه ای سیاه رنگ روی صفحه مانیتور شده اید که گرد و غبار نیست، احتمالا پیکسل آن بخش از مانیتور سوخته است. خوشبختانه برنامه هایی طراحی شده اند تا شما بتوانید پیکسل سوخته را در صورت امکان احیا کنید.

ذکر این نکته الزامی است که برنامه ها برای احیای پیکسل سوخته باید رنگ های مختلف را خیلی سریع به صورت فلاشری روی صفحه نمایش ایجاد نمایند. بنابراین، اگر کاربری مبتلا به بیماری صرع است، در کار با نرم افزارهای این بخش احتیاط کند.

11. نرم افزار JScreenFix

استفاده از نرم افزار JScreenFix یک روش عالی برای برطرف کردن پیکسل گیر نموده روی صفحه مانیتور است. این برنامه با فلاش زدن صدها رنگ مختلف در هر ثانیه اطراف منطقه حاوی پیکسل گیر نموده کوشش می نماید مشکل را برطرف کند. اگر همه چیز روی اصول پیش برود، نهایتا 10 دقیقه طول می کشد تا مشکل حل گردد.

متاسفانه هیچ تضمینی برای برطرف مشکل وجود ندارد. گاهی اوقات یک پیکسل گیر نموده ممکن است به دلایل سخت افزاری تا ابد روی صفحه باقی بماند. با این اوصاف، برنامه JScreenFix با نرخ موفقیت بالای 60 درصد ایرادات رایج را برطرف نموده است. بنابراین اگر با این مشکل در حال دست و پنجه نرم کردن هستید، نصب و اجرای JScreenFix ضرر ندارد.

12. نرم افزار PixelHealer

نرم افزار PixelHealer اگر چه یک برنامه رایگان محسوب می گردد، هنوز یکی از موثرترین ابزارهای تشخیصی برای احیای پیکسل مرده به شمار می رود. برخلاف برنامه Jscreen Fix این ابزار احتیاج به دانلود دارد، اما حجم فایل کمتر از 10 کیلوبایت است. به همین علت دانلود برنامه زمان زیادی نمی برد.

یک اپلیکیشن خواهری به نام InjuredPixels هم برای شناسایی پیکسل های مرده، گیر نموده یا داغ مورد استفاده قرار می گیرد. هر چند این موارد به وسیله برنامه PixelHealer قابل برطرف هستند. این نرم افزار رنگ های RGB را روی پیکسل های مرده فلش زده تا آنها را احیا کند. هر دو برنامه اشاره شده دارای یک نسخه قابل حمل یا پرتابل هستند که بدون احتیاج به نصب آنها بتوان از قابلیت های نرم افزار بهره برداری کرد. شما به سادگی می توانید فایل را از حالت فشرده خارج ساخته و برنامه را اجرا کنید.

ابزار عیب یابی ویندوز برای اسکن بد افزار

اگر شما فکر می کنید سیستمتان به یک ویروس آلوده شده، نگران نباشید. ابزارهای زیاد و با کیفیتی برای اسکن در سطح اینترنت یافت می گردد.

13. نرم افزار AdwCleaner

افراد زیادی در خصوص نرم افزار AdwCleaner اطلاع ندارند که جای تاسف دارد؛ چرا که این برنامه فوق العاده سزاوار محبوبیت و شناسایی بیشتر است. این برنامه یک اسکنر بد افزار بسیار ساده به شمار می رود که در عین سادگی، کارآمد بوده و هر فردی می تواند با این برنامه کار کند.

این برنامه به طور کلی برای شناسایی بد افزارها همراه با فایل های نصبی طراحی شده است. از همین رو ابزارهای تبلیغاتی مزاحم، نوارهای ابزار، برنامه های ناخواسته و سایر موارد به وسیله نرم افزار شناسایی می گردد. نتایج اسکن به صورت سرویس ها، فایل ها، DLLها، وظایف زمان بندی شده، ورودی های رجیستری و سایر موارد مرتب می شوند.

14. نرم افزار Malwarebytes

نرم افزار Malwarebytes یکی از برترین اسکنرهای موجود برای یافتن بد افزارها به شمار میرود. بیشتر کاربرها حداقل یک مرتبه نام این برنامه را شنیده اند اما اگر هیچ آنتی ویروسی روی سیستم شما وجود ندارد، نصب این برنامه را پیشنهاد می کنیم.

ذکر این نکته الزامی است که برنامه مذکور در قالب دو نسخه رایگان و پولی منتشر می گردد. نسخه رایگان عالی بوده و برای بیشتر کاربرها خانگی کافی به نظر می رسد. البته نسخه پرمیوم هم برای افرادی که دلشان می خواهد از تمام قابلیت های نرم افزار استفاده نمایند یک گزینه عالی به نظر می رسد.

15. نرم افزار ClamWin

برنامه ClamWin شاید در نگاه اول بسیار ساده و ابتدایی باشد اما بهتر است گول ظاهر برنامه را نخورید! این ابزار قدرتمند می تواند در عرض چند دقیقه تمام بد افزارهای موجود روی سیستم شما را شناسایی کند. برترین ویژگی برنامه مورد نظر در اوپن سورس بودن آن است که در سایر نرم افزارهای این حیطه که معرفی شان نموده ایم، این خصلت دیده نمی گردد. این قابلیت یعنی کد موجود در برنامه را می توان به راحتی مرور کرد. به همین علت مطمئن می شوید که هیچ کد مخفی از این برنامه روی سیستم شما نصب نمی گردد.

امیدواریم که این دسته از ابزارهای تشخیصی و عیب یابی ویندوز برای شما مفید واقع شوند. شما احتمالا هیچ وقت تمام برنامه های موجود در این فهرست را امتحان نخواهید کرد، هر چند بعضی از مهم ترین برنامه این فهرست ممکن است برای شما به درد بخور و کاربردی به نظر برسند.

منبع: makeuseof

منبع: دیجیکالا مگ

به "15 ابزار عیب یابی ویندوز برای آنالیز سلامت کامپیوتر؛ شناسایی سریع و فوری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "15 ابزار عیب یابی ویندوز برای آنالیز سلامت کامپیوتر؛ شناسایی سریع و فوری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید