نقش دانش بنیان ها در خودکفایی وتولید قطعات الکترونیک خودرو

به گزارش وبلاگ سایه، خبرگزاری خبرنگاران-دبیر انجمن قطعه سازان خودرو گفت: شرکت های دانش بنیان با ورود به عرصه قطعه سازی به ویژه قطعات الکترونیک خودرو نقش موثری در خودکفایی این قطعات به عنوان معضل جهانی ایفا می نمایند.

نقش دانش بنیان ها در خودکفایی وتولید قطعات الکترونیک خودرو

به گزارش خبرگزاری وبلاگ سایه، مازیار بیگلو در تبادل نظر با رسانه ملی درباره نقش شرکت های دانش بنیان در توسعه صنعت قطعه سازی گفت: ما در هر خودرو به صورت میانگین 1600 یورو ارزبری داریم که یک سوم آن مربوط به قطعاتی است که خودروساز و قطعه ساز وظیفه داشتند که ما را در آن حوزه خودکفا نمایند مثل سیستم های هیدرولیک فرمان، سیستم های تعلیق و ترمز یا بعضی از سیستم های الکترونیکی که در طی 3 سال گذشته اقدامات بسیار مثبتی در این حوزه انجام شده و نزدیک به 400 میلیون یورو در سال صرفه جویی شده است.

وی اضافه کرد: یک سوم دیگر مربوط به مواد اولیه است یعنی صنعت خودرو مصرف نماینده آن است مثل انواع خاصی از آلیاژهای فولادی یا آلیاژهای آلومینیومی که اصلاً در حیطه کاری صنعت خودروسازی و قطعه سازی کشور نیست که به آن حوزه ها ورود کند و در همه جای جهان نیز همینطور است. امروز ورق استیل در کشور فراوری نمی شود و ما ناچار هستیم که وارد کنیم و متاسفانه زیرساخت های آن نیز در کشور موجود نیست.

دبیر انجمن قطعه سازان خودرو در رابطه با نقش شرکت های دانش بنیان در این حوزه توضیح داد: شرکت های دانش بنیان می توانند یاری ویژه ای در این حوزه انجام دهند و تا الان نیز اقدامات خوبی را انجام داده اند. بحث قطعات با سطح تکنولوژی بسیار بالا، قسمتی است که شرکت های دانش بنیان می توانند در آن ورود نمایند که عموماً قطعات الکترونیک هستند و امروز معضل تمام جهان است. امروز نزدیک به 30 درصد ارزبری ما به قطعات الکترونیک بازمی شود.

وی به مسائل شرکت های دانش بنیان اشاره نمود و بیان داشت: این شرکت ها احتیاج به سرمایه دارند و اینکه به شعار اکتفا کنیم اما سرمایه آنها را تامین نکنیم خروجی مناسبی نخواهد داشت. افراد حاضر در شرکت های دانش بنیان، نخبگان کشور هستند اما امروز به جایی رسیدند که احتیاج به سرمایه و سرمایه گذار دارند. امروز در جهان موضوع چیپست های الکترونیکی معضلی برای تمام خودروسازان جهان است. در سال های گذشته فراوری خودروی شرکت های کره ای، آلمانی و آمریکایی نیز نزدیک به 30 درصد کاهش پیدا نموده که معضل آنها نیز همین قطعات الکترونیکی بوده است.

دبیر انجمن قطعه سازان خودرو با بیان اینکه ما در ایران از نظر علم، تکنولوژی و فناوری این قابلیت را داریم که به جایی برسیم که آنها را فراوری کنیم اعلام کرد: تماس ما با شرکت های دانش بنیان به صورت دائمی است و این شرکت ها با صنعت خودرو و قطعه بسیار خوب همکاری می نمایند اما امروز خودروساز به علت مسائل اقتصادی توانایی سرمایه گذاری ندارد و صنعت قطعه سازی نیز همین مسائل را دارد و اگر قرار است که از شعار به شعور برسیم باید به این سمت حرکت کنیم که تامین منابع اقتصادی برای شرکت های دانش بنیان انجام بدهیم که اگر این اتفاق بیافتد آن قسمت یک سوم ارزبری را کاهش خواهیم داد.

بیگلو در پاسخ به سوال مجری درباره پروژه های در دست همکاری با شرکت های دانش بنیان گفت: پروژه هایی همانند پروژه ضدسرفت، بخش زیادی از قطعات الکترونیکی بر روی بحث داغ این روزها یعنی ایربگ، بخش هایی از کامپیوترهای خودرو، سیستم های ترمز و تعلیق، دوربین ها و سیستم های دید خودرو بوده است. این پروژه ها حاصل همکاری شرکت های دانش بنیان با شرکت های قطعه ساز است چراکه هر شرکت دانش بنیان با یک شرکت قطعه ساز اشتراک کسب و کار را آغاز نموده است و در این اشتراک، قطعه را به نتیجه می رساند.

منبع: خبرگزاری آریا

به "نقش دانش بنیان ها در خودکفایی وتولید قطعات الکترونیک خودرو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقش دانش بنیان ها در خودکفایی وتولید قطعات الکترونیک خودرو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید