ظرفیتها و جاذبه های گردشگری نوشهر به علت نبود برنامه جامع به حال خود رها شده اند

به گزارش وبلاگ سایه، خبرگزاری مهر/ براساس خبرهای واصله، ظرفیتها و جاذبه های گردشگری نوشهر به علت نبود برنامه جامع به حال خود رها شده اند.

ظرفیتها و جاذبه های گردشگری نوشهر به علت نبود برنامه جامع به حال خود رها شده اند

همه جاذبه ها و ظرفیت های گردشگری ایران زمین در شهر کوچکی چون نوشهر نهفته شده، دسترسی و داشتن 60 کیلومتر نوار ساحلی، جنگل های بکر هیرکانی، آثار تاریخی و کهن با پیشینه میراثی و دست ساخته هایی که ریشه در فرهنگ و سنن مردمان این دیار دارد، این شهر کوچک و ساحلی را به بهشتی رویایی تبدیل نموده است.

نبود رویکرد جامع، علمی و تخصصی، ضعف برنامه ریزی، رها شدن جاذبه های گردشگری و تاریخی، قفل شدن سرمایه گذاری و از همه مهمتر ضعف مدیریتی سبب شده تا گردشگری با همه زیرشاخه هایش در نوشهر ابتر و ناقص رها گردد.

در حوزه گردشگری و اقامت، به علت نداشتن برنامه جامع و هدفمند، تنها عایدی منطقه به اجاره ویلا و کارتن به دست ها بسنده و حوزه های میراثی و تاریخی منطقه نیز هر هفته از فهرست تماشا حذف و محو می شوند و منطقه ها تاریخی و ییلاقی شهرستان به جولانگاه حفاران غیرمجاز تبدیل شده است.

در زمینه سرمایه گذاری در حوزه گردشگری به علت محصور بودن نوشهر در زون البرز مرکزی، فرجام همه طرح ها و ماریناهای ساحلی و گردشگری در شهرستان به بن بست و ایست می رسد. این در حالی است که سالانه مسافران زیادی در طول سال به شهرستان نوشهر سفر می نمایند اما سهم شهرستان از قابلیت های تاریخی و گردشگری فراوان تنها زباله و ترافیک و محبوس ماندن اهالی در خانه ها است.

به رغم آنکه با کوشش دولت جهادی و مردمی حریم ساحلی نوشهر از تصرف آزاد شده اما در سایه ضعف برنامه ریزی اداره میراث فرهنگی، این ساحل به حال خود رها شده و طرح های گردشگری در آن به نتیجه نرسیده است.

یک شهروند و مسافر زمستانی که در روزهای سرد و بارانی به شمال و نوشهر سفر نموده، با بیان اینکه بسیاری از منطقه ها و جاذبه های گردشگری نوشهر برای مسافران ناشناخته مانده، اضافه نمود: حداقل کاری که میراث فرهنگی و متولیان امر شهرستانی می توانند انجام دهند، این است که این جاذبه ها را در صفحات مجازی معرفی نمایند.

علی مهدی خانلو که برای تماشا جاذبه دریا به ساحل سیترای نوشهر سفر نموده بود، با عنوان اینکه متأسفانه گردشگری ساحلی و دریایی در منطقه سیترا در تصرف دکه های فروش قلیان عایدیه، گفت: اگر چنین ساحلی با جاذبه های آن در دیگر منطقه ها ایران یا دنیا وجود داشت، به برترین نحو از آن برای رونق مالی منطقه بهره گرفته می گردد.

حال و روز گردشگری نوشهر بد و به شدت بیمار است و این شرایط در حالی است که این شهرستان قابلیت های زیادی دارد و می تواند بسیار قابل توجهی در ایجاد فرصت های شغلی و مالی داشته باشد.

وجود آثار طبیعی و تاریخی فراوان، کوهستان ها و ییلاقات گردشگری کجور، آبشارهای زیبا و دریاچه ارواح، دریاچه خضر نبی، پارک جنگلی سی سنگان، منطقه نمونه گردشگری آویدر و غیره در حالی است که هیچ برنامه ای از سوی میراث فرهنگی برای رونق گردشگری فصلی در این منطقه ها ارائه نشده است.

شهرستان نوشهر از جمله منطقه های است که میراث فرهنگی آن بازمانده از دولت قبلی است و همچنان با تفکراتی غیرهمسو مدیریت می گردد و ضرورت تنفس و هوای تازه در آن بیش از گذشته احساس می گردد.

تفکر و نگاه سنتی غالب در حوزه گردشگری سبب شده که زیرشاخه های مختلف در این صنعت نه تنها رشد نیابد بلکه در سرمای زمستان یخ زند و به قندیل برسد.

محمد ولی پور، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نوشهر درباره فعالیت های گردشگری زمستانه با اظهار اینکه این شاخه گردشگری در این شهرستان شبیه دیگر منطقه ها نظیر کلاردشت وجود ندارد، گفت: شرایطی برای رونق گردشگری زمستانه از جمله اسکی در منطقه نداریم.

وی در پاسخ به برنامه های میراث برای رونق جشنواره های زمستانه یا برپایی تورهایی برای بازدید از جاذبه های گردشگری اعم از دریاچه ها و آبشارها با اظهار اینکه بعضی تورهای صورت گرفته غیرمجاز هستند، اضافه نمود: ما و محیط زیست و دستگاه های متولی از فعالیت آنها جلوگیری می کنیم.

ضعف در برنامه ریزی سبب شده تا گردشگری فصلی، زمستانه، ساحلی، جنگلی و غیره در نوشهر بی برنامه و به خودی خود به ناکجاآباد پیش رود و انتظار دوستداران و علاقمندان به صنعت گردشگری از مسئولان استانی، روی کارآوردن مدیران با برنامه و آشنا به امور و تسهیلگر در حوزه های مرتبط است.

در عین حال فرماندار نوشهر نیز با انتقاد از شرایط موجود گردشگری در شهرستان با بیان اینکه هنوز جابجایی در اداره مرتبط صورت نگرفته، به ضعف های حوزه گردشگری در شهرستان اشاره و اضافه نمود: نوشهر با داشتن جاذبه ها و ظرفیت های مختلف می تواند به شهر پایلوت گردشگری تبدیل گردد، زیرا هیچ یک از شهرستان های منطقه و استان استعداد این شهرستان را ندارند.

رستم زرودی اولین مشکل را در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان نداشتن یک ساختمان دانست و گفت: مگر می گردد شهری با این همه ظرفیت و استعداد، اداره گردشگری نداشته باشد و مستأجر باشد.

وی در عین حال به پیگیری برای تهیه زمینی با همکاری منابع طبیعی برای واگذاری به میراث فرهنگی و ساخت ساختمان این اداره اشاره نمود و گفت: علاوه بر این 60 کیلومتر نوار ساحلی داریم و طی شش ماه از فعالیت در فرمانداری با دهها سرمایه گذار رایزنی کردیم که توان و آمادگی سرمایه گذاری تا سقف پنج هزار میلیارد تومانی را دارند.

وی با بیان اینکه اکنون ظرفیت ها و جاذبه های گردشگری شهرستان نظیر دریاچه ارواح، سی سنگان، خضر نبی، هسل کوهپر، آبشارهای مختلف به علت نبود برنامه جامع و ضعف مدیریتی به حال خود رها شده، گفت: وجود غارهایی نظیر دیو سپید از دیگر ظرفیت های فراموش شده شهرستان است.

وجود قدیمی ترین بندر، ساحل، فرودگاه، جنگل های سبز، منطقه ییلاقی و تاریخی کجور، آبشارها، دریاچه ها، آثار تاریخی و غیره نوشهر را به بهشتی کوچک برای گردشگری تبدیل نموده است. اما بی برنامگی و روزمرگی، حکمرانی تفکرات سنتی و غیرهمسو با دولت کنونی سبب شده تا همه زیر بخشهای میراثی، تاریخی و صنایع دستی در منطقه رها گردد.

منبع: همگردی

به "ظرفیتها و جاذبه های گردشگری نوشهر به علت نبود برنامه جامع به حال خود رها شده اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ظرفیتها و جاذبه های گردشگری نوشهر به علت نبود برنامه جامع به حال خود رها شده اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید