سینمای تجربی هرمزگان مهجور ماند

به گزارش وبلاگ سایه، کاظم گلخنی- خبرنگار: در حوزه فیلم و فیلم سازی به ویژه فراوری فیلم های مستند و تجربی، فیلم سازان مستعدی از استان هرمزگان تاکنون در جشنواره های مهم داخلی و خارجی درخشیده اند.

سینمای تجربی هرمزگان مهجور ماند

این در حالی است که اغلب فیلم سازان هرمزگانی از بی مهری نهادهای متولی فرهنگی به حوزه سینمای تجربی در این استان گلایه مندند.

  • بی مهری به سینمای مستقل استان

یکی از فیلم سازان هرمزگانی به وبلاگ سایه می گوید: اگر فیلم سازان به یک جریان سیاسی متصل باشند از آن ها معمولاً برای فراوری فیلم حمایت می گردد اما این حمایت برای سینمای تجربی عملاً وجود ندارد. محمدرضا رکن الدینی می افزاید: می توان سالن هایی در استان مختص اکران فیلم های کوتاه سینمای تجربی در نظر گرفت. صداوسیما هم می تواند اقدام به خرید و پخش این فیلم ها کند؛ همچنین اداره ارشاد نیز می تواند از این فیلم ها حمایت کند. اما متاسفانه سینمای تجربی در این استان به شدت مهجور واقع شده است. این سینمانویس هرمزگانی در ادامه بیان می نماید: سینمای تجربی یک سینمای روشنگر و جدی است که ممکن است مطابق سلایق بعضی مدیران نباشد. شاید به همین دلیل برای سینمای مستقل بودجه و یاریی در نظر گرفته نمی گردد.

  • استعدادهای دیده نشده

رکن الدینی با اشاره به وضعیت فیلم سازان استان، می افزاید: استعدادهای خوبی در حوزه فیلم سازی در همه شهرستان های استان فعال است که متأسفانه حمایت و تشویق نمی شوند. باید اتفاقات مهم سینمایی در همه شهرهای هرمزگان برگزار گردد. این فیلم ساز هرمزگانی ادامه می دهد: به جز حوزه هنری یا اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بودجه خاصی برای حمایت از فیلم سازان در نظر گرفته نمی گردد. هرچند سال گذشته برای فراوری 20 فیلم کوتاه چند دقیقه ای بین 1 تا 4 میلیون تومان بودجه اختصاص یافت، در مجموع این روند یاری شایان توجهی به سینمای استان نمی نماید.

  • پخش رایگان فیلم ها از سوی صدا و سیما

خوبیار سالاری، مستندساز مطرح هرمزگانی، نیز به وبلاگ سایه می گوید: من تاکنون 17 فیلم مستند ساخته ام. از این تعداد فقط 2 فیلم را با سرمایه گذاری صداوسیما ساختم و بقیه فیلم ها را با هزینه شخصی فراوری کردم. به گفته وی صداوسیما فقط مایل به پخش بعضی آثار فیلم سازان استان است و هزینه ای برای خرید فیلم ها پرداخت نمی نماید.

سالاری بیان می نماید: فیلم سازان استان اغلب برای جذب یاری های اقتصادی به معاونت فرهنگی شهرداری یا سازمان تبلیغات اسلامی مراجعه می نمایند اما با در بسته روبرو می شوند. وی در ادامه می گوید: به جرأت می توانم بگویم در بخش حمایت از فیلم سازان، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان دست تنهاست و اغلب نهادها، دیگر ارگان های مرتبط یا سرمایه گذاران از فیلم سازان بومی حمایت نمی نمایند.

  • ظرفیت های فیلم سازی در روستاها

در همین رابطه مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در پاسخ به این سؤال که چرا استعدادهای فیلم سازی در بعضی شهرستان ها مانند میناب بیشتر دیده می شوند؟ گفت: آموزش و برنامه ریزی صحیح مهم ترین دلیل ارتقای سطح آثار فراوریشده هنرمندان هر منطقه است. رضا کاقتصادی می گوید: میناب به خاطر سابقه بیشتری که آموزش بعضی رشته های هنری دارد، پیروز تر عمل نموده است اما به طور مطلق نمی توان این فزونی را به یک شهر نسبت داد. وی ادامه می دهد: برای مثال فیلم سازی از یکی از روستاهای بخش هنگویه شهرستان بستک در غرب استان بیشترین حضور را در جشنواره بین المللی سینمای مستند ایران و سینما حقیقت دارد.

  • تجهیز سینمای جوان در استان

کاقتصادی می افزاید: ما به عنوان نهاد متولی حمایت از هنرمندان استان و توسعه فعالیت های آموزشی، برنامه های ویژه ای در سال 98 برای شهرهای کمتر توسعه یافته در این زمینه داریم؛ همچنین قرار است با همکاری سازمان سینمایی کشور دفتر سینمای جوان استان تجهیز گردد. وی با اشاره به برگزاری کارگاه های آموزشی می گوید: کارگاه های آموزشی حرفه ای در رشته های مختلف سینما، برای فیلم سازان در نظر گرفته شده است. کاقتصادی بیان می نماید: در بخش فراوری نیز تاکنون از چند فیلم کوتاه نیمه حرفه ای و حرفه ای در قالب های مستند، داستانی و انیمیشن حمایت هایی شده است.

وی سپس به نقش صداوسیما در حمایت از فیلم سازان استان اشاره و اظهار می نماید: تعامل بسیار خوبی با صدا و سیمای مرکز خلیج فارس برقرار نموده ایم. طبق توافق اجرا شده با این مرکز، قرار است برنامه ویژه ای برای نمایش و آنالیز آثار فراوریی فیلم سازان هرمزگانی فراوری و از شبکه تلویزیون مرکز خلیج فارس پخش گردد.

  • اقدامات حمایتی شهرداری

معاون سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهردار بندرعباس در همین رابطه به وبلاگ سایه می گوید: این نهاد با توجه به مقوله هنر در شهر بندرعباس به دنبال اجرای طرح و رخدادهای بزرگ فرهنگی است. علیرضا مدرس در ادامه می افزاید: این نهاد در مقاطعی که بودجه های تخصیص یافته محقق شده، اتفاقات خوبی را رقم زده اما زمانی هم که اعتبار کافی نداشته باز هم به حاشیه نرفته و در قالب برنامه های مشارکتی اجرا شده است.

مدرس در تشریح اقدامات معاونت فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بیان می نماید: از جمله این اقدامات می توان به مشارکت در برگزاری نخستین جشنواره فیلمنامه نویسی گمبرون از سوی انجمن سینمای جوان اشاره نمود. وی تشریح می نماید: شهرداری در بخش فیلمنامه با موضوع شهر من و زیبایی شهر بندرعباس همکاری و مشارکت نموده است. به گفته وی اکران فیلم های کودک جشنواره فیلم فجر به صورت نیم بها با اولویت مدارس کم برخوردار از دیگر برنامه های نهاد است. مدرس می افزاید: در هفته کودک در سینما ستاره شهر فیلم های خوبی از سوی معاونت فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری به صورت رایگان نمایش داده شد.

  • گام های مؤثر شهرداری

علیرضا مدرس، معاون سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهردار بندرعباس، درباره برنامه های حمایتی شهرداری اظهار می نماید: مشارکت در برگزاری سی وهفتمین جشنواره فیلم فجر، مشارکت در برگزاری سینما حقیقت، اطلاع رسانی فعالیت های انجمن سینمای جوان و برگزاری دوره های تخصصی آموزش فیلم سازی و برگزاری هنر متعهد در قالب دعوت از سینماگران و هنرمندان و منتقدان در سینما ستاره جنوب و برگزاری نشست با سینماگران از دیگر اقدامات این سازمان بوده است؛ همچنین نمایش فیلم های سینمایی در تلویزیون های شهری در سراسر شهر و مشارکت در برگزاری جشن روز سینما از اقدامات شهرداری در حمایت از هنر هفتم است.

منبع: همشهری آنلاین

به "سینمای تجربی هرمزگان مهجور ماند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سینمای تجربی هرمزگان مهجور ماند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید