درخواست هنرمند صنایع دستی از دولت : به من فضایی بدهید تا از هنرم جاذبه بسازم

به گزارش وبلاگ سایه، فعال و کارآفرین صنایع دستی : در نوروز می توان در شهرهای مختلف کشوربا قرار دادن المان های صنایع دستی ،گردشگران و علاقمندان را به بازارچه های فروش و کارگاهها راهنمایی کرد. به عنوان مثال در شیراز در فضای ورودی های بازاروکیل می توان دار قالی گذاشت و گردشگران از نزدیک بافت قالی را دیدن نمایند. من حاضرم در شیراز در هر کجای شهر که فضا در اختیارم بگذارند المان های صنایع دستی و کارگاه زنده فراوری را پیش چشم علاقمندان نمایش دهم.

درخواست هنرمند صنایع دستی از دولت : به من فضایی بدهید تا از هنرم جاذبه بسازم

وبلاگ سایه : هما حاصلی / در دنیای امروز بسیاری از تحلیلگران حوزه اقتصاد، خلاقیت را موتورمحرک توسعه مالی و اجتماعی دنیا در قرن بیست و یکم می دانند؛ بنابراین اهمیت این مفهوم و توسعه آن در دنیای امروز تبدیل به یکی از راهبردهای اصلی کشورهای پیشرفته و حتی کشورهای درحال توسعه ـ شده است . در این میان کاربردی کردن صنایع دستی از مواردی است که کارشناسان آن را راه نجات و احیا صنایع دستی از رکود و رونق مالی جوامع می دانند. مسیری که دو هنرمند صنایع دستی کشورمان آقایان اکبر جامعی و خرسند یوسفی در پیش گرفته و با تلفیق صنایع دستی وفناوری پیروز به ابداع آبسردکن خورشیدی شده اند.

ابداع آبسردکن خورشیدی با تلفیق صنایع دستی ایرانی به دست دو هنرمند شیرازی

خرسند یوسفی فعال و کارآفرین صنایع دستی و یکی ازابداع نمایندگان دستگاه آبسردکن خورشیدی در مصاحبه با خبرنگار توریسم گفت: آبسردکن خورشیدی متشکل از یک پنل خورشیدی کوچک و یک کوزه سفالی است که بر روی چهار پایه ای مذین به هنرهای ایرانی قرار گرفته و الکتریسته فراوری شده به وسیله پنل خورشید تبدیل به انرژی جنبشی و تبخیر و در نهایت خنکی آب کوزه می گردد.(در فیلم زیر طرزکار آبسردکن خورشیدی را مشاهده کنید)

وی اضافه نمود: نوشیدن آب از کوزه نوستالوژی بسیاری از ایرانیان است ضمن آنکه هنر سفالگری هنری کهن و اصیل اما رو به فراموشی است و از آن سو ساخت این دستگاه علاوه بر آنکه سفال را به زندگی امروز بر می گرداند و زمینه احیا و اشتغال را فراهم آورد می تواند خدمتی به محیط زیست باشد و از هدر رفت انرژی جلوگیری کند. این دستگاه با تسریع خنک کردن طبیعی آب وسیله ای مجذوب نماینده و کاربردی برای استفاده در خانه باغ ها ، بومگردی ها ، مزارع ، باغ ها ، طبیعتگردی، کوهنوردی وزنبورداری است و قابلیت ساخت دراندازه های مختلف را دارد.

این هنرمند با اشاره به اهمیت احیا و ترویج صنایع دستی در توسعه مالی گفت: برای معرفی صنایع دستی باید هنرهای فراموش شده را پیش چشم نسل نو گذاشت . ساخت المان های صنایع دستی هر شهر و قرار دادن آن در مسیر گردشگران و حتی ایجاد کارگاههای زنده در محل فروش صنایع دستی می تواند علاوه بر جاذبه سازی برای شهرها روش بسیار موثری برای رونق فروش و نیز ترغیب نسل های نو برای یادگیری هنرهای در حال فراموشی باشد.

وی در آستانه نوروز پیشنهاد داد : درتعطیلات نوروز و با وجود بازار گرم سفر می توان در شهرهای مختلف کشور با قرار دادن المان های صنایع دستی ،گردشگران و علاقمندان را به بازارچه های فروش و کارگاهها راهنمایی کرد.به عنوان مثال در شیراز در فضای ورودی های بازاروکیل می توان دار قالی گذاشت و گردشگران از نزدیک بافت قالی را دیدن نمایند. من حاضرم در شیراز در هر کجای شهر که فضا در اختیارم بگذارند المان های صنایع دستی و کارگاه زنده فراوری را پیش چشم علاقمندان نمایش دهم.

وی در مورد انتظارش از مسئولین در مورد دستگاه آبسردکن خورشیدی گفت: ما هیچ چشمداشت مادی از کسی نداریم تنها انتظار تیم ما از دولت یاری به معرفی و شناساندن این دستگاه و دیگر دست ساخته های ماست. اگر فضایی به ما بدهند حاضریم این دستگاه را به صورت یک المان شهری ساخته و و آن را در یکی از میادین بگذاریم. چون معتقدیم باید از صنایع دستی جاذبه سازی کرد تا بتوان مسیر رونق آنها را روشن ساخت. ببینید شیراز تنها شهری است که میدان و محله کوزه گری دارد اما اگر پرس و جو کنید دیگر از کارگاههای سفالگری حتی به صورت مبتدی خبری نیست و آنچه در حوالی این میدان و محله به فروش می رود از بیرون به شیراز آورده شده! احیا صنایع دستی و ترویج آن دینی است که بر گردن ماست و انتقال این میراث به نسل های آینده نیازمند همدلی و همراهی بخش دولتی و خصوصی است و ما امیدواری بتوانیم با کاربردی کردن صنایع دستی و شناساندن آن به نسل جوان دین خود را به فرهنگ و هنر سرزمین مان ادا کنیم.

لازم به ذکر است آبسردکن خورشیدی با تلفیق صنایع دستی در چهاردهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی در شیراز با حضور جلالی معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی رونمایی شد و قرار است در نمایشگاه بین المللی صنایع دستی و هنرهای سنتی جشنواره فجر به نمایش در آید.

منبع: توریسم آنلاین

به "درخواست هنرمند صنایع دستی از دولت : به من فضایی بدهید تا از هنرم جاذبه بسازم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درخواست هنرمند صنایع دستی از دولت : به من فضایی بدهید تا از هنرم جاذبه بسازم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید