جزییات طرح ترافیک نو مرکز و زمان اجرا
به گزارش وبلاگ سایه، مدیر عامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران جزئیات شیوه نوین مدیریت محدوده طرح ترافیک مرکز را تشریح کرد و گفت: طول و مدت سفر ملاک عمل محاسبه عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک تازه است.
به گزارش ایسنا، مجتبی شفیعی در خصوص جزئیات مدیریت نو و هوشمند محدوده طرح ترافیک تهران با تأکید بر اینکه این روش نو گامی اساسی در راستای عادلانه شدن اجرای طرح ترافیک است، اضافه نمود: طرح ترافیک فعلی نسبت به طرح ترافیک قدیمی یک گام به جلو رفته بگونه ای که از حالت صفر و یک به شرایطی تغییر نموده که بر اساس آن شهروندان برای تردد باید وجهی پرداخت نموده و مبلغ پرداختی نیز به پارامتر هایی همانند زمان اوج و غیر اوج ترافیک و معاینه فنی خودرو ها وابسته است.
وی با بیان اینکه در طرح نو که ایده آن در شورای ترافیک مرکز به تصویب رسید، ما را به سمت عادلانه و منطقی کردن طرح ترافیک سوق می دهد، اظهار کرد: البته هنوز این طرح اجرایی نشده؛ بلکه کلیات این طرح در شورای ترافیک تصویب شد تا با کمک خداوند در نیمه دوم سال اقدامات اجرایی آن مهیا گردد و برای سال آینده مبنای عمل قرار گیرد.
شفیعی تشریح کرد: طرح نو بدین صورت است که مقدار عوارض خودرو ها بر اساس طول و مدت سفر، سطح شلوغی معابر و سطح آلودگی هوا و نوع معاینه فنی و آلایندگی خودرو معین می گردد، یعنی هر چقدر مدت و پیمایش بیشتری در محدوده طرح ترافیک داشته باشند باید عوارض بیشتری پرداخت نمایند و دقت داشته باشید که بعضی خودرو ها در محدوده طرح ترافیک فقط یک سفر دارند و رانندگان خودروی خود را پارک می نمایند و ترددی ندارند و این نوع خودرو نباید به مقدار خودرویی که به صورت مدام در محدوده طرح ترافیک تردد می نماید، عوارض پرداخت کند.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران با بیان اینکه مقدار عوارض پرداختی باید مبتنی بر مقدار عارضه ای باشد که بر شهر ایجاد می گردد، گفت: در روش نو با توجه به اینکه ابزار های نوی در اختیار داریم می توانیم این مسئله که خودرو از چه مسیری استفاده می نماید را به فرد ارائه کنیم و پیشرفته ترین تئوری است که در جهان برای کنترل محدوده ترافیکی مورد استفاده قرار می گیرد.
وی با بیان اینکه منطق نرخ گذاری در این روش تغییر می نماید و دیگر نرخ ثابتی برای ورود به محدوده وجود نخواهد داشت، اضافه نمود: نرخ عوارض برای شهروند عادی که مدام در حال تردد نباشد قطعا کمتر از شرایط موجود است، چراکه عموم شهروندان چندان ترددی در محدوده طرح ندارند، بلکه عموما خودرو های خود را پارک نموده و معمولا خودرو هایی که در طرح ترافیک مدام تردد می نمایند خودرو هایی هستند که آلایندگی و فرسودگی قابل توجهی دارند و بیشتر آلودگی فراوری می نمایند، اما عوارضی که پرداخت می نمایند، مساوی با سایر شهروندان است و ما به سمت عادلانه تر شدن و هوشمندتر شدن مدیریت جریان ترافیک می رویم.
به گفته شفیعی، امیدواریم زمان اجرای مدیریت محدوده طرح ترافیک نو بر اساس برنامه ریزی های اجرا شده در نیمه دوم امسال پیاده سازی گردد و اگر پیروز شویم که پایلوت این طرح را در امسال اجرا کنیم، در سال آینده این طرح ملاک عمل خواهد بود، اما اگر بر اساس برنامه فوق عنوان شده جلو نرفتیم، باید این مراحل طی گردد و بعد از طی مراحل اجرایی گردد.
وی تاکید نمود: اجرای این طرح احتیاج به مصوبه شورای شهر تهران دارد و باید اقدامات لازم با سازمان فاوا پیش رود؛ البته در شورای ترافیک کلیات این موضوع تصویب شده است.
منبع: فرارو