تصاویر ، همکاری هیدروژنی BMW و تویوتا ، iX5، ناشناخته ای که به زودی به بازار می آید
به گزارش وبلاگ سایه، بیش از یک دهه از آغاز همکاری BMW و تویوتا می گذرد؛ همکاری که منجر به فراوری سوپرا و Z4 شد، اما پیوند این 2 غول خودروساز عمیق تر از خودروی اسپورتی است که فراوری می نمایند.
به گزارش وبلاگ سایه و به نقل از موتور1، این دو فراوری انبوه و فروش خودروهای سلول سوختی هیدروژنی پیشرفته را به زودی و از سال 2025 شروع خواهند کرد.
پیتر نوتا، مدیر فروش BMW، این اطلاعات را در مصاحبه ای با نیکی آسیا فاش کرد. نوتا جزئیاتی در خصوص این خودروهای سلول سوختی تازه ارائه نکرد، اما به این نشریه گفت که BMW هیدروژن را به ویژه برای شاسی بلندهای بزرگ تر در نظر می گیرد. شایعات قدیمی حاکی از آن بود که BMW در یک مقطع زمانی علاقه مند به افزودن نیروی هیدروژنی به X7 بود.
با این حال، مشتریان برای تجربه یک خودروی پیل سوختی تازه BMW سه سال بیشتر منتظر نخواهند بود.
خودروی مفهومی iX5 هیدروژن که این خودروساز در نمایشگاه خودروی مونیخ سال گذشته معرفی کرد، اواخر سال جاری فراوری محدود خود را شروع خواهد نمود.
تمرکز BMW بر فناوری پیل سوختی به این شرکت اجازه می دهد تا سرمایه گذاری های خود را در حالی که به تامین اقتصادی موتورهای احتراقی و وسایل نقلیه الکتریکی باتری خود ادامه می دهد، توسعه دهد. زیرساخت های EV هنوز هم عقب مانده بوده و در بیشتر بازارها به طور مساوی توزیع نشده است. با این حال، زیرساخت هیدروژن تقریبا وجود ندارد. این خودروساز آلمانی می خواهد تا سال 2030 میلادی، 50 درصد از فروش خودروهای تازه این گروه به خودروهای برقی از جمله برندهای مینی و رولز رویس اختصاص یابد.
به طور کلی چیزی در خصوص iX5 هیدروژن تازه منتشر نشده است. این خودروی مفهومی با 168 اسب بخار در برگه تعیینات معرفی شده است، اما محدوده واقعا تعیین نیست. گفته می گردد این کراس اوور دارای دو مخزن 6 کیلوگرمی هیدروژن خواهد بود. پیشرانه می تواند تا 369 اسب بخار نیز فراوری کند، اما BMW ترجیح داد کارایی را بر عملکرد ترجیح دهد.
تویوتا سابقه طولانی در توسعه پیل سوختی هیدروژنی دارد؛ بنابراین ورود BMW به این فضا با همکاری خودروساز ژاپنی تعجب آور نیست. این شرکت توسعه این فناوری را در سال 1992 شروع کرد و در سال 2015 با فراوری انبوه Mirai به بازار آمد.
منبع: همشهری آنلاین