اجرای طرح حمل و نقل ترکیبی در یزد

به گزارش وبلاگ سایه، سارا گلابگیریان - یزد - خبرنگار:کاهش مسافران ناوگان حمل و نقل عمومی از سویی و فرسودگی این ناوگان از سوی دیگر مسئولان شهر را به فکر ایجاد مدل های مختلف حمل و نقل برای مدیریت ناوگان و کاهش هدررفت انرژی انداخته است.

اجرای طرح حمل و نقل ترکیبی در یزد

قرار است طرح حمل و نقل ترکیبی در شهر اجرا گردد تا هم استفاده بهینه از ناوگان حمل و نقل عمومی صورت گیرد و هم ترافیک ناشی از عبور اتوبوس های شهری در خیابان های مختلف از جمله مرکز شهر کاهش یابد؛ انتقادی که همیشه از سوی شهروندان یزدی مطرح است. بسیاری از شهروندان یزدی یکی از عوامل ترافیک در مرکز شهر را اتوبوس های شهری می دانند که با حداقل ظرفیت مسافران را جابه جا می نمایند؛ کاری که می گردد با یک دستگاه ون یا تقویت تاکسی های شهری این احتیاج را برطرف کرد.

  • گلایه های شهروندان یزدی

یکی از شهروندان یزدی با اشاره به فرسودگی و خدمات ضعیف ناوگان حمل و نقل عمومی شهر می گوید: اتوبوس های شهری دیگر کارآمدی لازم را برای جابه جایی مسافران ندارند، چراکه هم زمان سفر و هم کیفیت نامطلوب سفر ناشی از فرسودگی ناوگان استقبال از آن را کاهش داده است.

رضا موسوی ادامه می دهد: در این شرایط شاهد حرکت اتوبوس های متعدد در خیابان های هسته مرکزی شهر با حداقل مسافر هستیم که عامل افزایش ترافیک نیز محسوب می شوند. از این رو می توان با جایگزین کردن این اتوبوس ها با مینی بوس و ون، هم ترافیک را کاهش داد و هم نهایت بهره برداری را از ناوگان حمل و نقل عمومی داشت.

وی می افزاید: فرسودگی و طولانی بودن زمان سفر یکی از دلایلی است که استقبال از ناوگان حمل و نقل عمومی را کاهش داده. از سوی دیگر، افزایش روزافزون خودروهای شخصی نیز مزید بر علت شده است که خیابان های یزد به ویژه در مرکز روز به روز شلوغ تر شوند. موسوی ادامه می دهد: در این شرایط باید برای زیرساخت های ترافیکی چاره ای اندیشیده گردد، چراکه با این روندِ افزایش خودروهای شخصی راهی جز توسعه حمل و نقل عمومی و ترغیب شهروندان به این سمت نداریم، اما باید ناوگان تازه نفس و مناسبی به کار گرفته گردد.

یکی دیگر از شهروندان یزدی نیز به کیفیت نامطلوب اتوبوس های شهری به ویژه سیستم های تهویه آن انتقاد می نماید و می افزاید: دیگر زمان استفاده از اتوبوس برای تردد در شهر یزد به ویژه با خیابان کم عرض و طولانی آن گذشته است و باید روش های جدیدی حمل و نقل عمومی در شهر یزد اجرا گردد. یوسف کمالی ادامه می دهد: باید ناوگانی به کار گرفته گردد که هم توانایی خرید آن برای شهرداری مقدور باشد و هم در کوتاه ترین زمان ممکن با بهترین کیفیت مسافر را به مقصد برساند. به این ترتیب، دیگر جایی برای تردد اتوبوس های بزرگ در خیابان های کوچک شهر نمانده است.

  • یک طرفه شدن بعضی از معابر شهر یزد

رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری یزد از اجرای محدودیت های ترافیکی برای بعضی از معابر یزد خبر می دهد و می افزاید: سال جاری طرح حمل و نقل ترکیبی در شهر یزد اجرا می گردد و طبق آن برای مسیرهایی که مسافر کمتری دارد به جای اتوبوس از مینی بوس یا تاکسی استفاده می گردد.

محمدرضا شفیعی می افزاید: برای اجرای طرح احتیاجمند یک سری محدودیت های ترافیکی مانند زوج یا فرد کردن و یا یک طرفه کردن بعضی از معابر و ایجاد خط ویژه هستیم.

وی از تهیه طرح اصلاح خطوط و استفاده از خودروهای حمل و نقل عمومی مناسب با کارشناسی 15 نفر از کارشناسان مجرب سازمان و برگزاری بیش از 40 جلسه بابت اساسی ترین اقدام برای ساماندهی حمل و نقل عمومی شهر و فراهم کردن فرصت اجرای طرح حمل و نقل ترکیبی خبر می دهد.

رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری یزد اظهار می نماید: با توجه به اصلاح خطوط انجام شده باید به حمل و نقل ترکیبی توجه بیشتری صورت گیرد. از این رو استفاده از انواع خودروهای حمل و نقل عمومی امری اجتناب ناپذیر است.

به این ترتیب، هم اتوبوس های فرسوده شهر جمع آوری می گردد و هم از تردد اتوبوس ها در مرکز شهر جلوگیری خواهد شد و خودروهای کوچک تر در مرکز شهر تردد خواهند کرد. شفیعی ادامه می دهد: در اصلاح خطوط سعی شده است که از تردد خودروهای حمل و نقل عمومی در مرکز شهر و معابر پرترافیک کاسته گردد تا از ترافیک شهر کاسته گردد. وی با اشاره به اهمیت توسعه حمل و نقل عمومی اظهار می نماید: امروزه نقش و صندلی وسایل نقلیه عمومی در برطرف چالش های درون شهری کاملا تعیین و قابل تامل است و تمامی کارشناسان مالی و اجتماعی بر این واقعیت تاکید دارند که توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی در سلامت جسمی و روانی جامعه تاثیر فراوانی دارد.

  • کوشش برای حل مسائل ترافیکی

رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری یزد اظهار می نماید: قطعا با کاهش وسایل نقلیه شخصی، ترافیک و آلودگی هوا کاهش می یابد و مسافران با امنیت، راحتی و فراغ بال بیشتری به تردد می پردازند و کیفیت زندگی در شهرها ارتقا خواهد یافت. وی ادامه می دهد: البته این مساله مستلزم فرهنگ سازی، برنامه ریزی در حوزه مدیریت فرهنگی و اجتماعی و همکاری مردم با مسئولان و نهادهای اجرایی است. شفیعی تاکید می نماید: استفاده از وسایل نقلیه عمومی باعث کاهش هزینه نگهداری و تعمیر اتومبیل، حفظ محیط زیست و جلوگیری از ترافیک و اتلاف وقت خواهد شد.

وی اضافه می نماید: یکی از اساسی ترین راه ها برای تقویت حمل و نقل عمومی و استفاده از این سیستم برای تردد و جابه جایی در سطح کلان شهرها فرهنگ سازی و تشویق مردم به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی است. مردم باید به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی تشویق شوند تا از فواید حمل و نقل عمومی، حمایت از محیط زیست، ایمنی بهبود حرکت و برطرف احتیاجهای اجتماعی و مالی شهروندان مطلع شوند.

  • اقداماتی برای رونق حمل و نقل عمومی

رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری یزد به کوشش این سازمان برای توسعه حمل و نقل عمومی در شهر از رونمایی از ناوگان تازه نفس شامل اتوبوس و مینی بوس های جدید اشاره می نماید و ادامه می دهد: حمل و نقل به عنوان یکی از مهم ترین شاخص های موثر در رنکینگ شهرها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و ارتقای وضعیت آن به عوامل متعددی مربوط می گردد که از آن جمله می توان به وضعیت ترافیک شهری، اصلاحات هندسی معابر شهری، وضعیت خودروهای شهری و میزان اقبال عمومی به استفاده از حمل و نقل عمومی، ساماندهی تاکسی ها و آژانس ها و ساماندهی اتوبوس ها اشاره نمود. شفیعی تاکید می نماید: حمل و نقل ترکیبی بهترین راه چاره برای توسعه حمل و نقل عمومی و کاهش خودروهای تک سرنشین در شهر است. از این رو یکی از اقدامات جدی این سازمان بازسازی و نوسازی اتوبوس ها، مینی بوس ها و تاکسی های شهر برای اجرای حمل و نقل ترکیبی است.

  • فرسودگی 80 درصدی ناوگان حمل و نقل عمومی یزد

رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری یزد دلایل کاهش استقبال شهروندان یزدی از ناوگان حمل و نقل عمومی شهر را فرسودگی ناوگان و طولانی بودن زمان سفر با اتوبوس با توجه به معابر کم عرض و ترافیک سنگین عنوان می نماید و از کوشش برای حل مسائل برای سفر ایمن، سریع و راحت با اتوبوس های شهری خبر می دهد. محمدرضا شفیعی ادامه می دهد: استفاده از شیوه های حمل و نقل عمومی در بسیاری از شهرهای جهان مرسوم است و می توان در شهر یزد نیز اجرا کرد، اما هنوز اقدامی جدی برای آن صورت نگرفته است. مدل های پیشنهادی برای شهر یزد قطار شهری است اما احتیاجمند زیرساخت های بسیاری است.

منبع: همشهری آنلاین

به "اجرای طرح حمل و نقل ترکیبی در یزد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اجرای طرح حمل و نقل ترکیبی در یزد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید