یک سیاره کج و معوج رصد شد!

به گزارش وبلاگ سایه، ستاره شناسان برای نخستین بار یک سیاره خارج از منظومه شمسی با شکلی غیرمعمول شبیه توپ راگبی رصد نموده اند.

یک سیاره کج و معوج رصد شد!

به گزارش ایندپندنت، این سیاره به علت نیروی امواج بین خود و ستاره دوردست Wasp 103 (که دور آن مدار می زند) کشیده و فشرده شده است.

ستاره مذکور 1.7 برابر بزرگ تر از خورشید است. سیاره کج و کوله که به نام Wasp 103 b مشهور است با استفاده از داده های تلسکوپ فضایی Cheops (متعلق به اتحادیه اروپا) ردیابی شده است. محققان داده های مذکور را با اطلاعات موجود از تلسکوپ های هابل و اسپیتزر ترکیب و آنالیز کردند.WASP-103 b در فاصله هزارسال نوری از زمین قرار گرفته است.

محققان با استفاده از روش ترانزیت سیارات خارج از منظومه شمسی را ردیابی می نمایند. در این روش هنگام گذر سیاره از جلوی ستاره، نور آن خاموش می گردد و در نتیجه محققان سیاره را ردیابی می نمایند. محققان با یاری این روش می توانند مقدار و جزئیات دیگری درباره سیارات را درک نمایند.

پژوهشگران با یاری Cheops توانستند سیگنال های موجود را با دقت بیشتری رصد نمایند. پس از آن نیز آن ها توانستند شکل سیاره و جزئیات دیگر درباره آن را دریابند.

بعلاوه داده ها نشان داد این سیاره متورم است. هرچند حجم آن 1.5 بار بیشتر از مشتری است، اما شعاع آن دو برابر سیاره مذکور است. این داده ها نشان از متورم بودن سیاره و علت احتمالی آن گرمای ستاره ای است که دور آن مدار می زند.

ژاک لاسکار از رصدخانه پاریس می گوید: اینکه تلسکوپ مذکور توانسته از شکل افتادگی را ردیابی کند، خارق العاده است. این نخستین باری است که چنین تحلیلی انجام می گردد و ما امیدواریم با ادامه رصد در بازه زمانی طولانی تر به دانش بیشتری از ساختار داخلی سیاره دست یابیم.

محققان این پژوهش را در نشریه Astronomy&Astrophysics منتشر نموده اند.

منبع: فرارو

به "یک سیاره کج و معوج رصد شد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک سیاره کج و معوج رصد شد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید