چشم برند ها به طلای گوشی ها!

به گزارش وبلاگ سایه، شرکت ها از فلزات گرانبها و سایر مواد معدنی از زباله های الکترونیکی برای ساخت گردنبند، انگشتر و دستبند استفاده می نمایند.

چشم برند ها به طلای گوشی ها!

به گزارش وبلاگ سایه به نقل از ال پائیس، به گفته سازمان ملل متحد سالانه حدود 50 میلیون تن زباله الکترونیکی دور ریخته می شوند که معادل برج های ایفل برای اشغال کل جزیره منهتن است. گوشی های تلفن همراه، رایانه ها و کنسول های بازی ویدئویی فلزات گرانبهایی را در خود جای داده اند که می توان آن را برای ساخت جواهرات بازیافت کرد و تعدادی از برند ها نیز از این فرصت چشم پوشی ننموده اند.

بر اساس داده های گزارش دنیای نظارت بر زباله های الکترونیکی در سال 2020 میلادی تنها 17.4 درصد از زباله های الکترونیکی در سراسر دنیا بازیافت می شوند. بعضی از به جای مانده ها به محل های دفن زباله ختم می شوند و در آنجا سموم را در هوا، خاک و آب های زیرزمینی آزاد می نمایند.

با توجه به این که انتظار می رود اندازه زباله های الکترونیکی با سرعت هشدار دهنده ای افزایش یابد این مسئله ای است که می تواند بدتر گردد. بر اساس این گزارش اگر بیش از 53 میلیون تن از این زباله ها در سال 2019 میلادی فراوری شده باشد پیش بینی می گردد این رقم تا سال 2030 به 74 میلیون تن افزایش یابد. علت این که این دستگاه ها اغلب مملو از فلزات و مواد معدنی گرانبها مانند طلا، نقره، پلاتین و مس هستند این است که رسانای خوبی برای الکتریسیته می باشند.

مجمع دنیای اقتصاد می گوید:شرکت های الکترونیکی برای خرید و فرآوری مواد معدنی گرانبها هزینه زیادی را صرف می نمایند. با این وجود، آنان کار دفن زباله های الکترونیکی را در محل دفن زباله های معمولی انجام می دهند. این دقیقا جایی است که بعضی از شرکت های جواهرسازی مانند Lylie، Nowa و AuTerra وارد عمل می شوند.

در خصوص AuTerra آن برند با جدا کردن دستی دستگاه ها و جداسازی اجزای آن شروع می نمایند. یکی از منابع آن برند می گوید: بُرد های مدار پیش از وارد شدن به کوره از یک خردکن عبور نموده و به ما دو ماده می دهند: نخست سرباره که یک محصول جانبی است که می تواند در جاده سازی مورد استفاده قرار گیرد و ترکیبی از سیلیکات و اکسید های فلزی پیچیده است که پس از سرد شدن مواد ناخالص باقی می ماند. دومی یک توده فلزی مخلوط است. این جرم ترکیبی از مس، طلا، نقره و سایر فلزات است که در نهایت فرآیند بازیافت را طی نموده و ذوب می گردد تا ماده خالص و باکیفیت را تضمین کند.

اثرات زیست محیطی معدن

بازیافت این دستگاه ها هم چنین می تواند به کاهش فعالیت معدن کاری یاری کند که تاثیر زیادی بر محیط زیست دارد. بر اساس گزارشی در خصوص اثرات اجتماعی و زیست محیطی معدن در اتحادیه اروپا علاوه بر تخریب مستقیم زیستگاه ها معدن به معنای جابجایی حیات وحش، از بین رفتن پوشش گیاهی، جنگل زدایی، فرسایش و تغییر مشخصات خاک است.

طبق گفته AuTerra استخراج تنها 10 گرم طلا تقریبا پنج تن زمین را جابجا می نماید که استخراج طلا را به عنوان صنعتی مخرب که منجر به ویرانی منظره ها، آوارگی جوامع و انتشار ترکیبات سمی متعدد در هوا و آب های زیرزمینی می گردد نشان می دهد. به گفته منبعی در Lylie یک برند جواهرات که با یک پالایشگاه بریتانیایی برای استخراج فلزات گرانبها از این دستگاه ها همکاری می نماید اگر طلا به طور مستقیم از زباله های الکترونیکی استخراج گردد از جنبه نظری می توان آن را کاهش داد.

این منبع می گوید:یک گوشی تلفن همراه معمولی حاوی 0.2 گرم طلا است و با میانگین طول عمر تنها 22 ماه استخراج و پالایش آن منجر به برجای ماندن ردپای کربن کمتری نسبت به طلای استخراج شده اولیه می گردد.

به گفته منبعی در Lylie از نقطه نظر اکولوژیکی، طلای بازیافتی برترین گزینه است، زیرا دو سوم طلای سیاره زمین پیش تر استخراج شده است. در مقابل، شما حدود 300 گرم از این فلز را با تنها یک تن زباله الکترونیکی دریافت می کنید.

منبعی در برند AuTerra می گوید:مهم ترین عملیات معدنی ما باید در محوطه های قراضه و مراکز بازیافت انجام گردد نه در منطقه ها حساس زیست محیطی و زمین های اجدادی. با این وجود، تبدیل زباله های الکترونیکی به طلا بدون چالش نیست. گذشته از این واقعیت که بعضی از فناوری ها بسیار پرهزینه و ناکارآمد هستند مهم است که این فرآیند به درستی انجام گردد. اگر بازیافت به درستی و در یک محیط کنترل شده انجام نگردد می تواند پیامد های زیست محیطی منفی داشته باشد.

علیرغم چالش ها شرکت های جواهرسازی بیش تری به فلزات بازیافتی علاقه نشان می دهند. در سال 2020 میلادی برند دانمارکی پاندورا یکی از بزرگترین فراوری نمایندگان جواهرات در دنیا گفت که تا سال 2025 میلادی تمام جواهرات آن برند از طلا و نقره بازیافت شده ساخته خواهد شد.

منبع حاضر در برند Lylie می گوید: با توجه به این که 7 درصد از طلای دنیا در حال حاضر در دستگاه های الکترونیکی بلااستفاده یافت می گردد هیچ کس نمی تواند در خصوص ظرفیت بالقوه بزرگ موجود آن بحث کند که که نشان می دهد جواهرات بازیافتی به زودی به یک روند معمول تبدیل خواهد شد. در همین حال، یک صنعت مدورتر در حال ساخت است.

منبع: فرارو

به "چشم برند ها به طلای گوشی ها!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چشم برند ها به طلای گوشی ها!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید