عملکردهای کارمندان را نظارت و کنترل کنید

به گزارش وبلاگ سایه، برای سوق دادن کارمندان و افراد سازمان به سوی تحقق اهداف باید از ابزارهای مناسب و درستی استفاده کرد که نظارت بر عملکرد آنها یکی از آن موارد است. این توصیه ها را بهتر است مدیران تازه وارد بیشتر مدنظر قرار دهند. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

عملکردهای کارمندان را نظارت و کنترل کنید
  • مشارکت کارمندان در امر نظارت بر عملکردشان: اگرچه این وظیفه ناظر و ارزیاب است که عملکرد افراد را بررسی و بازبینی می کند اما هیچ گاه نباید از یاد برد که خود افراد را نیز باید در این جهت مشارکت داد. برای این کار می توان یک نسخه از ارزیابی های قبلی صورت گرفته از افراد را در اختیارشان قرار داد تا آنها از نقاط قوت و ضعف خود آگاه شوند و ضمن تقویت نقاط قوت در راستای رفع نقاط ضعف اقدام کنند تا از تکرار عملکرد های ضعیف در آینده جلوگیری گردد. ارائه فرم های خودارزیابی نیز در این میان می تواند موثر و سازنده باشد.
  • هم حرف از گذشته، هم حرف از آینده: تجربه نشان داده که سخن گفتن صرف از عملکرد افراد در گذشته و افسوس خوردن از ضعف ها و ناکارآمدی ها و یا تاکید بیش از حد بر عملکردهای مطلوب تاثیر چندانی بر بهبود عملکرد ها در آینده نداشته و در برخی موارد موجب یأس و سرخوردگی یا مغرور شدن بیش از حد افراد می گردد. پس بهتر است علاوه بر صحبت از گذشته، بخش زیادی از گفت وگوهای بین ناظران و کارکنان به آینده و عملکرد های مطلوب آینده افراد برمی گردد.
  • از کارکنان تان درخواست کرده نظری در مورد عملکرد خودتان و انتظاراتشان از شما بدهند: در اغلب موارد قرار دادن افراد در موقعیت قضاوت بر عملکرد دیگران باعث می گردد تا آنها مسوولیت بیشتری احساس کنند و در نتیجه عملکرد بهتری را از خود بروز دهند. پس برای افزایش احساس مسوولیت در کارکنان و به عنوان گام اول از آنها بخواهید تا عملکرد شما را ارزیابی کنند. با این کار هم می توانید از نقاط ضعف و قوت خود آگاهی داشته و هم به کارکنانتان آموزش داده که چگونه مورد ارزیابی قرار می گیرند.
  • بهترین زمان و مکان را برای برگزاری جلسات ارزیابی عملکرد کارکنان اختصاص دهید: اگر می خواهید در مورد عملکرد هرکدام از کارکنانتان با آنها گفت و گو کنید، این کار را در محیطی آرام و به دور از دیدگان دیگران و به صورت خصوصی انجام دهید. اتمسفر مثبت اتاق جلسه می تواند کمک زیادی در تلطیف شرایط داشته باشد. زمان برگزاری چنین جلسه ای نیز بسیار اهمیت دارد. برگزاری جلسه در روز ها و ساعت هایی که هم ارزیاب و هم کارمند دچار تنش بوده اند، کار درستی نیست و بهتر است که برگزاری چنین جلساتی به زمانی که هر دو طرف به دور از تنش و استرس هستند، موکول گردد.
  • برگزاری جلسات ارزیابی عملکرد چندین بار در سال: یکی از سنت های غلط و رایج در بسکمک از سازمان ها و شرکت ها، انجام ارزیابی عملکرد و برگزاری جلسات گفت وگو درباره عملکرد افراد به صورت سالی یک بار است که صرف نظر از دشواری های متعدد در برنامه ریزی و برگزاری، تاثیر چندانی در بهبود عملکرد ها در عمل ندارد. پس آسان تر و عاقلانه تر آن است که چنین برنامه هایی به دفعات در طول سال انجام گیرد تا اثرگذاری آن بیشتر و اجرای آن آسان تر باشد.
منبع: الی گشت

به "عملکردهای کارمندان را نظارت و کنترل کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عملکردهای کارمندان را نظارت و کنترل کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید