با این راه حل ها به جنگ آلودگی هوا بروید

به گزارش وبلاگ سایه، خبرنگاران: بسیاری از شهر های بزرگ جهان از جمله تهران، با پدیده افزایش جمعیت و آلودگی هوا روبرو هستند. موضوعی که جان بسیاری از شهروندان کلان شهر ها را به صورت روزانه به خطر می اندازد. همین موضوع باعث شده تا دانشمندان و کارشناسان این رشته، راه چاره هایی را برای بهبود شرایط و مقابله با آلودگی هوای شهر ها در اختیار مردم قرار بدهند.

با این راه حل ها به جنگ آلودگی هوا بروید

این موضوع را در نظر داشته باشید که این راه چاره های علمی و اختراعات نوین باز هم نمی توانند به طور کامل، اثر آلودگی شدید هوا را بر بدن انسان از بین ببرند. با این اوصاف اگر در گروه پر خطر در زمینه آلودگی هوا قرار میگیرید، بهترین راه چاره برای شما تغییر محل زندگی به فضایی سالم تر خواهد بود.

به طور کلی بچه ها، سالمندان، بیماران قلبی و مبتلایان به بیماری های تنفسی، اشخاصی هستند که آلودگی هوا به خصوص در فصول سرد، جان آن ها را به خطر می اندازد. در هر صورت اگر مهاجرت از شهر های بزرگ و آلوده برای شما امکان پذیر نیست، پیشنهاد می کنیم تا در ادامه این متن، با راه چاره هایی برای مقابله با این شکل از آلودگی آشنا شوید.

آب بیشتری مصرف کنید

شاید یکی از ساده ترین راه چاره های مقابله با آلودگی هوا، مصرف آب بیشتر باشد. افزایش مصرف آب حتی اگر در حد چند لیوان باشد می تواند شانس بروز حملات قلبی و سکته های مغزی را تا مقادیر زیادی کاهش دهد.

در نظر داشته باشید که یک انسان سالم و فعال، به حدود 8 تا 12 لیوان آب در روز نیازمند است. یکی از راه چاره های ساده بررسی شرایط آب در اشخاص مختلف، بررسی رنگ ادرار است. در صورتی که داروی خاصی مصرف نمی کنید و به بیماری عفونی و کلیوی مبتلا نیستید، رنگ ادرار شما باید نزدیک به رنگ آب باشد.

در صورتی که ادرار شما به رنگ تیره است بهتر است مصرف آب خود را افزایش دهید و در صورت عدم بهبود این حالت، باید به پزشک مراجعه کنید. با این راه چاره ساده می توانید مقدار آب مصرفی در روز را به صورت دقیق بررسی کنید.

شب ها یک ساعت زودتر بخوابید

افزایش آلودگی هوا، شانس بروز حملات قلبی، تنفسی و سکته مغزی را افزایش می دهد. از سوی دیگر دانشمندان کشف کرده اند که تنها یک ساعت زودتر خوابیدن در شبانه روز می تواند شانس بروز بیماری های قلبی و عروقی را تا 25 درصد کاهش دهد.

استراحت بیشتر و کاملتر، اثرات خود را در روز بعد نشان خواهد داد. در صورت داشتن خواب مناسب و کافی، بدن شما شانس بیشتری را برای مقابله با آلودگی هوا و خطرات جسمی همراه با آن خواهد داشت.

میوه و سبزی بیشتری مصرف کنید

شاید برای شما عجیب باشد، اما مصرف کافی میوه، سبزی و فیبر، می تواند شانس بروز بیماری های مرتبط با آلودگی هوا را تا مقادیر زیادی کاهش دهد. مصرف ناکافی میوه، سبزی و دیگر مواد مفید برای سلامتی، علت 31 درصد بیماری های قلبی و 11 درصد از سکته های مغزی در دنیا است.

بهتر است در برنامه غذایی روزانه خود، پنج گروه سالم میوه ها، سبزی ها، غلات، لبنیات کم چرب و آب کافی را قرار دهید تا شانس ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را در خود کاهش دهید.

از گیاهان تصفیه کننده هوا استفاده کنید

نظرات متفاوتی در مورد تاثیر استفاده از گیاهان تصفیه کننده هوا در منازل وجود دارد. تعدادی از کارشناسان، این گیاهان را بی اثر می دانند و تعدادی دیگر نیز باور دارند که گیاهانی خاص می توانند به مقابله با آلودگی هوا و بهبود شرایط تنفسی خانه ها منجر شوند. به هر حال، نگهداری این گیاهان حتی اگر سودی برای تنفس شما نداشته باشد، فواید روحی و جسمی بسیار زیادی دارد که نشان دهنده ارزشمند بودن این ایده است.

از جمله گیاهان آپارتمانی که به تصفیه هوا مشهور هستند می توان به پاپیتال یا عَشَقهٔ معمولی، نخل پروانه، آگلونما یا نخشید، ژربرا، درخت اژد های جزایر قناری، زبان مادرشوهر و برگ قاشقی اشاره کرد.

سنسور آلودگی هوا نصب کنید

ما انسان ها حدود 60 درصد از عمر خود را در خانه های خود سپری می کنیم. هوای داخلی خانه می تواند بسیار مناسب تر از هوای بیرون باشد. به این دلیل است که در روز های بسیار آلوده به بیماران، بچه ها و سالمندان پیشنهاد می شود تا از منزل خارج نشوند.

یک سنسور نه چندان گرا ن قیمت هوا می تواند شرایط کلی خانه شما را برای تنفس به شما اطلاع بدهد. این که شرایط خانه برای تنفس مناسب است یا نه، اولین قدم برای بهبود شرایط هوای منزل است.

سنسور آلودگی هوا هانیول مدل IAQ

سنسور آلودگی هوای هانیول، یک سنسور دقیق و استاندارد برای بررسی شرایط تنفسی خانه شما است. این سنسور می تواند میزان ذرات آلوده تا PM2.5 را به شما اطلاع دهد. علاوه بر این میزان رطوبت و دمای خانه نیز به صورت دائمی به شما اطلاع داده خواهد شد.

از ماسک های تنفسی استفاده کنید

ماسک های تنفسی مدرن می توانند تا مقادیر بسیار زیادی از ریزگرد ها و آلودگی های محیطی را پیش از رسیدن به دهان و بینی انسان، فیلتر کنند. در نظر داشته باشید که ماسک های عادی و فاقد فیلتر، راه چارهی مناسب برای مقابله با آلودگی هوا به حساب نمی آیند.

ماسک هایی که فناوری های نوین از جمله نانو تولید می شوند، می توانند حتی در مقابل بسکمک از ویروس ها و باکتری ها نیز مقاوم باشند. با این اوصاف پیشنهاد می کنیم اگر در شهر هایی آلوده مثل تهران و اهواز زندگی می کنید، در خارج از خانه از ماسک های استاندارد تنفسی استفاده کنید.

ماسک تنفسی گرین لایف مدل N99

ماسک تنفسی گرین لایف یک ماسک استاندارد با فناوری نانو است که قابلیت جذب فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی انواع ذرات معلق PM کمتر از 10 نانومتر را در خود جای داده است. این ماسک علاوه بر این می تواند ترکیبات SO2، NOX، CO، ریزگردها، ویروس ها، باکتری ها، مخمرها، قارچ ها و انواع دیگر عوامل بیماری زا و حساسیت زا را پیش از ورود به سیستم تنفسی انسان، فیلتر کند.

طول عمر 28 روزه ماسک تنفسی گرین لایف مدل N99، نشان دهنده اقتصادی بودن آن در برابر ماسک های یک بار مصرفی است که معمولا با قیمتی پایین تر به فورش می رسند. 7 لایه نانو شامل 2 لایه الیاف بهینه شده کربنی، یک لایه نانو گرافن اکساید، 2 لایه سی تی ان و 2 لایه پارچه ملبوران، صد دفاعی قدرتمندی در برابر تمامی آلودگی پیش رو در کلان شهر ها است.

ماسک تنفسی ور مدل PT

شرکت Ver یکی از شرکت های استاندارد تولید ماسک و لوازم ایمنی است که محصولات با کیفیتی را با قیمت مناسب در اختیار کاربران قرار می دهد. ماسک Portable این شرکت، یک ماسک الکترونیکی و فیلتر دار است که در برابر گرد و غبار، مواد شیمیایی و مواد اسیدی، مقاومتی مناسب را از خود نشان می دهد.

قابلیت اصلی این ماسک، تنظیم الکترونیکی میزان هوای ورودی به ماسک است که بر خلاف ماسک های کلاسیک، احساس تنگی نفس را به کاربر منتقل نمی کند. از این ماسک می توان به صورت عمومی یا در فضای بیمارستان استفاده کرد.

رطوبت محیط را افزایش دهید

افزایش رطوبت محیط خانه، راه چارهی ساده برای بهبود شرایط تنفسی در سطح خانه است. افزایش رطوبت در گذشته با استفاده از سیستم های بخور کلاسیک و معمولا گازی انجام می شد که خود به دلیل سوختن مواد اشتعال زا، ایجاد آلودگی می کرد.

با این حال چند سالی هست که استفاده از بخور های سرد و گرم در خانه ها همه گیر شده و می توان از این روش برای کاهش آلودگی استفاده کرد. رطوبت هوا باعث می شود تا ریزگردها، ویروس ها و آلودگی های موجود در هوا، سنگین و از حالت معلق خارج شوند.

در نظر داشته باشید که دستگاه های بخور باید به صورت مرتب و در زمان بندی های مناسب، نظافت شوند، در غیر این صورت همین دستگاه ها به جایگاهی برای تکثیر باکتری ها و ویروس ها تبدیل می شوند.

دستگاه بخور سرد و رطوبت ساز سرد مدل Ultrasonic

Ultrasonic یک دستگاه محبوب و اقتصادی بخور است که در بیشتر مکان های عمومی و خصوصی مورد استفاده قرار میگیرد. طول عمر مناسب، کیفیت ساخت خوب، قابلیت نمایش میزان آب و البته قیمت مناسب این بخور سرد باعث شده تا Ultrasonic، پرفروشترین دستگاه بخور در ایران باشد. البته از نقاط ضعف این بخور در برابر محصولات گران قیمت تر می توان به نداشتن فیلتر ضد رسوب و مخزن خوشبو کننده هوا اشاره کرد.

بخور سرد و گرم وین ایر مدل UH-90

وین ایر، یک رطوبت ساز بسیار با کیفیت و لوکس است که توانایی های کاملی در بهبود شرایط تنفسی خانه و محیط کار دارد. این بخور می تواند در هر ساعت، 400 میلی لیتر آب را به بخار تبدیل کند، از سیستم پیشرفته یونی بهره می برد و علاوه بر آن به فیلتر آب نیز مجهز شده است.

از تکنولوژی های ویژه استفاده شده در این دستگاه LVP است که از نشستن شبنم در محیط جلوگیری می کند. همچنین به کمک سیستم Pre Heating باکتری های موجود در آب مخزن از بین می فرایند تا سلامت بخار خروجی از دستگاه تضمین شود. از ویژگی های دیگر رطوبت ساز Winair UH-90 می توان به مخزن پنج لیتری، صفحه کلید لمسی، ریموت کنترل، چراغ مخصوص شب و تایمر اشاره کرد.

از سیستم های تصفیه هوای خانگی استفاده کنید

شاید بهترین راه چاره برای تصفیه هوای منازل، استفاده از سیستم های مدرن تصفیه هوا باشد. این سیستم ها از فیلتر های متعددی بهره می برند که هرکدام، وظیفه تصفیه آلودگی های خاصی را به عهده دارد.

در نظر داشته باشید که علاوه بر تعداد فیلتر، قیمت و شرکت سازنده، موجود بودن فیلتر های تصفیه کننده هوا در بازار، از جمله مواردی است که باید به آن توجه و دقت کنید. با استفاده از این سیستم های تصفیه کننده هوا می توانید در کمتر از چند ساعت، کیفیت تنفسی خانه خود را بهبود ببخشید.

تصفیه کننده هوا 3M مدل FAP04

3M یک شرکت بسیار مشهور آمریکایی است که بیش از 100 سال سابقه در تولید لوازم خانگی دارد. دستگاه های تصفیه هوای این شرکت در سطوح بین المللی از شهرتی بسیار زیاد برخوردار هستند و فیلتر های اضافه دستگاه نیز به راحتی در بازار قابل تهیه است.

دستگاه تصفیه هوا مدل FAP04 با طراحی بسیار ظریف و به روز، دارای نمایشگر تعویض فیلتر و سنسور کنترل کیفیت هوای اتوماتیک و یونیزر تعبیه شده در داخل دستگاه، تایمر برنامه ریزی شده و فن اتوماتیک است.

FAP04 می تواند ذرات کوچکتر از 2/5 میکرونی را در تا 99/9٪ تصفیه کند و کیفیت هوای خانه را تا بیش از 85 درصد بهبود ببخشد. در نظر داشته باشید که این سیستم، یک دستگاه کوچک تصفیه کننده هوا به حساب می آید و تنها مناسب اتاق خواب شما است. بهتر است از FAP04 در فضا هایی بزرگتر از 16 متر استفاده نکنید تا کیفیت هوای تولیدی در سطح مطلوب باقی بماند.

تصفیه کننده هوای سایا مدل 602

602 یک محصول کاملا ایرانی و از تولیدات شرکت معتبر پارس خزر است که از محبوب ترین تولید کننده های لوازم خانگی در ایران به حساب می آید. در نظر داشته باشید که 602 یک تصفیه کننده اقتصادی است که می توان آن را از نظر توانایی، با محصولات گران قیمت بازار مقایسه کرد.

تصفیه کننده هوای 602، حداکثر مساحت 25 مترمربع را پوشش می دهد. این دستگاه دارای هفت عدد فیلتر هوای قابل تعویض است که هر کدام، بخشی از آلاینده ها را تصفیه می کنند. ذرات معلق و آلرژی زا توسط پیش فیلتر جذب می شوند. فیلتر هپا قابلیت جذب ویروس، باکتری، میکروب و ذرات ریزتر از 0.1 میکرون را دارد. همچنین فیلتر فلزی شتاب دهنده و یونایزر موجب ازبین رفتن باکتری ها و ذرات معلق می شوند.

دستگاه تصفیه هوا سامسونگ مدل G42

شرکت سامسونگ از جمله شرکت های مشهور تولید کننده لوازم دیجیتال است که در بازار ایران نیازی به معرفی ندارد. G42 یکی از محصولات با کیفیت این شرکت است که می تواند فضایی حدود 42 متر مربع را از آلاینده ها و هوای آلوده، تخلیه کند.

فیلتر سه گانه به کاربرده شده در این محصول، یک فیلتر استاندارد و قابل تعویض است که در ایران نیز امکان تهیه آن فراهم شده است. در این تصفیه کننده از فناوری دکتر ویروس استفاده شده که نشان دهنده مناسب بودن این محصول برای بچه ها است.

تصفیه کننده هوا سایا مدل Blue Sky

در انتخاب یک تصفیه کننده هوای استاندارد باید به خدمات پس از فروش و در دسترس بودن قطعات و فیلتر ها دقت کرد. از این رو محصولات شرکت پارس خزر می توانند با توجه به ایرانی بودن و خدمات پس از فروش مناسب، یک خرید امن به حساب بیایند.

تصفیه کننده هوا سایا مدل Blue Sky، با شعاع کارکرد بسیار بالا، فیلتر های متنوع و قدرتمند و به همراه توان برق مصرفی بسیار کم طراحی شده است. این محصول بسیار ساده و درعین حال کاربردی، با شعاع تحت پوشش 95 متر مربع و 6 عدد فیلتر از نوع: پیش فیلتر، فیلتر کربنی، فیلتر HEPA، لامپ ماوراءبنفش (UV) و فیلتر فوتوکاتالیست تولیدشده است.

منابع: citylab، hidoctor، stanford، time، wikipedia، digikala، parskhazar، samsung، xiaomi

منبع: برترین ها

به "با این راه حل ها به جنگ آلودگی هوا بروید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با این راه حل ها به جنگ آلودگی هوا بروید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید